Problémy s hlukem v okolí letiště v Hradci Králové
ales-ciaf
Pavla KOSÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Provoz na městském letišti v Hradci Králové sílí. Z hlediska počtu startujících a přistávajících letadel patří k největším v Česku. Jenže hluk letounů vadí stále větší části veřejnosti a protestů přibývá. Hlavně kvůli hluku helikoptér při výcviku zahraničních pilotů.
Vlastimil WEINER, redaktor
--------------------
Létání je hluk, někdy větší, jindy menší. Hluk, který vychází z dřív armádního, dnes civilního letiště v Hradci Králové, sílí. Roste s počtem vzletů a přistání letadel, ten se za 6 let ztrojnásobil. Vloni a letos hlavně kvůli výcviku pilotů vrtulníků z Afghánistánu. Cvičí je soukromé firmy, kurz platí Spojené státy americké. Jsou dny, kdy letiště zažije i 500 startů a přistání denně.
Jiří JELÍNEK, místní obyvatel
--------------------
To nad náma lítaly takhle helikoptéry, letadla jedno za druhým, barák se chvěl, okna řinčely, kravál šílenej.
Vlastimil WEINER, redaktor
--------------------
Právě vrtulníky při výcviku Afghánců, které létají od 8 do 22 hodin 300 metrů nad zemí vadí lidem z města i vesnic v okolí nejvíc.
Zdeněk PETR, předseda, Komise místní samosprávy HK - Pouchov a Věkoše
--------------------
Bez toho, aniž by si člověk jakoby odpočíval nějaký den, tak ten hluk vrtulníků je nejhorší. To navyšování musíme zastavit, protože to je neúnosné.
Aleš CABICAR, člen představenstva, Letecké služby Hradec Králové /TOP 09/
--------------------
Je to věc, které, ke které ten vývoj dospěl. My samozřejmě ty aktivity nebo respektive ty stížnosti tam máme, to je samozřejmě pravda, snažíme se s těma místníma samospráva v té věci jednat. Na druhou stranu je zas potřeba si říci, je to jednou letiště, takže předpoklad, že tam bude úplné ticho, to by asi taky nebylo to správné.
Vladimír GRIGA, ředitel, Letecká služba, Hradec Králové
--------------------
Zatím jsme teda tlumiče nevymysleli na letadla. Měníme trasy letu po okruhu, nezměnili jsme dobu zahájení, omezili jsme větší o sobotách, o nedělích.
Vlastimil WEINER, redaktor
--------------------
Jednorázové akce, třeba jako dvoudenní zářijový festival Czech International Air Fest provázený silným hlukem, nebo občasný start proudového MiG-15 místních sběratelů a milovníků historie létání okolí r´paradoxně tolik nevadí.
Aleš CABICAR, člen představenstva, Letecké služby Hradec Králové /TOP 09/
--------------------
To může být cokoli, co pro diváky a návštěvníky je zajímavý, tak si myslím, že jsou schopní být trošku trpělivější a tu krátkodobou zvýšenou expozici s ní počítat a říci ano, je tady pěkná akce, jdeme se na ní podívat, v neděli tady bude nebo v pondělí ráno tady bude už klid.
Vlastimil WEINER, redaktor
--------------------
Radnice teď hledá kompromis mezi rozvojem letiště a únosností hluku. Pomoci má i nová studie využití, kterou magistrát objednal u experta na dopravní projekty u pražského architekta Patrika Kotase.
Magdaléna VLČKOVÁ, mluvčí, Magistrát Hradce Králové
--------------------
Na tomto letišti cvičí například letecká záchranka, cvičí tam armáda, je potřeba mít na paměti i tyto věci.
Vlastimil WEINER, redaktor
--------------------
Aspoň jedna dobrá zpráva potěšila rozzlobenou část veřejnosti na Vánoce. Na svátky utichlo hradecké letiště zcela, ale v půlce ledna výcvik opět začal a vrtulníky vzlétly nad město znovu.
Vladimír GRIGA, ředitel, Letecká služba, Hradec Králové
--------------------
Uděláme hlukové měření, teď na tom pracujeme, abysme vytipovali místa, kde bysme to hlukové měření udělali a pokusíme se změnit hladinu výškovou letu a pokud tam ta, nějaký efekt bude výrazný, tak bysme změnili ještě i výškové lety po okruhu tak, abysme ten hluk pokud možno snížili.
Aleš CABICAR, člen představenstva, Letecké služby Hradec Králové /TOP 09/
--------------------
My nemáme ambici, ani město, pokud vím, mít tady z toho v podstatě otevřené mezinárodní letiště pro velkou, velké transportní letouny, jako to třeba mají dneska v Pardubicích. Naopak my chceme vytěžit maximum pro toto letiště a pro ten region právě z toho, že to letiště je dneska ve velice bezvadném stavu, ale v té, v té oblasti těch výcvikových letů, těch individuálních letů, řekněme, letadlo bylo do maximálně 20 pasažérů a podobně.
Vlastimil WEINER, redaktor
--------------------
Loňskou intenzitu provozu považuje vedení hradeckého letiště za limitní. Víc letadel by tu už přistávat ani startovat nemělo. Jenže protestující veřejnost chce ale návrat k počtům třikrát menším. Vlastimil Weiner, Česká televize, Hradec Králové.
Pavla KOSÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
A hluku z královéhradeckého letiště se budeme věnovat i nadále. Ve spojení jsme s bývalým vojenským pilotem a současným ředitelem provozní společnosti Letecké služby Hradec Králové Vladimírem Grygou. Dobrý den.
Vladimír GRIGA, ředitel, Letecká služba, Hradec Králové
--------------------
Dobrý den.
Pavla KOSÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane řediteli, v reportáži zaznělo, že na letišti se teď opět koná další výcvik zahraničních pilotů vrtulníků. Do kdy potrvá a jaká bude ta intenzita během celého roku?
Vladimír GRIGA, ředitel, Letecká služba, Hradec Králové
--------------------
Ano, v tomhle roce už začal vlastně výcvik zahraničních posluchačů a zatím je předpoklad, že potrvá v průběhu celého roku, ale vzhledem k tomu, že v loňském roce jsme zahájili už v dubnu, tak ten výcvik se v tomhle roce rozloží na delší období, což by mělo mít taky přínos z hlediska snížení hluku.
Pavla KOSÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jaká další opatření jste se rozhodli přijmout, abyste snížili ten hluk?
Vladimír GRIGA, ředitel, Letecká služba, Hradec Králové
--------------------
Samozřejmě nenecháváme tomu volnej průběh, ale snažíme se hledat nové postupy, jakým způsobem ten výcvik absolvovat tak, abysme v co nejmenší míře se dotkli hustého zaobydlení nebo osídlení kolem letiště. Takže teď máme připravený nový způsob letu po okruhu, který necháváme schválit na Úřadu civilního letectva.
Pavla KOSÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená, že to bude mimo civilizaci, například nad poli?
Vladimír GRIGA, ředitel, Letecká služba, Hradec Králové
--------------------
Ne. Bohužel tohle to se nepovede, ale snažíme se, pokud to jenom trošku jde, vyhnout obcím, abysme jim nelítali přímo nad obydlenými městami, ale bohužel ta osídlenost nebo zabydlení je tak hustý, že když se posuneme z jednej části, tak se dostaneme zase na druhou, takže hledáme nějaký kompromis, no.
Pavla KOSÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
A chystáte například i nějaká setkání s občany, kteří jsou rozzlobení z toho, že jim hluk z letadel a z vrtulníků obtěžuje nějakým způsobem ten život doma?
Vladimír GRIGA, ředitel, Letecká služba, Hradec Králové
--------------------
Ano. Samozřejmě, i v minulém roce jsme na toto téma víckrát diskutovali se zástupci komisí místních samospráv a shodou okolností včera proběhlo další sezení, kde jsme si řekli, že vypracujeme nějaké odpovědi tak, aby se občani dozvěděli, jakým způsobem co budeme dělat pro to, abysme pokud možno co nejmíň obtěžovali.
Pavla KOSÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane řediteli, děkuji vám za rozhovor a přeji vám hezký den.
--------------------
Provoz na městském letišti v Hradci Králové sílí. Z hlediska počtu startujících a přistávajících letadel patří k největším v Česku. Jenže hluk letounů vadí stále větší části veřejnosti a protestů přibývá. Hlavně kvůli hluku helikoptér při výcviku zahraničních pilotů.
Vlastimil WEINER, redaktor
--------------------
Létání je hluk, někdy větší, jindy menší. Hluk, který vychází z dřív armádního, dnes civilního letiště v Hradci Králové, sílí. Roste s počtem vzletů a přistání letadel, ten se za 6 let ztrojnásobil. Vloni a letos hlavně kvůli výcviku pilotů vrtulníků z Afghánistánu. Cvičí je soukromé firmy, kurz platí Spojené státy americké. Jsou dny, kdy letiště zažije i 500 startů a přistání denně.
Jiří JELÍNEK, místní obyvatel
--------------------
To nad náma lítaly takhle helikoptéry, letadla jedno za druhým, barák se chvěl, okna řinčely, kravál šílenej.
Vlastimil WEINER, redaktor
--------------------
Právě vrtulníky při výcviku Afghánců, které létají od 8 do 22 hodin 300 metrů nad zemí vadí lidem z města i vesnic v okolí nejvíc.
Zdeněk PETR, předseda, Komise místní samosprávy HK - Pouchov a Věkoše
--------------------
Bez toho, aniž by si člověk jakoby odpočíval nějaký den, tak ten hluk vrtulníků je nejhorší. To navyšování musíme zastavit, protože to je neúnosné.
Aleš CABICAR, člen představenstva, Letecké služby Hradec Králové /TOP 09/
--------------------
Je to věc, které, ke které ten vývoj dospěl. My samozřejmě ty aktivity nebo respektive ty stížnosti tam máme, to je samozřejmě pravda, snažíme se s těma místníma samospráva v té věci jednat. Na druhou stranu je zas potřeba si říci, je to jednou letiště, takže předpoklad, že tam bude úplné ticho, to by asi taky nebylo to správné.
Vladimír GRIGA, ředitel, Letecká služba, Hradec Králové
--------------------
Zatím jsme teda tlumiče nevymysleli na letadla. Měníme trasy letu po okruhu, nezměnili jsme dobu zahájení, omezili jsme větší o sobotách, o nedělích.
Vlastimil WEINER, redaktor
--------------------
Jednorázové akce, třeba jako dvoudenní zářijový festival Czech International Air Fest provázený silným hlukem, nebo občasný start proudového MiG-15 místních sběratelů a milovníků historie létání okolí r´paradoxně tolik nevadí.
Aleš CABICAR, člen představenstva, Letecké služby Hradec Králové /TOP 09/
--------------------
To může být cokoli, co pro diváky a návštěvníky je zajímavý, tak si myslím, že jsou schopní být trošku trpělivější a tu krátkodobou zvýšenou expozici s ní počítat a říci ano, je tady pěkná akce, jdeme se na ní podívat, v neděli tady bude nebo v pondělí ráno tady bude už klid.
Vlastimil WEINER, redaktor
--------------------
Radnice teď hledá kompromis mezi rozvojem letiště a únosností hluku. Pomoci má i nová studie využití, kterou magistrát objednal u experta na dopravní projekty u pražského architekta Patrika Kotase.
Magdaléna VLČKOVÁ, mluvčí, Magistrát Hradce Králové
--------------------
Na tomto letišti cvičí například letecká záchranka, cvičí tam armáda, je potřeba mít na paměti i tyto věci.
Vlastimil WEINER, redaktor
--------------------
Aspoň jedna dobrá zpráva potěšila rozzlobenou část veřejnosti na Vánoce. Na svátky utichlo hradecké letiště zcela, ale v půlce ledna výcvik opět začal a vrtulníky vzlétly nad město znovu.
Vladimír GRIGA, ředitel, Letecká služba, Hradec Králové
--------------------
Uděláme hlukové měření, teď na tom pracujeme, abysme vytipovali místa, kde bysme to hlukové měření udělali a pokusíme se změnit hladinu výškovou letu a pokud tam ta, nějaký efekt bude výrazný, tak bysme změnili ještě i výškové lety po okruhu tak, abysme ten hluk pokud možno snížili.
Aleš CABICAR, člen představenstva, Letecké služby Hradec Králové /TOP 09/
--------------------
My nemáme ambici, ani město, pokud vím, mít tady z toho v podstatě otevřené mezinárodní letiště pro velkou, velké transportní letouny, jako to třeba mají dneska v Pardubicích. Naopak my chceme vytěžit maximum pro toto letiště a pro ten region právě z toho, že to letiště je dneska ve velice bezvadném stavu, ale v té, v té oblasti těch výcvikových letů, těch individuálních letů, řekněme, letadlo bylo do maximálně 20 pasažérů a podobně.
Vlastimil WEINER, redaktor
--------------------
Loňskou intenzitu provozu považuje vedení hradeckého letiště za limitní. Víc letadel by tu už přistávat ani startovat nemělo. Jenže protestující veřejnost chce ale návrat k počtům třikrát menším. Vlastimil Weiner, Česká televize, Hradec Králové.
Pavla KOSÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
A hluku z královéhradeckého letiště se budeme věnovat i nadále. Ve spojení jsme s bývalým vojenským pilotem a současným ředitelem provozní společnosti Letecké služby Hradec Králové Vladimírem Grygou. Dobrý den.
Vladimír GRIGA, ředitel, Letecká služba, Hradec Králové
--------------------
Dobrý den.
Pavla KOSÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane řediteli, v reportáži zaznělo, že na letišti se teď opět koná další výcvik zahraničních pilotů vrtulníků. Do kdy potrvá a jaká bude ta intenzita během celého roku?
Vladimír GRIGA, ředitel, Letecká služba, Hradec Králové
--------------------
Ano, v tomhle roce už začal vlastně výcvik zahraničních posluchačů a zatím je předpoklad, že potrvá v průběhu celého roku, ale vzhledem k tomu, že v loňském roce jsme zahájili už v dubnu, tak ten výcvik se v tomhle roce rozloží na delší období, což by mělo mít taky přínos z hlediska snížení hluku.
Pavla KOSÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jaká další opatření jste se rozhodli přijmout, abyste snížili ten hluk?
Vladimír GRIGA, ředitel, Letecká služba, Hradec Králové
--------------------
Samozřejmě nenecháváme tomu volnej průběh, ale snažíme se hledat nové postupy, jakým způsobem ten výcvik absolvovat tak, abysme v co nejmenší míře se dotkli hustého zaobydlení nebo osídlení kolem letiště. Takže teď máme připravený nový způsob letu po okruhu, který necháváme schválit na Úřadu civilního letectva.
Pavla KOSÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená, že to bude mimo civilizaci, například nad poli?
Vladimír GRIGA, ředitel, Letecká služba, Hradec Králové
--------------------
Ne. Bohužel tohle to se nepovede, ale snažíme se, pokud to jenom trošku jde, vyhnout obcím, abysme jim nelítali přímo nad obydlenými městami, ale bohužel ta osídlenost nebo zabydlení je tak hustý, že když se posuneme z jednej části, tak se dostaneme zase na druhou, takže hledáme nějaký kompromis, no.
Pavla KOSÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
A chystáte například i nějaká setkání s občany, kteří jsou rozzlobení z toho, že jim hluk z letadel a z vrtulníků obtěžuje nějakým způsobem ten život doma?
Vladimír GRIGA, ředitel, Letecká služba, Hradec Králové
--------------------
Ano. Samozřejmě, i v minulém roce jsme na toto téma víckrát diskutovali se zástupci komisí místních samospráv a shodou okolností včera proběhlo další sezení, kde jsme si řekli, že vypracujeme nějaké odpovědi tak, aby se občani dozvěděli, jakým způsobem co budeme dělat pro to, abysme pokud možno co nejmíň obtěžovali.
Pavla KOSÍKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane řediteli, děkuji vám za rozhovor a přeji vám hezký den.
ČT24
Týden v regionech
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
Děkujeme