Kampaním chybí emoce a výzvy
Tři odborníci hodnotili kampaně stran na jihu Moravy. Podle nich málo využívají internet
Jižní Morava – Bezradné a zastaralé, tak hodnotí odborníci kampaně jihomoravských stran před krajskými volbami. Většina z nich spoléhá na billboardy, které jsou buď nezajímavé, nebo přeplácané. Žádná ze stran také nedokázala naplno využít potenciál internetu. Na facebook pronikají jen pomalu a twitter je pro ně stále neznámá půda.
Billboardy v ulicích a kolem silnic jsou na jihu Moravy předvolební jistota. Spoléhají na ně všechny větší strany. „Pro voliče, který je už tak dost apatický na prázdná hesla na billboardech, neměly kampaně větší význam. Nepřinutily je, aby například šli na internetové stránky a podívali se na program daného kandidáta,“ poznamenal marketingový konzultant Filip Dřímalka.
Nejhorší hodnocení si vysloužili komunisté. „Jejich billboardy vypadají jak z osmdesátých let. Fotky kandidátů nejsou příliš lichotivé a grafická podoba není povedená,“ podotkla politoložka Anna Matušková. Podobný názor má i majitel reklamní agentury Atlantic Aleš Janda. „Jak billboardy, tak internetová stránka strany jsou velice depresivní. Informace na nich jsou těžko pochopitelné,“ upozornil.
Strany stále nedostatečně využívají k oslovení voličů internet. V porovnání počtu přátel na facebooku vede Michal Hašek, který má na svém profilu téměř tři tisíce lidí. Facebook se naučili využívat i občanští demokraté, zelení nebo lidovci. Na svých facebookových stránkách většinou zveřejňují články o sobě a fotky z vlastních akcí. Sociální síť twitter aktivně využívá jen Stanislav Juránek.
Nejdál šla s využíváním internetu TOP 09, jejíž kandidát Jan Vitula natočil krátká videa. Sarkasticky v nich komentuje nešvary současného vedení kraje. Na serveru youtube mají v průměru kolem tisíce zhlédnutí. Výjimkou je video o brněnském orloji na náměstí Svobody, které má přes jedenadvacet tisíc zhlédnutí. Na jeho podobu ale krajští politici neměli nejmenší vliv. „Bohužel jsme neviděli žádnou kvalitní, opravdu vtipnou kampaň, která by se následně šířila mezi lidmi sama od sebe a nikoli placenou reklamou na sociálních sítích,“ doplnil Dřímalka.
Kampaně současných koaličních stran lidovců a sociálních demokratů patří podle odborníků k těm průměrným. „Například na billboardech hejtmana Michala Haška chybí emoce a jeho vztah k jihu Moravy. U billboardu Stanislava Juránka opět chybí emoce a informace, proč kandiduje na kraj a čeho chce dosáhnout,“ komentoval Janda. U těchto dvou stran ocenil zdařilou grafiku, která není rušivá.
Rozporuplné názory vzbudilo heslo: „To je Macek!“ na billboardech lidoveckého kandidáta Davida Macka. Janda považuje vtip za povedený, Matuškové se zdá přehnaný. „Hra se slovy je na billboardech příjemná věc, ale tady to neodpovídá Mackovu charakteru. Je spíš konzervativní. Grafika se mi jinak líbí, je čistá,“ řekla politoložka. Podle Dřímalky mají strany na jihu Moravy proti těm zahraničním stále co dohánět. „Kampaně neobsahovaly z marketingového hlediska to nejdůležitější – strany nesbíraly kontakty na voliče, které dané téma či strana zajímá. A to ani na internetu, ani na veřejných setkáních. Kampaně často neobsahovaly takzvaný calltoaction tedy „výzvu k akci“ pro voliče,“ zhodnotil odborník.
***
„JAK SI STRANY VEDOU V KAMPANÍCH
Jak odborníci oznámkovali kampaně
ČSSD 3 KSČM 4 ODS 2 KDU-ČSL 3 TOP 09 2 SZ 3
ČSSD Jihomoravský kraj facebook nemá twitter nemá lídr Michal Hašek facebook má, 2935 přátel twitter nemá KDU-ČSL Jihomoravský krč facebook má, líbí se 131 lidem twitter nemá lídr Stanislav Juránek facebook má, 1123 přátel twitter má, 2 odběratelé KSČM Jihomoravský kraj
facebook nemá twitter nemá lídr Vojtěch Adam facebook nemá
twitter nemá
ODS Jihomoravský kraj facebook nemá twitter nemá lídr Jiří Crha facebook má, 483 přátel twitter má, 0 odběratelů TOP 09 Jihomoravský kraj facebook má, líbí se 599 lidem twitter nemá lídr Jan Vitula facebook má, 381 přátel twitter nemá SZ Jihomoravský kraj - Zelená pro Moravu facebook má, líbí se 38 lidem twitter nemá lídryně Jana Drápalová facebook má, 130 přátel twitter nemá
Náklady na kampaně ODS, lídr Jiří Crha 2,3 milionu - utkání Bolkovy jedenáctky, rodinné odpoledne, billboardy, bannery, autobusy, tramboardy TOP 09, lídr Jan Vitula do 3,5 milionu - internet, sociální sítě, inzerce v médiích, billboardy, infostánky Strana zelených, lídryně Jana Drápalová 260 tisíc - letáky, reklama v MHD, setkání s voliči, cyklojízdy
ČSSD, lídr Michal Hašek 3,5 milionu - inzeráty, letáky, billboardy (platí centrální organizace v Praze), setkání s voliči KDU-ČSL, lídr Stanislav Juránek 4,5 milionu - setkání s voliči, infostánky, billboardy KSČM, lídr Vojtěch Adam 400 tisíc - setkání s voliči
Brněnský deník | Rubrika: Krajské volby | Strana: 8 | Autor: PETRA KOZLANSKÁ |