Tisková konfernce TOP 09 Jihomoravského kraje
Účastníci: Jaroslav Kacer a Petr Štědronský
SYSTÉMOVÉ A HOSPODÁRNÉ ŘEŠENÍ PARKOVÁNÍ V BRNĚ? V PODÁNÍ VELKÉ KOALICE JEN FIKCE
Jaroslav Kacer
Velká koalice schválila minulý týden ambiciózní plán výstavby parkovacích domů a řešení majetkových vztahů společnosti Brno parking. Již dříve vedení města rozhodlo o vypracování strategie parkování ve městě Brně za 4 až 5 miliónů korun a pověřilo Brněnské komunikace a.s. organizátorem dopravy v klidu. „Vypracování strategie je krok správným směrem, avšak další postup velké koalice, tj. ustanovení organizátora dopravy v klidu či výběr lokalit pro stavby parkovacích domů, jsou unáhlené a mohou směřovat proti případným výstupům strategie,“ uvedl opoziční zastupitel za TOP 09 Jaroslav Kacer.
Vypadá to na pokračování systému pokus-omyl, zřejmě oblíbeného způsobu řízení brněnské radnice, kde o hospodárném nakládání s veřejnými prostředky a o systému či transparentnosti v rozhodování nelze mluvit. Proč jinak stanovovat lokality, kde budou parkovací domy stát, když není vypracována a ani schválena strategie parkování ve městě Brně? Není ani jasné, jak bude město financovat jejich výstavbu. Nejsou ani vypořádány majetkové vztahy některých dotčených pozemků. „Výkupem nemovitostí je podle mandátní smlouvy pověřena společnost Brněnské komunikace a.s., veřejnost však má právo být informována o kupních cenách a dalších podmínkách kupních smluv. Rozhodně není možné se případným dotazům vyhýbat poukazem na obchodní tajemství“, uvedl Kacer.
Vraťme se o pár roků dříve, kdy v roce 2005 vznikla společnost Brno parking a.s., která měla stavět parkovací domy. O špatném rozhodnutí minulého vedení dnes snad již nikdo nepochybuje, když dodnes nestojí ani jeden parkovací dům. O transparentní majetkové struktuře nelze také hovořit. Město Brno je minoritním akcionářem s 34% akcií a majoritu vlastní společnost Parking CZ a.s, což není veřejnosti až tak známá informace. Město Brno vložilo do společnosti zhruba 1,7 miliónu korun. Brno parking a.s. je mimo jiné stoprocentním vlastníkem společnosti Brno parking Panenská a.s., která je podle informací některých členů Komise dopravy Rady města Brna zatížena úvěry v hodnotě 15 miliónů korun. „Doufáme, že finanční vyrovnání bude pro město výhodné, a že se veřejnost dozví, kolik město tento neúspěšný pokus dosud stálo, stojí a ještě bude stát“, dodal Kacer.
„Měli bychom se poučit z minulosti a požadovat po Brněnských komunikacích transparentní vypisování veřejných zakázek na nákup služeb, materiálu, zveřejnění obchodních smluv atd., aby veřejnost měla kontrolu nad fungováním této městské společnosti. Jen tak zajistíme rovnocenné podmínky pro všechny firmy, které budou mít zájem spolupracovat nejen na řešení problematiky parkování. Zamezíme tak případnému klientelismu ve prospěch spřátelených společnosti“, uvedl Kacer.
Kacer závěrem dodal: „Stejný systém budeme požadovat po všech městských společnostech s majoritním podílem města Brna.“
PLÁNY RADNICE V LÍŠNI - ROZVOJ ZA KAŽDOU CENU
Petr Štědronský
Návrh nového územního plánu činí z MČ Brno-Líšně jednu z nejvíce se rozvíjejících lokalit města Brna. Líšeňská koalice megalomanský rozvoj podporuje, opozice s výraznou podporou obyvatel plánům oponuje. „Požadujeme zrušení rozvojové plochy Li-3 ve variantě I., nevidíme důvod k zástavbě orné půdy,“ odmítl plány Petr Štědronský, zastupitel MČ Brno-Líšeň za TOP 09. „Jsme přesvědčeni, že je potřeba nejprve revitalizovat a zkultivovat brněnská brownfields. Jedno z nich je také na území Líšně, a to rozsáhlý areál Zetoru, který v návrhu územního plánu zahrnuje rozvojová plocha Li-1 a navazuje rozvojová plocha Li-2,“ doplnil Štědronský.
Zastupitelstvo MČ Brno-Líšeň se vyjadřuje k územnímu plánu formou připomínek. Na jednání ZMČ dne 19.5.2011 byl bod programu zabývající se rozvojovou plochou Li-3 stažen z programu. Očekává se, že bude zařazen na jednání zastupitelstva dne 23.6.2011. Na tomto jednání se o výsledných připomínkách rozhodne.
Rozvojové plochy Li-1 a Li-2 se rozkládají na území areálu Zetoru a dále podél ulice Drčkova na terasách nad údolím vedle Zetoru.
Rozvojová plocha Li-3 ve variantě I. se rozkládá mezi ulicí Holzovou a obcí Podolí (na polích na vnějším okraji města).