Co všechno TOP 09 dělá pro naše obce a města
Stabilní právní prostředí, předvídatelné financování a co nejmenší míra byrokratické zátěže. To jsou tři základní požadavky obecních a krajských samospráv, které chtějí efektivně pracovat.
Záleží nám na tom, aby obce, města i kraje fungovaly tak, jak mají. V současnosti má TOP 09 po České republice na komunální úrovni 72 starostů, 82 místostarostů, 144 radních a celkově 1149 komunálních zastupitelů. Na krajské úrovni máme 44 krajských zastupitelů. I proto se poslanecký klub TOP 09 a Starostů v Poslanecké sněmovně zasadil o zlepšení podmínek pro obce, města a kraje v několika následujících odvětvích.
Rozpočtové určení daní je stěžejní pro stabilní a předvídatelné financování života a rozvoje obcí. V průběhu projednávání novely zákona o rozpočtovém určení daní jsme kromě narovnání koeficientů pro kraje navrhovali také navýšení koeficientu výnosů u obcí z DPH z 20,83 % na 21,4 %. Náš návrh na přidání 2 mld. Kč obcím byl však vládní většinou odmítnutý. Naopak byl později schválen zákon v senátním znění, který sice zvyšuje podíl obcí na DPH, ale zároveň jim snižuje daňové příjmy z podnikání fyzických osob. Nové vládní rozdělení daní tak poškodí nejméně čtvrtinu obcí.
Dále se domníváme, že by občané, ale i starostové obcí a měst, neměli platit nehorázné částky za vynětí půdy ze zemědělského půdního fondu. Proto naši poslanci navrhli novelu zákonu o ochraně zemědělského půdního fondu, která tyto odvody rušila. Obce měly ušetřit u veřejně prospěšných staveb a občané například u rodinných domů. Toto, ani návrh na spravedlivější rozdělení odvodů Sněmovnou neprošel. Poslancům se však podařilo prosadit, že obce a kraje nebudou nuceny platit poplatek za vynětí půdy v případě staveb pozemních komunikací. O potřebě nárůstu příjmu obcí se snažili přesvědčit ministra financí poslanci i při projednávání zákona o dani z hazardních her. Ten přináší příjem do státního rozpočtu, ale příjmy obcí bohužel stagnují, i když především na obce dopadají negativní dopady spojené s lidmi, kteří jsou na hraní závislí. Více peněz do obecní kasy se naši poslanci snažili neúspěšně prosadit také při projednávání novely hornického zákona. Pozměňovací návrhy stanovující vyšší koeficienty z výnosů za vydobyté uhlí, nerosty či plyn však ani v tomto případě přes vládní koalici neprošly. Poslanecká sněmovna bohužel i přes náš odpor přijala zcela nový, delší a složitější zákon o zadávání veřejných zakázek z dílny ministryně Šlechtové. V současnosti nejsou známé metodiky zadávání veřejných zakázek a ani to, jak budou orgány státní správy takové zakázky hodnotit. Obavy, především starostů menších měst, jsou tedy zcela na místě.
Dále jsme se zasadili o to, aby se v rámci vládní novely zákona o poštovních službách nepřenesla zodpovědnost za pobočky České pošty na starosty obcí. Tento vládní experiment původně předpokládal, že by pošta mohla obci pouze oznámit zrušení pobočky s tím, že pokud je o její služby zájem, může si obec provoz obstarávat sama. Také se nám alespoň částečně podařilo při projednávání novely zákona o provozu na pozemních komunikacích omezit provoz vozítek Segway. Problém spojený právě s těmito vozítky není jen problémem Prahy. Klesající ceny vozítek mohou v budoucnosti znamenat jejich nekontrolovatelný nárůst po celé ČR, a proto považujeme i tuto drobnou změnu za úspěch. Neúspěchem však bohužel skončil návrh poslankyně z poslaneckého klubu TOP 09 a Starostové, který řešil výpadek evropských peněz na programové období 2014-2020 určených na financování kulturních památek. Ministr financí ani poslanci vládní koalice totiž nepodpořili přesun 342 milionů Kč při projednávání státního rozpočtu na rok 2016. Návrh novely zákona o regulaci reklamy, který jsme navrhovali a který má podporu i Svazu měst a obcí ČR, již více než dva roky leží v Poslanecké sněmovně nedoprojednaný. Navrhovali jsme, aby bylo v kompetenci obcí a měst vydávat obecně závazné vyhlášky týkající se cizojazyčných reklam. Nově by tak nemohly být reklamy pouze v cizím jazyce, kterému místní v mnohých případech nerozumí. Dva roky leží v Poslanecké sněmovně také náš poslanecký návrh novely zákona o obcích, který umožňuje přímou volbu starostů. Ten stanovuje povinnou přímou volbu starostů v obcích do 1500 obyvatel a u obcí větších přímou volbu jako možnost.
Mnoho návrhů zákonů bylo bohužel již schváleno ve vládní podobě. Některé z našich návrhů však stále čekají na projednání Poslaneckou sněmovnou. Právě zákony týkající se obcí a měst považujeme za opravdovou prioritu a proto se budeme i nadále snažit vytvářet efektivní podmínky pro práci komunálních i krajských samospráv.