TOP 09 řídí školský výbor Sněmovny. Předseda Havel chce koncepční řízení a umělou inteligenci ve školách
Sněmovní Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu si na své 40. schůzi zvolil nového předsedu. V tajném hlasování uspěl poslanec a místopředseda TOP 09 Matěj Ondřej Havel. Na pozici místopředsedy zároveň zůstává poslanec TOP 09 Pavel Klíma.
„TOP 09 si uvědomuje, že kvalitní vzdělání je klíčem nejen k dobré budoucnosti jednotlivce, ale i k prosperitě celé společnosti. Chceme proto, aby jeho řízení bylo koncepční a předvídatelné. Stojíme za Strategií 2030+, která určuje jeho směřování, a hledáme prostředky k jejímu naplnění. Podařilo se nám už prosadit posílení kompetencí ředitelů, podíleli jsme se na zavedení podpůrných profesí ve školách i na zákonném uchopení péče o začínající učitele,“ říká Matěj Ondřej Havel, který v čele Výboru může čerpat i z praxe někdejšího učitele a ředitele Gymnázia J. K. Tyla v Hradci Králové.
Havel poukazuje i na témata, na nichž se TOP 09 s ministerstvem školství dlouhodobě neshoduje: „Mám hluboké pochopení pro hledání úspor, ne však v případě nekoncepční redukce maximálního počtu odučených hodin ve škole, takzvaného PHmaxu. Ten totiž může vylít dítě i s vaničkou – třeba tím, že zablokuje vysoce žádoucí individualizaci výuky. Prostor pro úspory s kolegy vidíme například v parametrizaci počtu pedagogických asistentů nebo v řešení velkého množství odkladů školní docházky.“
TOP 09 je ve školském výboru aktivní celé volební období, a právě extrémní odklady školní docházky, které jsou jednou z příčin kapacitní krize mateřských a základních škol, jsou jedním z problémů, kterých se TOP 09 ujala i proto, že jiní je dlouhodobě řešit odmítají. Tento problém na stole leží 18 let a nabobtnal tak, že se odklad přiznává každému čtvrtému dítěti.
„Systém, který lze obejít, není systém,“ říká za TOP 09 místopředseda Výboru Pavel Klíma, který ve věci odkladů už dříve představil návrh konkrétních opatření, včetně legislativních. Navíc v Jihočeském kraji pilotuje program, jak zbytečným odkladům zabránit. „Dosavadní praxi, kdy jsme posuzovali připravenost dítěte na školu, v následujících třech letech změníme na praxi, kdy škola bude připravena na každé dítě. Nehodláme se uchýlit k prostému legislativnímu zákazu či omezením – chceme opatření, které bude systémově řešit i příčiny. Je důležité, aby ředitelé mohli předvídat, co je čeká, konkrétní změny proto schválíme do konce volebního období.“
Politici TOP 09 sledují ostražitě i revizi Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy, jehož současnou podobu kritizuje i kandidát do Senátu za TOP 09 Jan Korda, ředitel Smysluplné školy a někdejší prezident Asociace profese učitelství.
„Současná revize ukazuje chybějící vizi a koncepci našeho školství. Do vzdělávacího systému proudí poměrně dost peněz, bohužel to ale není vidět. Nedokážeme měřit efektivitu vynaložených prostředků, protože jsme se dosud neshodli, jak vypadá kvalitní škola, kvalitní učitel a kvalitní vzdělání. Na návrhu nového rámcového programu je tato neshoda zřejmá,“ vysvětluje Jan Korda. „Kvalita není finální stav. Kvalita je posun správným směrem. Jsme připraveni pomoci nastavit vizi a koncepci školství, která bude ve společenské shodě, aby se české školství začalo posouvat stanoveným směrem.“
Podle M. O. Havla je třeba zaměřit se ve vzdělávacím programu i na dovednosti odpovídající zásadním trendům a s tím související kompetenční nároky. Patřit mezi ně má implementace umělé inteligence do vzdělávací praxe. „AI není další z mnoha sexy trendů mladé generace, který za pár let zmizí tak rychle, jak se objevil. AI navždy mění společnost a vzdělávání to musí reflektovat. Pokud nám nemá ujet vlak, je nutné postavit se k této výzvě čelem. Chceme přispět k tomu, aby to bylo co nejdříve,“ uzavírá Havel.
Markéta Volfová, tisková mluvčí TOP 09