TOP 09 a Starostové uspořili 5 milionů a zveřejnili faktury
TOP 09 a Starostové vyčíslili náklady kampaní konaných v roce 2012. Oproti původně plánovanému rozpočtu ušetřili 5 milionů korun a zveřejnili veškeré faktury.
Náklady na celostátní kampaň byly plánovány na 34 milionů, z toho 6 milionů na volby senátní a 28 milionů pro volby v krajích. Vydáno bylo zhruba 24 milionů za krajské volby a více než 4,5 milionu za volby do Senátu. TOP 09 a Starostům se tak podařilo uspořit 5 milionů korun.
„Snažíme se hospodařit odpovědně. Nikdy jsme proto za kampaň neutratili více, než jsme skutečně měli, a díky tomu se pohybujeme stále v černých číslech. Nyní jsme dokonce oproti původnímu plánu přes pět milionů uspořili. Tyto prostředky převedeme do společného fondu pro supervolební rok 2014, kdy nás čekají čtvery volby,“ okomentovala úsporu místopředsedkyně TOP 09 Helena Langšádlová, podle které TOP 09 vedle výdajů celostátního koaličního volebního štábu eviduje, že krajské a regionální organizace zaplatily za volby ze svých rozpočtů celkem 20,73 milionu korun. Hnutí Starostové a nezávislí dále přispělo svým krajským organizacím ze svého rozpočtu částkou téměř 5 milionů pro krajské volby a kandidátům do Senátu částkou 1,5 milionu.
Vyúčtování kampaně
TOP 09 a Starostové zveřejnili na internetu položkový výpis všech faktur a účtů, které byly vystaveny v rámci celostátní kampaně. Originály dokladů jsou k nahlédnutí v celostátní kanceláři TOP 09. Koalice TOP 09 a Starostové nyní rovněž předkládá veřejnosti už po několikáté detailní vyúčtování kampaně. A to dokonce do necelých 60 dnů od konání voleb, což je dvojnásobné zkrácení lhůty oproti volbám v roce 2010.
„Zveřejňování rozpočtů kampaní a jejich vyúčtování chceme prosadit i do nového zákona o činnosti politických stran. Transparentní vyúčtování financování voleb by mělo být povinností. Mrzí mne nicméně, že se už nyní strany spontánně nechovají tak transparentně jako my,“ podotkl předseda sněmovního výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj Stanislav Polčák, místopředseda hnutí STAN.
Podle vyúčtování TOP 09 tvořil letos nejvyšší náklady opět nákup reklamního prostoru. Za veškerou venkovní reklamu TOP 09 a Starostové utratili necelé dvě pětiny svého rozpočtu. Na billboardy však vynaložili pouze necelé 3,5 milionu korun. „Volební kampaně již nejsou založeny na invazi billboardů. V Karlovarském kraji dokonce naši členové v krajských volbách billboardy odmítli úplně. Pilířem kampaně se naopak stává přímý kontakt politiků s voliči," vysvětluje Jaroslav Poláček.
Druhou nejvyšší položkou mezi výdaji byly náklady na inzerci. Ty dosáhly více než pěti milionů korun. Oproti minulým volbám výrazně vzrostla investice do online reklamy, ať už klasické bannerové, tak i reklamy na Facebooku či Googlu. Online reklama se tak výrazně přiblížila inzerci v klasických tištěných médiích.
Součástí nákladů na online komunikaci bylo i vybudování webu www.transparentni-kraj.cz, který občanům slouží i po volbách. Další kategorie z volebního rozpočtu jsou uvedeny v přiložené tabulce.
Výpis nákladů na celostátní volební kampaň do krajských zastupitelstev a do Senátu
(tabulka aktualizována 20. 3. 2013)
2012 (v tis. Kč) | Kraje | Senát |
---|---|---|
Venkovní reklama | 8 930 | 1 922 |
Podporovatelé | 232 | 74 |
Inzerce | 5 049 | 5 |
Grafika | 1 701 | 341 |
Online | 3 143 | 50 |
Dárkové předměty | 836 | 127 |
Fotograf | 196 | 96 |
Video | 341 | 170 |
Výzkumy | 592 | 18 |
Direct mail | 1 379 | 382 |
Vlastní tisk | 987 | 226 |
Kontaktní kampaň/vzdělávání | 1 158 | 68 |
WWW | 0 | 240 |
druhé kolo | 0 | 919 |
ostatní | 4 | |
celkem | 24 548 | 4 638 |
Sporné položky v souvislosti s tímto rozpočtem se pohybují na úrovni pouhého jednoho až dvou procent.
Detailní soupis nákladů na volby v roce 2012 naleznete v příloze níže.
Alžběta Plívová
mluvčí TOP 09