Každé čtvrté dítě v ČR jde do školy s odkladem. Chceme to zvrátit novelou zákona
Skupina poslanců jde do Sněmovny s novelou, která se má vypořádat s dlouhodobou bolestí českého vzdělávacího systému – s extrémní mírou odkladů nástupu školní docházky, jednou z hlavních příčin kapacitní krize v mateřských a středních školách. Jde o první realistické řešení tohoto problému, jehož vypořádání politici slibují již osmnáct let, zatímco míra odkladů za tu dobu nabobtnala na extrémních 25 procent. Návrh poslance Pavla Klímy již podepsali zástupci všech politických stran a hnutí.
„Koncept ‚dítě připravené na školu‘ měníme na ‚školu připravenou na dítě‘. Nejde nám přitom o prostoduchá nařízení – jde o komplexní přístup k plynulému přechodu ze školky. Pracujeme s předškolní třídou, s první třídou i s poradnami,” uvádí autor novely, poslanec TOP 09 a místopředseda sněmovního výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Pavel Klíma s tím, že mezi opatřeními je i zrušení klasifikace v 1.–3. ročníku základních škol nebo přizpůsobení výuky individualitě žáka. „Dokud budeme prvňáčkovi říkat, že odteď je jen něco za něco, ať už jednička, nebo smajlík, namísto abychom šli například cestou formativní zpětné vazby, budou rodiče potomkům dál dopřávat delší dětství. Změníme-li tento přístup, změní svůj přistup i oni.“
„Českých 25 procent odkladů je evropskou raritou – běžných je 5 procent. Znamená to krom jiného i to, že čtvrtině dětí platíme předškolní třídu hned dvakrát, zatímco pracně přifukujeme kapacity mateřských škol pro tříleté,“ přibližuje Klíma. „Co do četnosti odkladů patříme na evropskou špici, což není nic k chlubení. Odkladů nadužíváme, ne-li zneužíváme. Je třeba vrátit se k původnímu smyslu, jímž je vstřícnost k dětem, které reálně potřebují více času. Těší mě, že na variantní řešení ministerstva školství nyní přicházíme s komplexním návrhem novely, které nám je posvěceno napříč politickým spektrem,“ podporuje jeho slova ministr školství Mikuláš Bek.
„Že každé čtvrté dítě v Česku odkládá nástup do první třídy, pětkrát častěji než v jiných evropských zemích, neznamená to, že by české děti byly méně vyzrálé. Chyba je v systému. Odklad většině dětí skutečně nic nepřináší, naopak je v klíčovém věku brzdí v rozvoji,“ potvrzuje poslankyně ODS a členka sněmovního školského výboru Renáta Zajíčková, která kroky Klímova týmu podpořila mezi prvními.
„Jsem ráda, že sněmovní školský výbor i touto iniciativou naplňuje smysl sněmovních výborů obecně. Ač ani my v ODS, ani pan Klíma a jeho TOP 09 nejsme přímo pověřeni koncepčními změnami v školství, předkládáme pro školství zásadní změnu, která mu může citelně ulevit. O to lepší zpráva v čase, kdy sílí pochyby o funkčnosti koaliční spolupráce,“ uzavírá Zajíčková.
Markéta Volfová, tisková mluvčí TOP 09