CÍRKEVNÍ RESTITUCE: Argumenty
Vlastnily církve v minulosti skutečně majetek? Ano
- Církevní subjekty byly zapsány v pozemkových knihách jako vlastníci
- Majetek jako církevní stát uznal, když ho stát zahrnul do pozemkové reformy za první republiky (státní z ní byl vyloučen)
- Komunisté vydávali na církevní majetek rozhodnutí o vyvlastnění a uzavírali s církevními subjekty kupní a darovací smlouvy
- Právní řád ČR v několika zákonech výslovně uznává vlastnické právo církví a náboženských společností před rokem 1948
- Ústavní soud opakovaně potvrdil historické vlastnictví církví a v některých případech i to, že ho má stát vydat
- Vlastnické právo církví k jejich historickému majetku uznávají všechny nástupnické státy bývalého Rakousko-Uherska (Rakousko, Slovensko, Maďarsko, Slovinsko)
- Odborné posudky tří právnických fakult (Praha, Brno, Plzeň) a posudek Ústavu státu a práva (z roku 2008) nepopírají vlastnictví církví
- Přijmout teorii, že církve nikdy majetek nevlastnily (že byl státu), by byla světová rarita
Co se změnilo v novém zákoně (oproti roku 2008)?
- Budou se vracet pouze ty věci, které církve skutečně vlastnily. U každé položky to bude muset církev prokázat
- Zvýšil se celkový objem naturálních restitucí z 51 mld. korun na 75 mld. korun
- Snížila se finanční náhrada z 83 mld. Kč na 59 mld. korun
- Stejné postavení všech oprávněných osob (všechny církve a náboženské společnosti a jimi zřizované právnické osoby)
- Finanční náhrada za nevrácený původní církevní majetek se vyplatí ve 30 ročních splátkách
- Nesplacená výše finanční náhrady se bude každý rok valorizovat podle míry inflace
- Přechodné období financování církví a náboženských společností potrvá 17 let, první 3 roky bude příspěvek stejný, dalších 14 let se každoročně sníží o 5 procent
Jak se zjistil rozsah majetku?
- Z pozemkových knih (dokladují vlastnictví, neobsahují výměry) byly vypsány všechny nemovitosti, které církve vlastnily (od 25. 2. 1948 do 1. 1. 1990), 100 tisíc položek
- Za více než 60 let došlo v členění území na parcely a jejich číslování se měnilo, tedy nebylo možné použít informace z katastru. K získání výměr se využilo: srovnávací sestavení parcel katastrálními úřady, historické údaje a extrapolace údajů z obou metod - na 30 % pozemků
- Od původního církevního majetku se odečetl současný majetek církví a ten, který nepožadují. Výsledek: 261 tisíc hektarů
- Hodnověrnost databáze prověřila nezávislá poradenská firma Ernst & Young. Z kontrolního vzorku: 41 % položky zcela bezvadné, 48 % neúplná dokumentace (chybějící srovnávací sestavení parcel), 11 % dokumentace není v souladu se záznamem v databázi
- Kontrolovalo také Ministerstvo kultury, které studovalo složky jednotlivých církevních velkostatků v Národním archivu. Z rozhodnutí získalo informace o majetku církevních velkostatků v 30. letech. Tato data doplnilo údaji z let 1945 až 1948. Zdokumentovalo cca 225 tisíc hektarů církevního majetku - půdu velkostatků a farností. V součtu nejsou statky menší než 150 ha nebo 250 ha půdy, pozemky nekatolických církví a náboženských společností, nákupy, dary a dědictví získané v 30. a 40. letech a majetek nadací a církevních spolků.
Proč neexistuje seznam toho, co se bude vydávat?
- K vydání konkrétního státního pozemku bude potřeba, aby o něj církev požádala a prokázala, že ho vlastnila a byl vyvlastněný (od 25. 2. 1948 – 1. 1. 1990) a také, že dnes není zastavěný. Pokud byl církvím zabaven majetek Josefem II. nebo v rámci prvorepublikové pozemkové reformy, nebude se vracet
- V tuto chvíli nelze hodnověrně říct, které pozemky všechny tyto podmínky splňují. To bude možné, až Pozemkový fond každou žádost a položku prověří. Seznam se tak bude vytvářet postupně
- K vytvoření zákona o majetkovém vyrovnání nebyl takový seznam konkrétních pozemků nutný. Podstatné bylo zjištění celkové výměry původního církevního majetku
- Původní církevní majetek byl rozmístěný rovnoměrně po území Česka. Průměrná cena zemědělské půdy je 44,48 Kč za 1 m2
- Při výpočtu se použila studie Výzkumného ústavu zemědělské ekonomiky (VÚZE) a přehled cen stavebních pozemků v krajích z Fakulty strojní ČVUT. Podle studie VÚZE se tržní ceny zemědělské půdy pohybují od 5 Kč do 500 Kč na 1 m2 v (podle výměry, využití a lokality). Nižší ceny jsou u pozemku nad 10 ha mimo zástavbu a na venkově, nejvyšší tržní ceny mají pozemky v okolí Prahy a Brna. Zemědělskou půdou se rozumí půda, která byla zemědělská v roce 1948. Část je dnes v zastavěná velkými městy (Praha, Brno) a cena je vyšší
- Proto je výsledná průměrná cena zemědělské půdy vyšší než běžně uváděné tržní ceny zemědělské půdy na venkově
- Výpočet ověřilo Ministerstvo kultury
- Podle studie VÚZE byly průměrné ceny prodaných pozemků (od 1993 do 2003) 37,72 Kč/ m2
- Odborný odhad (extrapolace metodou lineární regrese) ukázal cenu (pro 2008) 54,58 Kč/m2
- Další prověření dělala společnost Ernst & Young. Výsledek: použitý výpočet je oprávněný a racionální
- Ověřená cena je navíc vyšší než použitá cena 44,48 Kč/m2
Jaká je cena zemědělské půdy a proč?
Jak se prověřoval výpočet ceny?
Historie
V době Karla IV. obsáhl církevní majetek asi 1/3 veškeré půdy v českých zemích. V husitské době byla část zničena (kláštery, kostely) a pozemky zabrány. V pohusitské době majetky církvi vráceny nebyly. Po Bílé hoře požádala katolická církev o vydání veškerého nemovitého majetku. Císař Ferdinand II. odmítl, stát se ale zavázal odvádět církvi část daně ze soli. Za Josefa II. byla zrušena asi 1/3 klášterů. Majetek zrušených klášterů byl soustředěn do tzv. náboženských fondů, později do Náboženské matice. Výnosy byly určeny pro potřeby katolické církve - na zřizování nových farností. Od 19. století také na dorovnání platů duchovních v chudých farnostech.
Státní zásahy do církevního majetku od 18. století
Označení |
Podoba zásahu |
Kompenzace |
Poznámka
|
Reformy císaře Josefa II. |
Zrušení klášterů, které se nezabývaly vzděláváním, vědeckou činností, zdravotnictvím nebo charitou |
Zřízení náboženských fondů (později pod názvem Náboženská matice) – do nich vloženo jmění zrušených klášterů. Majetek náboženských fondů mohl být použit pouze pro potřeby církve – tím byla zachován účel majetku zrušených klášterů. Fondy byly později doplňovány z prostředků státu. |
Po vyhnání řeholníků a řeholnic z klášterů v 50. letech, byly tyto kláštery svěřeny do správy Náboženské matice. Náboženská matice je pak protiprávně darovala státu. |
Pozemková reforma (zahájena v roce 1919) |
Odnětí částí velkostatků velkým pozemkovým vlastníkům. Netýkala se majetku státu či obcí, na církevní majetek se vztahovala. |
Náhrady podle zákona č. 329/1920 Sb.; úprava kongruového zákona (příspěvky státu na platy duchovních). |
|
Revize první pozemkové reformy (zahájena v roce 1947) |
Vyvlastnění celků nad 50 ha. Netýkala se majetku státu či obcí, na církevní majetek se vztahovala. |
Zákonný příslib peněžní náhrady za vyvlastněný majetek; nikdy nevyplaceno. |
Se záborem půdy se začalo před únorem 1948; realizace reformy proběhla po únoru 1948 v rozporu se zákonem. |
Druhá pozemková reforma a další zásahy totalitní moci (po roce 1948) |
Úplné vyvlastnění církevního majetku (s drobnými výjimkami – budovy far, kostelů, farní zahrady). Netýkala se majetku státu či obcí, na církevní majetek se vztahovala. |
K žádné kompenzaci nedošlo. |
K odnímání majetku docházelo jak zdánlivou cestou právní, tak i zcela neprávní (např. faktické násilné převzetí bez právního důvodu). |
Majetkové vyrovnání: od roku 1990
- 1990 Byly přijaty tzv. výčtové zákony (č. 298/1990 Sb. a č. 338/1991 Sb.) a vydaly se budovy některých klášterů - cca 170 nemovitostí
- 1996 – 1998 Vydával se majetek tzv. exekutivní cestou (formou usnesení vlády) - budovy sloužící k duchovním, pastoračním, sociálním, školským účelům, ne hospodářský majetek.
- 1998 – 2000 Pokusy o vytvoření výčtového zákona. Proti se postavily církve i mnohé státní instituce. Český úřad zeměměřičský a katastrální označil metodu za nereálnou. Je vyloučeno při celkovém počtu asi 100 000 položek neudělat chybu. Při délce legislativního procesu se může stát, že v okamžiku nabytí účinnosti nebudou některé vydávané nemovitosti právně existovat nebo, že jejich označení nebude odpovídat aktuálnímu stavu. Důvod? Neustálá aktualizace katastru, slučování parcel, změna tvaru jejich hranic a přečíslování. Výčtový zákon je i právní problém. Ústavní soud zrušil již řadu zákonů právě proto, že je posoudil jako individuální právní akt
- 2001 Nový pokus o výčtový zákon pouze pro kultovní objekty. Ministerstvo kultury nebylo schopno sestavit seznam bez nepřesností a chyb
- 2003 Ministerstvo kultury opět prosazovalo výčtovou metodu, ministerstvo zemědělství obecnou restituční. Znovu se sestavují seznamy církevního majetku
- 2004 Vláda dává úkol ministrovi kultury, aby při přípravě majetkového narovnání zvažoval vedle výčtové metody i obecný restituční předpis a vypracoval rozbor kladů a záporů řešení
- 2005 – 2006 Objevuje se návrh řešit vyrovnání formou tzv. „renty“. Církve nesouhlasí, zvažuje se možnost kombinace „renty“ a naturální restituce. Ministr jedná se všemi církvemi
- 2007 Zřizuje se vládní Komise pro narovnání vztahu mezi státem a církvemi a náboženskými společnostmi. Ta pracuje s kombinací částečné naturální restituce a finanční náhrady. Vydání majetku vychází vstříc potřebám řeholních řádů a kongregací, pro něž je práce na majetku součást jejich spirituality
- 2008 Vláda předložila sněmovně návrh zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi. Návrh sněmovna do konce volebního období neprojednala.