Volby podle Niedermayera opanovala témata, která s europarlamentem úplně nesouvisí

V Evropském parlamentu (EP) má za sebou už deset let a před sebou dalších pět. Po opětovném zvolení Luděk Niedermayer v Interview ČT24 uvedl, že volby do EP podle něj opanovala témata, která s europarlamentem úplně nesouvisí. Anebo nejsou těmi, která budou hýbat evropskou politikou. Na mysli měl témata spalovacích motorů a elektromobilů. V pořadu mimo jiné uvedl, že pouze v Česku vznikla před eurovolbami strana, jejímž jediným programem byla záchrana spalovacích motorů.

16. 6. 2024

Niedermayer získal v eurovolbách 88 631 preferenčních hlasů a obhájil mandát stejně jako dalších devět ze čtrnácti europoslanců, kteří se rozhodli kandidovat znovu.

Koalice SPOLU skončila na druhém místě. „Je to spíše úspěch. Jako matematik jsem hodně opatrný na čísla, takže jsem nikdy neříkal veřejně své odhady. Myslel jsem si od začátku, že těch šest mandátů je maximum, nikoli minimum,“ prohlásil Niedermayer.

Vítězné hnutí ANO jich získalo sedm. Na třetí příčce se umístila koalice hnutí Přísaha a strany Motoristé sobě, která získala dva mandáty. „Volby bohužel opanovala témata, která s europarlamentem úplně nesouvisí anebo opravdu nejsou těmi, která budou hýbat evropskou politikou. Můj oblíbený komentátor pan Honzejk z Hospodářských novin napsal, že v Čechách se z eurovoleb stalo referendum o spalovacích motorech,“ pokračoval Niedermayer.

Na otázku moderátora Martina Jonáše, zdali budoucnost spalovacích motorů nebude hýbat Evropským parlamentem, odpověděl negativně. „Myslím si, že nebude. Všechny cíle klimatické politiky obsahují doložku, že se bude průběžně ověřovat, jestli jsme na cestě je (cíle – pozn. red.) plnit. To se bude týkat i regulace, která se týká osobních aut, ale já neočekávám, že dojde k nějaké dramatické změně,“ naznačil.

Bývalý viceguvernér České národní banky si to myslí navzdory faktu, že předseda evropských lidovců Manfred Weber, nejsilnější strany v EP, před volbami oznámil, že by si přál změnu zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035.

„Já jsem se o tom bavil s některými německými kolegy a co se týče aut, ve vzduchu stále visí otázka syntetických paliv,“ upozornil Niedermayer. „Jde o syntetická paliva vyrobená z obnovitelné energie s využitím oxidu uhličitého. Jakkoli z výfuku produkují oxid uhličitý, jejich celkový provoz je klimaticky neutrální,“ doplnil Nidermayer s tím, že tato paliva se nepodařila do zmíněné regulace vměstnat.

„Celá klimatická politika Unie je vlastně rámována závazkem snížit emise o 55 procent do roku 2030 a klimatické neutrality do roku 2050. Pokud bychom si řekli v některé oblasti, kde vznikají emise, že umožníme, aby se jich pustilo víc, tak musíme najít jinou oblast, ve které dosáhneme většího snížení. Před volbami v Čechách jsem zaznamenal spoustu nápadů, kde budeme benevolentní k emisím, ale nezaznamenal jsem ani jeden, kde je snížíme. A absolutně jsem od kolegů v Evropském parlamentu neslyšel, že bychom měli opustit ten cíl 55 procent,“ zdůraznil.

„Kdyby Evropa slevila z těchto závazků, mělo by to tragické důsledky. Nedávno byly zveřejněny studie, které dokonce odhadovaly, že náklad na snížení emisí je šestkrát nižší než důsledky toho, kdybychom emise nesnižovali. To by byla opravdu tragédie,“ řekl Niedermayer.

Záměrná diskreditace elektromobilů

Dlouholetý europoslanec se v Interview ČT24 vyjádřil také k budoucnosti elektromobilů. Hovořil mimo jiné o tom, že dle britské studie existují lobbistické skupiny a části médií, které záměrně diskreditují elektromobilitu. „V některých zemích je tato diskreditace docela úspěšná,“ konstatoval s narážkou na Českou republiku.

„Nevšiml jsem si, že kdekoli jinde v Evropě by vznikla strana, jejímž jediným programem by byla takzvaná záchrana spalovacích motorů,“ poznamenal na adresu strany Motoristé sobě. „Koneckonců i data ukazují, že není moc zemí, kde se elektromobilitě daří hůř. Myslím si, že určitá politická atmosféra, která v Česku vznikla, na tom má také podíl,“ dodal Niedermayer.

Progres elektromobility je podle něj velmi rychlý. „Před pár lety stál elektromobil absurdní sumu a ujel 150 kilometrů, teď ujede za stejnou sumu 400 kilometrů,“ zakončil s tím, že dle odhadů bude nákup elektromobilu do tří až čtyř let srovnatelný s koupí automobilu se spalovacím motorem.

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme