Tůma: Přechod na Opencard je příliš rychlý
Online rozhovor s kandidátem na primátora Prahy Zdeňkem Tůmou
Zdeněk Tůma
Rita Holoubkova 12.10. 09:29 |
Dobrý den, nikde jsem nezahlédla vedla Vás paní Tůmovou. Existuje vůbec? |
Zdeněk Tůma 12.10. 10:00 |
Tak to budeme muset napravit. Určitě půjdeme společně k volbám, dá se předpokládat, že tam budeme vyfoceni společně. |
Jan Fiala 12.10. 09:41 |
Dobrý den, jakou vyvodíte osobní odpovědnost z toho, že za vaší vlády na ČNB byly nakoupeny v podstatě bezcenné státní dluhopisy Řecka ? a současně narostla ztráta ČNB na 150 miliard korun ? Řídil jste někdy vůbec něco ve výrobním procesu (vč. dopravy, stavebnictví apod.), tím mám na mysli, zda-li vy salonní ekonom můžete řídit něco tak velikého jako je Praha ? |
Zdeněk Tůma 12.10. 10:07 |
Jistě víte, že Řecko nadále splácí své závazky a plní tedy i závazky vyplývající z vydaných dluhopisů. Kromě toho podíl řeckých dluhopisů na celkovém portfoliu byl zanedbatelný. Při tak velkém portfoliu jako jsou devizové rezervy ČNB se nikdy nevyhnete tomu, aby se občas neobjevila rizikovější investice; pak záleží na tom, jak se s tímto rizikem vypořádáte. ČNB se toto dlouhodobě daří, o čemž svědčí trvalé kladné výnosy z devizových rezerv. Výrobní proces jsem neřídil a ani si nemyslím, že by Hlavní město Praha něco vyrábělo. Naopak z hlediska velikosti rozpočtu a rozsahu činností jsou centrální banka a HMP srovnatelné (cca 2mld na provoz, přibližně stejně velký počet zaměstnanců, velký rozsah činností, jen připomínám, že ČNB neodpovídá jen za měnovou politiu). |
Martin 12.10. 09:42 |
Pane Tůmo, jen se mi to zdá, nebo jste začal být po zveřejnění některých průzkumů mírně nervózní? A nepište, že ne :) |
Zdeněk Tůma 12.10. 10:08 |
Já i moji kolegové děláme maximum pro to, abychom dosáhli dobrého výsledku. Pokud některé průzkumy hovořily v náš neprospěch, je to důvod k tomu, abychom ještě více "zabrali", nervozita nám nepomůže a ani na ni není čas :-) |
Jelen 12.10. 09:46 |
Dobrý den, doufal jsem, že se po odchodu z ČNB budete věnovat třeba odborné publicistice. Ale politika je mocné lákadlo, viďte? |
Zdeněk Tůma 12.10. 10:12 |
O odborné publicistice jsem neuvažoval. Pokud bych nepřijal nabídku p. Schwarzenberga, volil bych mezi návratem do soukromého sektoru, nebo na univerzitu, nebo kombinaci obého. Jinak politika mi jako zase tak moc velké lákadlo nepřipadá: nejste nic moc placený a ještě vám s velkou mírou pravděpodobnosti přinejmenším část voličů dá najevo, že od vás čekali více. Ale Praha je krásné město a právě možnost posunout Prahu dopředu je pro mě velké lákadlo. |
Pavel Novotný 12.10. 09:47 |
Dobrý den pane Tůmo, chystáte nějakou vyhlášku hlavního města Prahy, která zamezí volnému pobíhání psů a obtěžování lidí psy? Dnes v Praze nejde jít do parku bez toho, abych nebyl očucháván, oslintáván, obskakován, případně atakován psy nevycválaných pejskařů. S pozdravem Pavel Novotný |
Zdeněk Tůma 12.10. 10:12 |
Víc než o vyhlášce je to o slušném chování majitelů psů. |
Jan Pirek 12.10. 09:47 |
Dobrý den, dokážete si představit vládnoucí koalici ODS a TOP 09? Probíhají už nějaká jednání? Děkuji za odpověď. |
Zdeněk Tůma 12.10. 10:13 |
Žádná jednání neprobíhají. |
Lubor Vejmelek 12.10. 09:47 |
Dobrý den pane kandidáte. Ve svém předolebním proslovu jste sdělil, že necháte zastavit projekt opencard a rekonstrukci ústřední čistírny odpadních vod. Chtěl jsel se zeptat, až díky těmto Vašim avizovaným krokům dojde v roce 2011 k vypnutí kartového centra a milionu pražanů zbude jen plastová kartička, se kterou si budou moci tak akorát natírat máslo na chleba, a odpadní vody začnete vypouštět přímo bez čištění do Vltavy a platit milionové pokuty, tak jestli to je všechno, co pro Prahu plánujete nebo zda máte v zásobě ještě i něco dalšího? Řídil jste podobně krátkozrace i CNB?? |
Zdeněk Tůma 12.10. 10:16 |
Promiňte, ale to jsem neřekl. Včera jsem na TK řekl, že výběrová řízení (!) na rekonstrukci ČOV a kartového centra jsou velcí kandidáti na zrušení. Jsem přesvědčen o tom, že tato výběrová řízení nejsou řádně vypsána. Pokud dojde k vypsání nového výběrového řízení, dojde ke zdržení o pár měsíců a pokud nás to dovede k lepším podmínkám, určitě to stojí za to. |
Jarda 12.10. 09:48 |
Vůbec jsem nepochopil, z jakého důvodu jste sestoupil z odbornosti (navíc excelentně ohodnocené jak společensky tak finančně) do ubohého marasmu mezi kategorii lidí, co v podstatě nic neumějí kromě lhaní, kradení a tunelování. Vzletné formulace o patriotismu apod. prosím rezervujte novinám/TV, těm stejně nevěříme. |
Zdeněk Tůma 12.10. 10:17 |
Na HMP se můžete dívat také jako na firmu, kterou lze řídit lépe. A to je můj cíl. A věřím tomu, že do řízení této "firmy" nemusí politika tolik promlouvat jako nyní. |
Jiří 12.10. 09:48 |
Vyslyší TOP 09 požadavky nájemníků obecních bytů a umožní jim odkup do osobního vlastnictví za ceny realizované v minulých privatizačních vlnách? |
Zdeněk Tůma 12.10. 10:20 |
O cenách bytů při jejich prodeji se ještě povede diskuze. V každém případě bude ale nutné postupovat dle zákona, tedy prodávat byty za cenu obvyklou. Otázka pochopitelně je, do jaké míry se na ceně projeví fakt, že je byt obydlený. Kromě toho vím, že některé MČ uvažují o možnosti poměrně dlouhého splácení, aby odkoupení bytu bylo dostupné pro co největší počet lidí. |
Váňa 12.10. 09:48 |
Neměl by se post primátora v Praze zrušit a nechat město spravovat skupinou moudrých konšelů? Jsem zvědav, zda dokážete překročit Bémův stín, pokud vyhrajete. |
Zdeněk Tůma 12.10. 10:22 |
To platí obecně o vládnutí: vítěz voleb by najal skupinu expertů (třeba na základě výběrového řízení :-), kteří by moudře rozhodovali. Ale tak to nefunguje: politickou odpovědnost nelze nahradit "outsourcingem". |
Jana Mokrá 12.10. 09:49 |
Dobrý den, držím vám palce, co v pražské politice rozhodně chybí je slušnost, a tu zatím pro mě představujete. Jak byste spolupracocval se starosty místních částí, kteří se občas chovají jako neomezení vládcové? Díky za odpověď |
Zdeněk Tůma 12.10. 10:24 |
Někdy používám termín "gubernizace". Praha se rozpadla do mnoha nezávislých částí, mezi kterými chybí komunikace. Za jednu z chyb současného vedení HMP považuji rezignaci na koordinaci HMP a MČ. |
Evžen Musil 12.10. 09:53 |
Pokud se stanete primátorem, budu si muset povinně od listopadu zřídit kartu Pražana nebo si budu moci koupit svůj čtvrtletní kupón? Díky za odpověď. |
Zdeněk Tůma 12.10. 10:27 |
Osobně jsem pro ekonomickou motivaci pro používání karty, takto rychlý vynucený přechod nepovažuji za rozumný. Rád bych Vám proto odpověděl, že nebudete muset a kupón bude k dispozici, ale (i) teprve v listopadu se poprvé sejde nové Zastupitelstvo, které zvolí primátora a Radu, (ii) netuším, zda DPP bude mít vůbec kupóny vytištěné (s ohledem na plánovaný přechod na karty se spíše obávám, že nikoli). |
Alfred Hitschcock 12.10. 09:55 |
Nikdy v minulosti jsem nezaznamenal Vaše otevřené názory. Vždy jste mi připadal jako pan Nemastný a Neslaný. Čím to, že jste změnil názor a přidal se zrovna do té nesourodé strany seběhlíků z druhých stran a dalších pochybných individuí? Nezapůsobil na Vás nějaký můj horror? |
Zdeněk Tůma 12.10. 10:29 |
Kolegy, s nimiž jsem se v TOP09 setkal, nepovažuji za pochybná indidividua. Doporučuji se podívat třeba na další lídry v Praze. Všichni mají za sebou slušnou kariéru, v životě něco dokázali a mají za sebou slušnou pracovní kariéru. Doufám, že vaše kariéra je alespoň srovnatelná s našimi, když už nás takto nálepkujete! |
Kateřina Hanáková 12.10. 09:56 |
mě teda nějvíc štve parkování v Praze. Sobota v centru úplně prázdno a stejně tam nelze parkovat. Jak se změní způsob parkování v Praze a uvažujete jako minulé vedení o mýtném pro oblast centra Prahy. Pokud ano, kdy? A případně odhadem za kolik? |
Zdeněk Tůma 12.10. 10:36 |
K parkovacím zónám se již vyjádřil kolega Tomáš Hudeček, který se zaměřuje na problematiku dopravy, doporučuji jeho text, který můžete najíst na našem webu: http://www.top09.cz/regiony/praha/medialni-vystupy/nechceme-zavadet-modre-parkovaci-zony-v-cele-praze-3581.html Mýtné zatím neplánujeme, dopravu v centru lze regulovat i jinak, mimo jiné právě přes parkování, nebo lepší telematické systémy. O mýtném jsem mluvil již s řadou expertů a jsou na to různé názory. V každém případě je to téma, ke kterému se musíme vrátit a rozhodnout, zda ho v Praze podpořit, resp. jakým jiným způsobem zklidníme dopravu v centru Prahy. |
Martin 12.10. 09:58 |
Dobrý den, mám informace,že kubík pozemního betonu stojí 1500 až 2500 Kč dle kvality. Dále se ke mne dostala informace, že na stavbě Blanka si Metrostav účtuje za kubík 14 000Kč. Má otázka je, zdali jste schopen slíbít, že se budete snažit po volbách zveřejnit účetníctví týkající se této stavby? Díky. |
Zdeněk Tůma 12.10. 10:37 |
Vycházím z toho, že daňový poplatník má právo vědět, jakým způsobem jsou vynaloženy jeho peníze. Co nejvíce toho zveřejňovat je tedy princip, na kterém stavím, a týká se to pochopitelně i tunelu Blanka. |
Blanka Janáková 12.10. 10:00 |
Podle většiny dotazů vidím, že tady příznivci ODS s vámi vedou guerillovou válku. Nedejte se, jsou to jenom slova. Doufám, že vyhrajete a očistíte Prahu a v podstatě i ODS. |
Zdeněk Tůma 12.10. 10:39 |
Díky moc. |
Jan 12.10. 10:00 |
Dobrý den pane Tůmo, také bych rád věděl co si myslíte o současném stavu pražských parků. Dle mého názoru je tragický. Parky slouží psům a podivným individuím. Rád bych zde viděl efektivněji využitou zeleň, tak jak je tomu například ve Vašem oblíbeném Londýně. Nedovedu si dnes představit jít odpoledne do parku s přáteli například na piknik, jak to běžné na západ od nás. Také by mě zajímalo zda neuvažujete o vyšší regulaci chovu psů v Praze? Myslím, že je město k pejskařům příliš benevolentní. Děkuji za odpověd |
Zdeněk Tůma 12.10. 10:41 |
Přiznám se, že o počet psů a jejich regulaci jsem se dosud nezajímal. Zároveň musím říci, že moje zkušenost např. z Ladronky je lepší, tam si piknik klidně udělat můžete. |
Toton 12.10. 10:00 |
Pane Tůmo, uvědomujete si, že potenciální voliči do vás vkládají naděje v tom smyslu, že nepřipustíte na magistrátu působení zprofanovaných osob jako je pan Blažek, Richtr, Burgemeister atd? Můžete slíbit, že v příapdě úspěchu s nimi nebudete spolupracovat? |
Zdeněk Tůma 12.10. 10:42 |
Uvědomuji a již dříve jsem řekl, že personální změny považuji za důležité pro jakoukoli možnou koalici. |
Jirka 12.10. 10:02 |
na co si hrajete, kdyz se stejne spojíte s ODS. Nebo to snad muzete vyloucit? |
Zdeněk Tůma 12.10. 10:43 |
O možných koalicích budu opravdu mluvit až po volbách. |
Urban 12.10. 10:02 |
Dobrý den, rád bych se zeptal: 1) jaký je Váš názor na ekonomickou návratnost projektu OpenCard ? 2) zasadíte se o revizi podmínek za jakých je karta nabízena / vnucována Pražanům ? (rozsah požadovaných osobních dat, povinnost sledovat web DP, možnost města disponovat s prostředky na účtu karty, ...) 3) souhlasíte s tím, že by obyvatelé Prahy měli mít možnost se rozhodnout zda OpenCard si pořídí nebo ne, tj. souhlasíte s souběžným zachováním papírových předplatnich kuponů mimo jiné i pro studenty ? Děkuji |
Zdeněk Tůma 12.10. 10:45 |
1. Vynaložené náklady byly příliš vysoké. Investice se tedy nevrátí. 2. Ano. 3. Jak už jsem výše uvedl, myšlenka karty je mi sympatická a byl bych pro ekonomickou motivaci, která by podpořila přechod na ni. Zvolený přístup považuji za vynucený a příliš rychlý. |
Jaroslav 12.10. 10:04 |
Dobrý den, pane docente. Souhlasíte s tvrzení, že ODS je po dlouholetém vládnutí v Praze zkorumpovaná a měla by si od veřejné moci odpočinout? |
Zdeněk Tůma 12.10. 10:47 |
viz můj komentář k možným koalicím a nutnosti personálních obměn výše |
Martin Brodský 12.10. 10:07 |
Dobrý den, rád bych znal Váš názor na návrat politických "recyklátů" do politiky pod hlavičkou TOP09 - jako např. na Praze 6 - pan Mašek - nechvalně známý člen ODA, nebo pánové Korte ODA, Laudát ODS apod. Děkuji a přeji pěkný den. |
Zdeněk Tůma 12.10. 10:48 |
Ze jmenovaných jsem zatím osobně poznal pp. Korteho a Laudáta a považuji je za velmi slušné a kompetentní osoby. |
Fousek 12.10. 10:09 |
Dobrý den, na úvod: Vaše kandidatura mne hodně potěšila a držím Vám palce. K otázce: může to být v současné době marginální problém, ale při procházce starou Prahou mám pocit, že Praha už dávno není magická, ale spíše neonová a její genius loci vyprchává spolu s přibývajícími krámky a restauracemi s někdy více než nevkusnými výlohami a vývěsnými štíty. V městech na Západě jsem si nemohl nevšimnout, že i takový McDonald více méně vkusně zapadá do prostředí. V Praze se radnice bouřila proti Kaplického knihovně, vyhlídkový balon co vznáší hned před hradem ale nikomu nevadí. Jen pro upřesnění... nejde mi o to co se prodává/nabízí ale jak daný podnik vypadá při pohledu z ulice. Jaký je na toto Váš názor a považujete to za problém, který chcete řešit? Děkuji za odpověď a přeji hezký den |
Zdeněk Tůma 12.10. 10:51 |
Považuji to za problém zcela zásadní. I proto jsem se již sešel s řadou architektů a urbanistů a např. včera jsem pozval řadu osobností z této oblasti k diskuzi. Panovala shoda v tom, že město potřebuje jasnou strategii a vizi a od by se měly teprve odvozovat další kroky včetně územního plánování a případných změn v územním plánu. Za dvě hodiny jsme pochopitelně nemohli vyřešit "problém Prahy", ale podobné diskuze s odbornou veřejností musí pokračovat. |
Bob 12.10. 10:10 |
Já Vám jenom pane Tůmo držím ve volbách palce, aby se Vám podařilo stát se primátorem a aspoň některé věci změnit. |
Martin 12.10. 10:16 |
Dobrý den, jsem zděšen z plánovaného vyhazování peněz na nesmyslné projekty jako tunel za Muzeem, zatímco práce na okruhu kolem Prahy pokračuje trestuhodně pomalu, za 20 let Praha nezvládla ani vytyčit celou trasu, natož realizovat alespoň administrativní záležitosti. Chci slyšet, co se v této otázce budete snažit udělat vy. Děkuji |
Zdeněk Tůma 12.10. 10:54 |
Vedle investic do MHD (např. trasa metra D) jsou oba městské okruhy prioritou. Budeme pokračovat v dostavbě Městského okruhu; Pražský okruh je státní investice, nicméně budu "tlačit" na vládu, aby jsme se i tady pohnuli dopředu. Diskuze kolem (ne)tunelu jsou především debatami o řešení SJ magistrály a zklidnění dopravy v centru. |
Petr 12.10. 10:18 |
Vážený pane Tůmo, zachytil jsem informaci, že holdujete cyklistice. Jaké máte kolo? |
Zdeněk Tůma 12.10. 10:55 |
Horské Cannondale a silniční Specialized. |
Ondřej Bergmann 12.10. 10:22 |
Dobrý den pane Tůmo, Praha má možnost postavit tři krásné nové stavby, které se mohou stát ikonami současné architektury. Blob, nová budova pro Slovanskou epopej a po skončení nájmu ve Škodově paláci novou radnici. Váš postoj k blobu znám, jak se stavíte k ostatním stavbám? Děkuji za odpověd. |
Zdeněk Tůma 12.10. 10:57 |
Uvidíme, jak to se Slovanskou epopejí dopadne, rozhodně si nemyslím, že by stavba svatosvánku pro epojej byla prioritou Prahy číslo 1. Na novou radnici vám odpovědět neumím, zatím jsem o tom neuvažoval a v tomto okamžiku to také nepatří mezi priority. |
Pavel Minařík 12.10. 10:23 |
Dobré ráno Vám přeju, nejprve se připojuju k dotazu Rity Holoubkové a po Vaší odpovědi se těším až uvidím Vaši manželku. Mám na Vás dotaz, měl jste nějakou vážnou nabídku týkající se práce v privátní sféře, myslím tím zejména mezinárodní bankovní instituce nebo podobně jako bývalý premiér Fischer v podobné instituci jakou je EBRD? Jestli ano, tak proč jste zvolil politiku, chtěl jste si odpočinout po působení v ČNB? Děkuju za odpověď a přeju úspěch ve volbách. |
Zdeněk Tůma 12.10. 10:59 |
Ano, nabídky z mezinárodních institucí jsem v posledních 2-3 letech měl, ale o práci v těchto institucích nemám zájem (jen pro úplnost, v EBRD jsem již pracoval na pozici výkonného ředitele před mým nástupem do ČNB). Uvažoval jsem tedy spíše o nabídkách ze soukromé sféry, jednalo se především o finanční sektor, resp. poradenství. |
Igor 12.10. 10:24 |
Dobrý den! Stranu TOP09 nevolím a to hlavně, že preferuje bohaté a vůbec ji nevadí jak k bohatství občan došel.Zavedete prosím majetková přiznání tak, jak je to vyspělé Evropě obvyklé? Děkuji za odpověď. |
Zdeněk Tůma 12.10. 11:01 |
Zdaleka ne všude jsou majetková přiznání. Důležité je, aby "pod dohledem" byli politici a vysoce postavení státní úředníci a v tomto ohledu zákonnou úpravu máme. Kromě toho si vůbec nemyslím, že by TOP09 pomíjela sociální a rodinné aspekty, v našem programu mají naopak velmi významné postavení. |
Jarka 12.10. 10:24 |
Mrzí mě, že jste vyslyšel nabídku od TOP 09,kterou založil Kalousek,nejhorší zloduch polistopadové politiky! Takže opravdu nevím, co si mám teď o Vás myslet !? |
Radovan 12.10. 10:26 |
Dobrý den pane Tůmo, hlásáte, že Praha může být fér, proč si myslíte - ač cyklista, že se v Praze pro cyklisty nedá vytvořit skutečně přátelské prostředí? Máte pravdu, že se toho udělalo již hodně, ale na to, aby se dalo kolo pohodlně a bezpečně používat jako dopravní prostředek po městě to ani zdaleka nestačí a stávajícím opatrným tempem zlepšování se toho nedožijí ani moje děti. Cyklostezky a cyklopruhy nebo jiná opatření usnadňující nebo pohyb cyklistů nepatří jen na okraje Prahy, ale chybí především v centru. Děkuji za odpověď. Radovan |
Zdeněk Tůma 12.10. 11:04 |
Souhlasím, cyklistika v centru je stále problematická, ale představa, jak postupovat dále a situaci zlepšit existuje (na HMP velmi dobře funguje Komise pro cykl. dopravu). Věřím, že se nám to během příštích čtyř let podaří posunout vpřed, takže se Vaše děti dočkají :-) |
janek hejral 12.10. 10:31 |
Pane Tůmo, pročetl jsem si křížový výslech s Vámi - více nebududu přidávat. Každopádně Vám přeji hodně vnitřní integrity v čištění toho marasmu, do kterého , doufám, už tento týden budete zvolen. Držím palce! |
Zdeněk Tůma 12.10. 11:06 |
Děkuji moc za podporu. Zároveň bych rád poděkoval za otázky a těším se někdy příště. Zdeněk Tůma |
cocoqg 12.10. 10:33 |
Jak můžete být ve straně, kterou vede člověk jako M. Kalousek? Už jeho "ekonomické" působení vás přece musí znepokojovat. Pokud už nemluvíme o morální úrovni. |
Ihned.cz, 12. 10. 2010, Rubrika: Politika a právo
▶
Štítky
◀
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
Děkujeme