Tesař: Rozhlédli jsme se v zahraničí
Rozhovor s náměstkem ministra životního prostředí Tomášem Tesařem
Oprava D1 může začít. Ministerstvo dopravy a životního prostředí se totiž dnes dohodla na postavení nových koridorů pro migrující zvířata. Na tuto dohodu se čekalo i kvůli vydání několika stavebních povolení. Samotná rekonstrukce začne v září. Na a na to, kolik budou nové i opravené ekodukty stát, jsem se zeptala náměstka ministra životního prostředí za TOP 09 Tomáše Tesaře. Dobrý večer.
Dobrý večer.
Pane náměstku, kolik nových přechodů pro zvířata na D1 nakonec vznikne a kolik se jich opraví.
Z těch osmi vytipovaných míst, která jsou skutečně pro migraci velkých savců kritická, jsme po poměrně podrobném zvažování všech alternativ a možností využití stávajících objektů, ať už mostů nebo těch známých lávek, které na D1 jsou, dospěli ke kompromisní dohodě, že na tom celém úseku Mirošovice - Kývalka budou postaveny dva velké migrační přechody, což znamená zhruba rozpětí 40 metrů a na těch dalších pozicích zhruba ve dvou budou redukovány asi na 20 metrů a ten zbytek, zaplať Pán Bůh, umožní využít stávajících objektů, ať už je to úprava podmostí či případně lehké úpravy těch lávek, které tam dnes jsou a budou předmětem rekonstrukce taky.
Očekávaná otázka, na kolik to celé vyjde peněz?
Celé to vyjde na peníze, které ještě před několika lety si neuměl nikdo představit, protože dříve jeden migrační koridor na našich slavných dopravních stavbách, které z nákladového hlediska vždycky budili spoustu otazníků, tak řádově 300 milionů. My dneska ty dva velké přechody, dva menší a zbytek úprav jsme schopni pořídit za tuto cenu, dříve jednoho přechodu. Je to i díky tomu, že my jsme s ministerstvem dopravy celou záležitost pojali komplexně. Oni přicházeli se svými nápady, studiemi z hlediska ochrany přírody a ani my jsem nezaháleli a rozhlédli jsem se v zahraničí, abychom zjistili, že například Německo nebo ve Švýcarsku tyto ekodukty nejsou těmi monstrózními stavbami z betonu, ale jsou to lehké dřevěné konstrukce, které už ve svém principu znamenají výraznou ekonomickou úsporu.
Z jakého balíku peněz tyhle stavby zaplatí? Bude se na tom nějak finančně podílet i rozpočet ministerstva životního prostředí?
Nebude. Tyto stavby jsou přímo explicitně vyjmenovány v programu, ze kterého je financována dopravní infrastruktura, je na ní počítáno. Dneska neumím říci, zda je to otázka na ministerstvo dopravy, na kolik ze které kapitoly z těchto evropských penz to bude financováno.
Do jaké míry vůbec zvířata ty dálniční přechody, ty ekodukty využívají? Dá se to nějak spočítat vůbec?
Spočítat se to samozřejmě dá. My, a to bylo součástí toho jednání, my samozřejmě chceme mít zpětnou vazbu a budeme provádět monitoring na těchto stavbách. Nicméně, není to, abych tak řekl, stavba na zkoušku. Tady proběhly za posledních deset let velmi výrazné vědecké výzkumy v tomto smyslu a já si troufnu /nesrozumitelné/ na mapu České republiky, tak zjistí, že D1 je úplně klíčovým řezem z pohledu rozdělení, řekněme České republiky a právě těch osm míst, která byla vytipovaná pro velké savce, kritická, jsou migrační koridory, které jsou řádně zdokumentované. Nicméně, právě proto, že součástí tohoto projektu jsou řekněme i experimentální varianty tak, abychom zlevnili celou tu záležitost, tak i z toho důvodu budeme sledovat a monitorovat, na kolik řekněme tyto, v některých případech ne úplně optimálně dimenzované, to znamená těch 40 metrů šíře, ale třeba dvacet, tak na kolik jaksi zvířata, abych tak řekl zatnou zuby a využijí tuto stavbu.
Dodává náměstek ministra životního prostředí Tomáš Tesař, já vám děkuji za rozhovor, na slyšenou.
Děkuji také, pěkný večer.
Český rozhlas 1 - Radiožurnál, 24. 5. 2012