Růžička: Ministerstvo školství vytlouká klín klínem
Něco se nepovedlo, klín je zatnut špatně, je třeba ho vytlouct. Nejlépe jiným klínem, říká lidová moudrost. Můžeme si tak pomoci, ale třeba také ne. Možná pak budou ve špalku zatnuty klíny dva, možná si skřípneme ruku, možná odletí ocelová špona a my na tom budeme ještě o něco hůř než předtím… Tak nějak je možné chápat novelu školského zákona, kterou přijali poslanci i senátoři.
Jednotné přijímací zkoušky, povinná maturita z matematiky, povinný poslední rok v mateřské škole, povinnost běžných škol přijímat žáky se speciálními vzdělávacími potřebami… Povinnost, nařízení, příkaz! Něco je špatně, tak to z moci úřední přikážeme změnit. A nějak nám přitom uniká to, proč věci nejsou v pořádku. A že to zákonem nenapravíme.
Střední školy v této zemi jsou naplněny ze šedesáti procent. Až dojdou na střední školy současné silnější populační ročníky, budou naplněny z pětasedmdesáti procent. Znamená to, že velkou část míst na středních školách nepotřebujeme. Ale také to, že s tím málem, co v porovnání s jinými zeměmi do regionálního školství jde, nakládáme nehospodárně, že zaplněné školy doplácejí a dotují ty nenaplněné, že učitelé mají mizerné platy, že maturitní zkoušku nezvládnou desítky procent maturantů. A my, místo abychom řešili uvedené problémy, tak nařídíme povinné přijímací zkoušky. Zkoušky, které nic z naznačených problémů neřeší a řešit nemohou. A doufáme, že problémy zmizí, že špatně zatnutý klín vyrazíme jiným.
Podobně je to i s povinnou maturitní zkouškou z matematiky. Není pochyb o tom, že matematika je na střední škole důležitý a nenahraditelný předmět. Nejen pro vysokoškolské studium oborů, kde se bez dobré znalosti matematiky studenti neobejdou. Je to předmět, který rozvíjí dovednosti potřebné v jiných oborech – analytické uvažování, racionální řešení problému, cesta k ověřitelnému výsledku. Kvalitní výuka matematiky je skutečně jedním ze stavebních kamenů kvalitního středoškolského vzdělávání. To ale neznamená, že je potřeba, aby z ní všichni povinně maturovali! Pomineme-li, že pro určitou skupinu lidí to bude vždy strašák – a může se jednat o budoucí veleúspěšné odborníky z různých oblastí, nemůžeme pominout fakt, že výuka matematiky se tím nezlepší. Pravý opak bude pravdou. Na mnoha školách a u mnohých studentů se stane pouhou přípravou na úspěšné zvládnutí testu. Na rozvoj matematické gramotnosti v nejpozitivnějším a nejpotřebnějším slova smyslu zapomeňme!
Stejné je to i s většinou dalších změn ve školském zákonu. Inkluze, socializační problémy některých dětí, návrat rodičů do zaměstnání po mateřské dovolené… Stávající problémy neřeší, ty, které se s přijetím změn objevují, obhájci bagatelizují. Svoboda volby a následná zodpovědnost jsou pojmy, které strůjci novely neberou v úvahu, o finančním dopadu všech uvedených změn se mluví jen velmi povrchně.
Že byl někdy v minulosti klín zatnut špatně, je jasné, ale že bychom se měli důkladně zamyslet, než se ho pokusíme vyrazit klínem jiným, by měli vědět i poslanci a senátoři. I když kladivo většinou do ruky neberou.
Jiří Růžička, kandidát TOP 09 do Senátu, ředitel Gymnázia J. Keplera
zdroj: echo24.cz, 22. 4. 2016