Putnová: Povinný druhý jazyk = optimalizace základního školství
Komentář poslankyně Anny Putnové
Úpravy Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání přinesou několik podstatných změn, a to především povinnou výuku druhého cizího jazyka nejpozději od 8. třídy základní školy.
Jazykové vzdělání patří k zásadním faktorům určujícím konkurenceschopnost země. Schopnost komunikovat v jiné řeči či řečech než mateřštině, předurčuje i profesní úspěch lidí na pracovním trhu. Studie OECD opakovaně prokázaly, že úroveň znalosti jazyka je z hlediska konkurenceschopnosti jedním z nejvýznamnějších faktorů, dokonce významnějším než podpora přílivu zahraničních investic. V tomto duchu je žádoucí, abychom maximálně usilovali o zlepšení jazykových schopností našich dětí. Povinnou výuku, kterou MŠMT zavázalo všechny základní školy v druhém stupni od začátku školního roku 2013/2014, nutno nahlížet i z hlediska této perspektivy.
Přesto Česká školní inspekce uvádí, že asi jedna třetina škol bude mít potíže s naplněním tohoto požadavku. Proto musíme vidět tento krok MŠMT také jako cestu k přirozené optimalizaci sítě škol, ke které nutně povede. Nakonec to bude na rodičích. Budou posílat děti do školy, která není schopna kvalitně zajistit další jazyk, nebo podstoupí určité nepohodlí spojené s dojížděním pro lepší vzdělání dětí? Pokud zvolí druhou variantu, bude to znamenat jistou formu selekce škol.
Je to opatření tvrdé, ale výsledky se během několika let projeví jak v případě optimalizace sítě škol, tak tlaku na pedagogické fakulty. Od nich se teď očekává, že připraví motivované a zapálené mladé jazykáře.
předsedkyně sněmovního Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu
parlamentnilisty.cz, 27. 2. 2013