Putnová: Ministr Chládek začíná od konce
(editovaný přepis rozhovoru s poslankyní TOP 09 Annou Putnovou)
Tereza Kručinská, moderátorka
Taková byla tisková konference k digitalizaci školství a v tomto tématu budeme pokračovat s Annou Putnovou, místopředsedkyní výboru pro vědu a vzdělávání za TOP 09, z Poslanecké sněmovny. Hezký den.
Anna Putnová, místopředsedkyně výboru pro vědu a vzdělávání /TOP 09/
Dobré odpoledne.
Tereza Kručinská, moderátorka
Vy jste hned po jednom z prvních představení tabletů pro prvňáčky, jestli to takhle můžu říct, to nazvala úletem. Proč? Změnila jste názor?
Anna Putnová, místopředsedkyně výboru pro vědu a vzdělávání /TOP 09/
Ne, naprosto jsem názor nezměnila. To co dnes předvedl pan ministr na tiskové konferenci, bych mohla nazvat eintopfem, kdy smíchal řadu funkcí digitalizace do jednoho prostoru. My bychom se měli prvně ptát, co je smyslem takového úmyslu zavádět tablety a nakupovat je pro děti v první třídě. Já nezpochybňuji fakt, že digitalizace je budoucnost i ve školství. To je otázka velmi odborná a zaslouží si pozornost. Skutečnost, že pan ministr chce nakoupit tablety pro děti od první třídy, považuji za nápad, který je zcestný.
Tereza Kručinská, moderátorka
Čili pro prvňáky ne, ale digitalizace by měla začít později? Jak si to představujete vy?
Anna Putnová, místopředsedkyně výboru pro vědu a vzdělávání /TOP 09/
Digitalizaci se nebude možné vyhnout, protože ty technologie a potřeba dětí se bude vyvíjet a budou žádat nějaké zpestření výuky. Ale my se prvně musíme ptát, co je jejím cílem. Individualizace, tak jak to naznačil pan ministr, je naprosto nedostatečný důvod pro to, abychom k tomu kroku přistupovali. My naopak chceme podporovat děti, aby sdílely svoje znalosti, aby měly individuální přístup, ale prostřednictvím učitele, nikoliv prostřednictvím nějakého softwaru.
Tereza Kručinská, moderátorka
Pan ministr mluvil dokonce o propojení výuky, informací různých škol a také, že se může připojit dítě, které je dlouhodobě nemocné a může být součástí výuky.
Anna Putnová, místopředsedkyně výboru pro vědu a vzdělávání /TOP 09/
To je nepochybně výhoda, nicméně to je až vedlejší efekt, který už na některých školách funguje i bez oficiálního zadání a oficiální podpory. Já chci upozornit na jednu důležitou věc. My nejsme připraveni na to, abychom děti v tomto směru vyučovali, a nejsou na to připraveni ani rodiče. Poté co jsem jasně formulovala svoje negativní stanovisko, se mi ozývají jak učitelé, tak i rodiče, že nesouhlasí s tím, aby jejich dítě od první třídy bylo vystaveno, kromě všech nových věcí, ještě práci s tabletem. A začít s tím, že se nakoupí hardware, to železo, to je ten nejjednodušší krok. Nechci podsouvat panu ministrovi nějaké nekalé úmysly, ale zajímalo by mě, kdo jsou ti nezávislí odborníci, kteří tímto způsobem radí. Vsadím se, že to budou ti, kteří velmi dobře znají situaci v počítačových firmách. Takže ptejme se, co je cílem digitalizace.
Tereza Kručinská, moderátorka
Kdy by podle Vás měla začít? V jakém věku? Na druhém stupni?
Anna Putnová, místopředsedkyně výboru pro vědu a vzdělávání /TOP 09/
To je odborná diskuze. Já si netroufám říct v které třídě je dítě zralé na to, aby mohlo pracovat s tabletem. Ale jsem proti tomu, abychom začínali s tím, že nakoupíme hardware, a teprve potom budeme přemýšlet, co do toho hardwaru nasypeme a začneme připravovat učitele. Ještě si uvědomme jednu věc. Když se spustila společná část státních maturit, tak nebylo možné maturovat z informačních technologií, protože naši maturanti nebyli připraveni na to, aby se sjednotily testy pro úroveň maturantů.
Tereza Kručinská, moderátorka
Na jednotlivých školách se tak ředitelé rozhodnout můžou. Když se vrátím k té digitalizaci. Říkáte sama, že zatím nemáte představu, že je to na odbornou diskuzi. Tak jak můžete tak rozhodně tvrdit, že určitě ne od první třídy?
Anna Putnová, místopředsedkyně výboru pro vědu a vzdělávání /TOP 09/
Není možné začít od prvních tříd, pokud nevíme, co do toho obsahu chceme nasypat. To pan ministr neřekl. My nejsme připraveni ani softwarově, ani metodicky. Odborná veřejnost učitelská, ani rodičovská, jak jsem měla možnost to sledovat, s tím nesouhlasí.
Tereza Kručinská, moderátorka
Do roku 2020 to není šance stihnout? Protože pan ministr zároveň mluví o tom, že by to mělo být zhruba za 5 let.
Anna Putnová, místopředsedkyně výboru pro vědu a vzdělávání /TOP 09/
Rok 2020 se možná zdá být dost vzdálený. Když si představíte, jak dlouho nám trvalo, než se podařilo zavést digitalizaci na vysokých školách, tak já jsme v tomto směru skeptická. A znovu říkám, že ministr Chládek začíná od konce.
Tereza Kručinská, moderátorka
Když se podíváme na ty další dvě části, o kterých ministr Chládek mluvil. Mluvil o tom, že by se tím dalo získat lepší data ze školství, teď nemyslím jen tablety využívané při výuce, ale také, že by se dalo efektivně zacílit finanční prostředky, vytvořit elektronické třídnice a tak dále. To je něco, co byste podpořila? Nebo také ne?
Anna Putnová, místopředsedkyně výboru pro vědu a vzdělávání /TOP 09/
Já to podporuji, aby se zacílily prostředky, ale nevidím nutnost k tomu, aby se zaváděly tablety od prvních tříd. Já si myslím, že nic nebrání v současném systému, aby ředitelé společně s podporou ministerstva školství byli schopni na současném informačním systému tyto data poskytovat.
Tereza Kručinská, moderátorka
Názor Anny Putnové z TOP 09, místopředsedkyně výboru pro vědu a vzdělávání Poslanecké sněmovny. Děkuji za názor.
Anna Putnová, místopředsedkyně výboru pro vědu a vzdělávání /TOP 09/
Nashledanou.
zdroj: ČT 24, 24. 4. 2015, StudiO ČT 24