Paroubek vs. Nečas – politický marketing po česku!
Komentář generálního sekretáře TOP 09 Václava Kubaty
Marketingem a reklamou se zabývám profesně už léta, posledních devět jako marketingový ředitel České spořitelny. Předesílám to hned na úvod, aby bylo jasno, že o tom, jak uspět v boji o zákazníka ve vysoce konkurenčním prostředí něco vím.
Letošní politická kampaň je rozhodně výrazně odlišná od těch předchozích a to především mírou užití negativní komunikace. K negativní kampani ČSSD, která svůj koncept oprášila z voleb minulých, se letos aktivně přidala také ODS, která se s nebývalou lehkostí zbavila svého předchozího hesla „slušnost není slabost“. V krátkém a střednědobém horizontu nejčastějším efektem negativní kampaně zůstává mediální zviditelnění. Ovšem z dlouhodobého hlediska může vést ke zcela opačnému účinku, než s jakým její tvůrce počítal. Protože nenávist je na první pohled „dobrým sluhou“, ve volební kampani je ale zároveň „zlým pánem“.
Na probíhající negativní kampani je nejlépe vidět současný akutní problém politiky našich dvou největších stran. Jde jim pouze o jejich vlastní zájem jak „urvat“ pro sebe a své „kmotry“ co nejvíce křesel a vůbec neuvažují o přesahu svého konání. Naše společnost není v lehké situaci. Jsme před řadou zásadních rozhodnutí důchodovou reformou počínaje a řešením dopadů hospodářské recese konče. Namísto zvyšování povědomí občanů o plánech a vizích, jak tuto situaci řešit, se šíří společností strach z těch druhých. Šíří se negativní emoce a iluze, že jedinou cestou je otevřený boj. Černobílé vidění světa v duchu politických kampaní našich nejsilnějších dvou stran brání dialogu a popírá tak základní prvky demokracie.
Dnes nepřímo vybízíme k „třídnímu boji“ a polarizujeme společnost. Vytvořili jsme kategorie obyčejných lidí, ale kdo jsou Ti ostatní? Jsou to zločinci, zloději či co? Toto se bohužel může přenést z plakátů a inzerátů přes otevřenou slovní válku politiků v tisku, na obrazovkách a v rádiích až k házení lecčehos po leckom. To tu vlastně už je. A nemůže to náhodou skončit pouličními bitkami, hlídkami statečných a neohrožených, kteří vyhledávají „třídního“ nepřítele? Tohle vážení politici opravdu chcete? Nechcete že?! Ale proč jste tedy nechali Vaše marketingové specialisty a poradce dělat takto hrubou a štvavou kampaň? Chcete vítězství za každou cenu a věříte, že se pak vše zklidní, lidé se rozejdou do polí, továren, úřadů a budou zase v pohodě? Tak to Vám garantuji, že takto to nebude. Lidé se opět dál posunuli díky Vašemu „dobrému“ vzoru k tomu, že je přeci normální plivnout na souseda či kamaráda.
Škoda, že si v závěru kampaně ODS nevzala příklad z českého národního hokejového týmu, který dokázal vůlí po vítězství a týmovou prací porazit své soupeře. Místo toho se ODS přidala na stranu ČSSD v negativní kampani proti TOP 09, jakoby zapomněla na společný cíl, zamezit levici v dalším zadlužování naší země.
generální sekretář TOP 09
trojka pražské kandidátky TOP 09
ParlamentniListy.cz, 27. 5. 2010, Rubrika: Politici občanům