Langšádlová zná problémy kraje nejlépe
Šest konkrétních míst, šest konkrétních problémů a aktuálních témat Středočeského kraje znázorněných na fotografiích. MF DNES je ukázala třem kandidátům na hejtmana z nejsilnějších parlamentních stran, které jdou do krajských voleb, s otázkou, jak by je řešili v křesle hejtmana oni.
Jeden z nich bude zřejmě příštím hejtmanem kraje. Lídr ČSSD Josef Řihák, lídr ODS Raduan Nwelati a lídryně kandidátky TOP 09 a STAN Helena Langšádlová. Nejvíc míst v kraji poznala podle fotografií právě ona, nevěděla jen v případě zámku Buštěhrad. Co lídrům fotografie evokovaly za problém a jak by ho řešili?
1. Záměr těžby břidlicového plynu v Českém krasu
Řihák (místo ani problém nepoznal): Jsme naprosto proti těžbě. Podpořili jsme i senátní návrh zákona, pokud to nepůjde, musíme demonstrovat a co nejdřív to zakázat. Je to nesmysl, zisky bude mít nějaká nadnárodní společnost.
Nwelati (místo ani problém nepoznal): Jsem zásadně proti těžbě. Existuje riziko zamoření spodních vod, což nedopustíme.
Langšádlová (poznala místo i problém): Rozhodně nesouhlasím. Riziko poškození spodních vod i jiné ekologické zátěže je příliš vysoké a naše energetická situace není tak kritická, abychom se pouštěli do takto nebezpečných projektů.
2. Zchátralý zámek Buštěhrad
Řihák (poznal): Já bych to neopravoval. Myslím, že zakázka byla v pořádku, podvod se nestal, ale proč mám opravovat starou ruinu za 300 milionů korun, spíš potřebuji dostavět tohle (ukazuje na nedostavěný domov pro seniory). A pak se pojďme bavit, jestli budeme podporovat něco jiného.
Nwelati (poznal): Evokuje to ve mně neprůhlednost zakázek v minulých čtyřech letech. Bohužel jsem na to celou dobu upozorňoval a dopadlo to zatčením doktora Ratha. A z předražených zakázek už nikdo peníze nevrátí. Je potřeba památku zachránit, když se s tím začalo, ale musí se podílet stát.
Langšádlová (nepoznala): Buštěhrad je jedním z příkladů nahodilých, megalomanských a předražených projektů, ve kterých se nesmí pokračovat. Objem prostředků kraje je omezený a bude omezený. Určitě bychom jednali s městem.
3. Lodní doprava na Labi a Vltavě (na obrázku Mělník)
Řihák (poznal): Určitě by se měla zlepšit lodní doprava a měli bychom řeky využívat víc jako turistická centra. Třeba Orlická přehrada, to je div světa. V budoucnu se lidé budou víc slunit na Vltavě než v zahraničí, tak máme co dohánět.
Nwelati (nepoznal): Loď ve mně evokuje turistický ruch a potřebu jej ve středních Čechách posílit. Je to příjem pro občany. Náš nádherný kraj je málo využívaný.
Langšádlová (poznala): Je to krásné historické město. Na našem území je hustá síť vodních cest, máme Vltavu a Labe, ale i údolí Sázavy a Berounky, musíme se naučit je využívat. Je potřeba rozvíjet turistický ruch.
4. Nedostavěný domov v Uhlířských Janovicích
Řihák (poznal, že jde o rozestavěný domov pro seniory, ale nevěděl jaký): Musí se co nejdřív dostavět. Podle mě se to odhlasovalo už za ODS, bydlel tam nějaký radní.
Nwelati (poznal, že jde o nedokončené zařízení pro sociální služby): Když se nějaký projekt připravuje, musí se vědět, kolik bude stát, kdo ho bude provozovat, za jakých podmínek. Tlačil bych, aby se to vyřešilo, ale musel bych se seznámit s okolnostmi. Nebudu předstírat, že znám všechny problémy kraje.
Langšádlová (poznala): Dlouhodobé neřešení tohoto problému je obrovská ostuda. Nemovitost chátrá a konzervace je hrozně drahá. V této fázi se to musí dostavět.
5. Hromadná doprava
Řihák: Děti jezdí do školy a tohle je staré nádraží, kam ještě fouká. My máme v Příbrami nové. Do dopravy musíme investovat.
Nwelati: Ve mně to evokuje problém dopravy, integrované dopravy a napojení na Prahu, protože integrovaná doprava nefunguje.
Langšádlová: Přáli bychom si, aby byla dobudovaná metropolitní integrovaná doprava, musí do ní být zahrnuté všechny oblasti kraje a musí se vyřešit návaznost autobusové dopravy a železnice. Chceme, aby Středočeši mohli jet na jednu jízdenku až do Prahy.
6. Opravy silnic na dluh
Řihák: Na fotografii je R4, chceme, aby byla dobudovaná na hranici kraje. Já bych na dluh nestavěl, nemám dluhy rád. Když se tak nutně opraví díry nebo havárie, nemám s tím problém. Jsem proti, aby se tak stavěly nové silnice.
Nwelati: Evokuje mi to potřebu řešit obchvaty a odklon nákladní dopravy z obcí a měst. V odloženém financování bych nepokračoval, bylo to neskutečně předražené, udělal bych řádné výběrové řízení na plošnou opravu.
Langšádlová: V kraji je nejhustší dopravní síť v Česku, mimořádně přetěžovaná tranzitní dopravou. Budeme se snažit o nový systém oprav, abychom se pořád nevraceli k těm nekvalitně udělaným. Odložené financování velmi svazuje budoucí zastupitelstvo, dobrý krok to nebyl.
SKÓRE
Kolik krajských témat politici poznali
- Helena Langšádlová: 5
- Josef Řihák: 4
- Raduan Nwelati: 3
Pozn.: Lídrům jsme ukázali 6 fotografií.
Mf DNES, 22. 9. 2012, Rubrika: Střední Čechy, str. 3