Langšádlová: Vnější viditelná reklama by měla být v ČR i v českém jazyce

Rozhovor s místopředsedkyní TOP 09 Helenou Langšádlovou

4. 4. 2014

Vladimír KROC, moderátor
Města a obce budou možná moci regulovat cizojazyčnou reklamu. Předpokládá to novela zákona, kterou společně předkládají poslanci TOP 09, hnutí ANO a ČSSD. Pokud bude schválená, města a obce by mohli nařízením šíření reklamy s texty v jiném než českém jazyce zakázat, pokud by neobsahovaly dobře čitelný a významově totožný text v češtině. Za porušení obecního nařízení by podnikatelům hrozila pokuta. Mezi předkladateli byla i poslankyně a místopředsedkyně TOP 09 Helena Langšádlová, dobrý večer.

Helena LANGŠÁDLOVÁ, místopředsedkyně strany /TOP 09/
Dobrý večer.

Vladimír KROC, moderátor
Co vás přimělo k tomu, abyste předložili tuto novelu?

Helena LANGŠÁDLOVÁ, místopředsedkyně strany /TOP 09/
Obrátil se na mě primátor Karlových Varů, pan Kulhánka. Tato novela má podporu představitelů i dalších měst, jako je Praha, Hradec Králové, Přerov a podporuje jí i Svaz měst a obcí. Je to dlouhodobý problém, se kterým se některá města potýkají, kdy podnikatelé působící v těchto městech, mají reklamu pouze v cizím jazyce a nikoli v českém jazyce.

Vladimír KROC, moderátor
Ve kterých jazycích je to nejčastěji?

Helena LANGŠÁDLOVÁ, místopředsedkyně strany /TOP 09/
Pravděpodobně v Karlových Varech to bude v ruském jazyce, ale toto není zaměřeno pouze na Karlovy Vary. Je to opravdu  nástroj, kterým mohou jednotlivé obce regulovat reklamu a říci v tom nařízení, v jakých komunikačních médiích, na jaké části území obce, v jaké době, ale i jakého okruhu reklamy, se toto rozšíření o text v českém jazyce bude týkat.

Vladimír KROC, moderátor
A je to podle vás opravdu tak palčivý problém?

Helena LANGŠÁDLOVÁ, místopředsedkyně strany /TOP 09/
Já si myslím, že ano. Jak jsem s představiteli měst hovořila, tak je to palčivý problém a velmi často jsou představitelé těchto měst vystavováni kritice návštěvníků a obyvatel měst, kteří si opravdu stěžují na to, že jsou diskriminováni, protože velká část reklam v některých částech v centrech měst je pouze v cizím jazyce.

Vladimír KROC, moderátor
Jak jsem pochopil nejde čistě jenom o reklamy, ale třeba o vývěsní štíty nebo jídelní lístek. Tak si říkám, jestli není věc podnikatele, když se rozhodne klienty oslovit poutačem nebo jídelním lístkem pouze v určitém jazyce, a zase že je svobodnou volbou zákazníka, když mu nebude vyhovovat, že text není v češtině tam zkrátka nejít a vybrat si jinou provozovnu?

Helena LANGŠÁDLOVÁ, místopředsedkyně strany /TOP 09/
Já si vůbec nemyslím, že to využijí všechna města. Ani si nemyslím, že někdo bude přijímat toto nařízení z důvodu jídelních lístků. Tady se jedná zejména o ty vnější viditelné reklamy, aby byly i v českém jazyce,  pokud jsou to podnikatelé, kteří v České republice podnikají. 

Vladimír KROC, moderátor
Jakou šanci má zákon o regulaci reklamy na schválení?

Helena LANGŠÁDLOVÁ, místopředsedkyně strany /TOP 09/
Já věřím, že podporu v Poslanecké sněmovně tento návrh získá.

Vladimír KROC, moderátor
Místopředsedkyně TOP 09 Helena Langšádlová, díky, nashledanou.

Helena LANGŠÁDLOVÁ, místopředsedkyně strany /TOP 09/
Nashledanou.

Vladimír Kroc

ČRo Radiožurnál, 2. 4. 2014, pořad: Stalo se dnes

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme