Langšádlová: Nemocnice, jízdné a dluhy
Rozhovor s místopředsedkyní TOP 09 Helenou Langšádlovou
Od ostatních regionů v zemi se politika Středočeského kraje liší v mnohém. MF DNES vybrala tři specifické problémy kraje a zeptala se kandidátů na hejtmana, jak se k nim postaví v případě svého vítězství ve volbách.
Kde jezdí část žáků a středoškoláků do školy zadarmo? Je to právě a jen v kraji vedeném Davidem Rathem (ČSSD). To on dal takový slib voličům před minulými krajskými volbami. Za žákovské jízdné vloni kraj zaplatil podle Ratha 35 milionů korun, v prvních letech platil daleko více. Po zavedení v roce 2009 a 2010 stálo jízdné přes 180 milionů korun.
Jako stínový ministr zdravotnictví Rath také zcela po svém proměnil strukturu a způsob práce krajských nemocnic, kterým v lecčems velí nemocnice v Kladně.
Kraj se stal jedinečným i výší svého dluhu. Ten nabral za minulého i současného vedení. Podle ministerstva financí činil na konci loňského roku dluh kraje 3,7 miliardy korun. Částka však nezahrnuje dluh, který mají krajské nemocnice, jsou to totiž od kraje oddělené akciové společnosti. Příští hejtman se bude muset s dluhy poprat v první řadě.
Na tři otázky odpovídá dáma, krajská zastupitelka a poslankyně Helena Langšádlová, kandidátka TOP 09 a Starostů.
Zachováte strukturu pěti krajských nemocnic jako akciových společností s tím, že je zastřešuje kladenská nemocnice?
Určitě budeme usilovat o zachování pěti nemocnic. Podobný styl řízení musí být zachován, pokud se jedná o akciové společnosti. Ráda bych prověřila jejich hospodaření, hlavně některé podivné investiční akce. Když nedávno ministerstvo zdravotnictví požádalo o podklady o hospodaření nemocnic, hejtman Rath tak odmítl učinit.
Je nutné, aby kraj dál proplácel dětem žákovské jízdné? Kolik takový systém stojí? Co je přínosem proplácení žákovského jízdného?
Žákovské jízdné zdarma byl pouze populistický krok. V letech 2009–2010 za ně vyplatil kraj 185 milionů korun, tedy částku, o kterou byly sníženy prostředky na autobusovou dopravu. Žákovské jízdné neřeší ani podporu sociálně slabších studentů, ani je nemohou využívat ti, kteří jezdí do pražských škol. Navíc je spojeno s administrativní zátěží jak pro žadatele, tak pro školy a krajský úřad. Přínos není žádný. Není možné vyplácet žákovské jízdné a rušit spoje, kterými také žáci jezdí do škol.
Jak pomůžete kraj zbavit dluhů? Dluhy kraje tvořily koncem loňského roku 3,7 miliardy korun, a byl tak nejvíce zadluženým krajem v zemi.
Je nutné zastavit mrhání zdroji na podporu spřátelených starostů, žákovské jízdné, sebeprezentaci osoby hejtmana, nejasné zakázky, jako jsou losovačky na opravy cest, nový pavilon v mladoboleslavské nemocnici, zakázky, kde figuroval pan Bušina (bývalý poradce hejtmana a manažer středočeských krajských nemocnic, policie ho kvůli jeho jiné činnosti obvinila z rozsáhlých daňových podvodů, pozn. red.). Navrhujeme, aby každý výdaj nad 30 tisíc kraj uveřejňoval a současně byly zveřejněny všechny smlouvy, jak navrhuje v novele zákona kolega Jan Farský (poslanec TOP 09, pozn. red.). Současně chci vnést pořádek a veřejnou kontrolu do systému dotací.
Mladá fronta DNES, 3. 5. 2012, Rubrika: Střední Čechy, str. 2