Kubata: Jak efektivně pomoci českým exportérům?
Komentář poslance Václava Kubaty
Pokud pomineme skutečnost, že zdravého a udržitelného růstu nelze dosáhnout bez zdravých veřejných financí, musíme si přiznat, že vláda příliš možností nemá. Přesto lze uvést konkrétní kroky k podpoře hospodářského růstu, které vláda připravuje a prosazuje.
Často slýchávám názor, že vláda nepřichází s žádnými prorůstovými kroky, pouze škrtá, a tím podvazuje ekonomický růst. Pokud pomineme skutečnost, že zdravého a udržitelného růstu nelze dosáhnout bez zdravých veřejných financí, musíme si přiznat, že vláda příliš možností nemá. V malé a otevřené ekonomice bude vývoj hospodářství vždy nejvíce závislý na zahraniční poptávce po našem zboží a službách. Přesto lze uvést konkrétní kroky k podpoře hospodářského růstu, které vláda připravuje a prosazuje. Jedním z nich je nový systém dorovnávání úrokových rozdílů u půjček na financování vývozu. Tento návrh jsem předložil spolu s dalšími koaličními poslanci.
Jaký je smysl tohoto opatření? Vývozci musí čelit více rizikům než výrobci pro domácí trh. Proexportní politika států, které patří mezi tradičně úspěšné vývozce, se zaměřuje na potlačení či zmírnění těchto rizik. Jde např. o poskytování státních záruk a pojištění, což se u nás provádí prostřednictvím státní pojišťovny EGAP. Zároveň nelze ignorovat, že existuje úrokové riziko u financování výroby na vývoz, což se negativně projevuje zvláště v současné turbulentní době. Systém dorovnávání úrokových rozdílů má za úkol reagovat právě na tento druh rizika. Umožní exportérům dlouhodobě fixovat úrokovou sazbu a zbavit se starosti o financování při déle trvajících kontraktech.
Aby nedocházelo ke kontraproduktivní soutěži států v dotování soukromých subjektů z veřejných peněz, stanovuje OECD výši úrokové sazby, která je ještě považována za akceptovatelnou veřejnou podporu. Pod tuto sazbu již nelze úrokové rozdíly dorovnávat. Výše sazby se zpravidla pohybuje o něco níže, než činí sazba tržní. Dochází však i k opačné situaci a tehdy banky naopak úrokové rozdíly státu vracejí. Systém se proto bude částečně financovat sám.
Náš návrh již prochází legislativním procesem a budeme se snažit, aby získal co nejrychlejší podporu napříč politickým spektrem. V letošním roce je pro tyto účely ve státním rozpočtu vyčleněno 150 mil. Kč, což představuje sumu, kterou si můžeme dovolit, aniž bychom narušili rozpočtové cíle. Pokud se takto podaří podpořit export alespoň v řádu miliard korun, bude to znamenat přinejmenším udržení tisíců pracovních míst v období recese. Budu prosazovat, aby se podobná suma udržela i v dalších letech.
Je třeba připomenout, že zvýhodněné úvěry již poskytuje státní Česká exportní banka. Ta však nedisponuje pobočkovou sítí a její možnosti jsou omezené. Nový systém tak umožní využít kapitál soukromých bank k financování exportu se státní podporou, což potenciál našich exportérů výrazně rozšíří a posílí jejich konkurenceschopnost. Zároveň platí, že nedochází k zasahování do tržních procesů – banky budou dále standardně posuzovat, zda je vývozní projekt životaschopný. Systém taktéž nezvýhodňuje žádné z odvětví našeho hospodářství a přináší rovné příležitosti pro všechny vývozce.
poslanec
idnes.cz-blog, 20. 9. 2012