Krajská politika z pohledu opozičního zastupitele
rozhovor s náměstkem ministra zdravotnictví Vladimírem Pavelkou
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý večer, vážení posluchači, začíná dnešní vydání pořadu Člověk a obec. Od mikrofonu vás zdraví a při poslechu vítá Ivana Denčevová. Dnes budeme hovořit o krajské politice, o pohledu na krajskou politiku a možné účasti opozičního zastupitele. Jaké to je, když člověk z koalice, z postu náměstka, představitele samosprávy se stane opozičním zastupitelem, ale současně se také dostaneme na aktuální téma, které souvisí vůbec s koncepcí našeho zdravotnictví, s koncepcí nové vlády. Jakým způsobem se dotkne například krajských nemocnic, jak ovlivní život každého z nás, kdo žijeme v jednotlivých krajích, jaká vůbec je provázanost státní správy a samosprávy právě v resortu zdravotnictví? I to budou otázky dnešního vydání pořadu Člověk a obec. A mým dnešním hostem je nejen opoziční zastupitel Jihočeského kraje, bývalý náměstek jihočeského hejtmana a v současnosti první náměstek ministra zdravotnictví, doktor Vladimír Pavelka.
Vladimír PAVELKA, první náměstek ministra zdravotnictví, bývalý náměstek jihočeského hejtmana
--------------------
Dobrý večer.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
A vám já samozřejmě přeji příjemný poslech. Zdravotnictví je jedno z velkých témat, které například, jak uvádějí analytici, v minulých krajských volbách zamotalo velmi dramaticky kartami, poněvadž ve všech krajích, můžeme říci, se vyměnily krajské vlády, drtivě zvítězili kandidáti sociální demokracie, ostatně ve všech krajích máme sociálnědemokratické hejtmany. A víme, že například hlavní slogan, který se týkal třicetikorunového poplatku ve zdravotnictví, jak bývá uváděno, byl právě tím, který rozhodl ve prospěch sociálních demokratů. Vzpomínáte si na tu dobu? Vy jste byl tehdy také lídrem, tehdy to byla kandidátka KDU-ČSL.
Vladimír PAVELKA, první náměstek ministra zdravotnictví, bývalý náměstek jihočeského hejtmana
--------------------
Možná bychom si mohli zavzpomínat trošku více a říci si, že zdravotnictví nebylo velké téma v devadesátých letech. A stalo se naopak přednostním tématem politiky krajské i celostátní po roce 2000, kdy kraje převzaly správu vlastně těch bývalých okresních nemocnic zřizovaných okresními úřady. I některých nemocnic, jejichž zřizovatelem bylo ministerstvo. A v té době přechodu změny právní formy těchto organizací na akciové společnosti, se stalo to zdravotnictví obrovským tématem.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Je třeba dodat, že ne ve všech krajích právě došlo ke změně příspěvkových organizací, tedy nemocnic na akciové společnosti. Také to bylo velké politické téma. Jihočeský kraj byl jedním z těch, kde všechny příspěvkové organizace právě na tento subjekt, právní subjekt akciových společnosti převedl. Proč se domníváte, že v devadesátých letech to nebylo takovým tématem. Bylo to proto, že všechny nemocnice vlastně zřizoval stát prostřednictvím svých úřadů?
Vladimír PAVELKA, první náměstek ministra zdravotnictví, bývalý náměstek jihočeského hejtmana
--------------------
Všechny nemocnice zřizoval stát relativně, říkám relativně, oproti dnešní době to zdravotnictví žilo v jakémsi dostatku. I když to musíme brát hodně s rezervou, toto tvrzení. Ale to zdravotnictví šlo nahoru, kvalita stoupala, nakupovaly se nové přístroje, byly nové a nové kapacity. Nebyl takový nedostatek pracovních personální nedostatek, taková nouze především o lékaře, zdravotní sestry. Takže to zdravotnictví v těch některých parametrech kvality šlo nahoru. A tématem to přirozeně nebylo. Mluvilo se o nutné reformě zdravotnictví, ale ona vlastně už proběhla. Jenom se nedotáhla do konce. Takže, řekněme, až někdy do roku 1997 to oproti dnešku byla éra poměrně bezstarostná.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Přesto možná, když už jste zabrousil do té historie před několika lety, tak právě, když kraje přebíraly nemocnice od okresních úřadů, vy jste i doplnil některé, které byly od ministerstva zdravotnictví, tak se začala objevovat ta velmi hrozivá čísla. Hrozivá čísla, která se týkala zadluženosti jednotlivých nemocnic. Byl to byl velký problém nejen pro samosprávné kraje, ale ve finále se ukázalo i pro stát, poněvadž velmi ostrá vyjednávání asociace krajů spolu s tehdejším vládou sociální demokracie byla o tom, kolik vůbec stát zaplatí. Jednalo se o procenta, o miliony, byl to vlastně, můžeme říci, jakýsi danajský dar, jak se tehdy jevilo představitelům krajů.
Vladimír PAVELKA, první náměstek ministra zdravotnictví, bývalý náměstek jihočeského hejtmana
--------------------
Řekněme si, že ta situace v některých případech byla ještě horší, než se vědělo a než se o tom hovořilo, protože skutečně některé ty nemocnice byly ve stavu takzvané předluženosti. To takzvané oddlužení, to znamená, ty finance, které poskytl státní rozpočet na pokrytí závazků nemocnic, byly často jenom zlomek toho, co bylo třeba vyřešit. My jsme v Jihočeském kraji zaujali stanovisko, že nebudeme platit za nemocnice dluhy, že ty nemocnice především musí učinit nějaká vnitřní úsporná opatření, že musí mobilizovat vnitřní rezervy. Ono se tvrdilo patnáct let, že ve zdravotnictví je peněz dost, jenom je hledat. Svým způsobem si myslím, že to bylo pravda. My jsme samozřejmě vynakládali prostředky na zdravotnictví tehdejší koalice, jak po roce 2000, tak po roce 2004. A my jsme se snažili vynakládat peníze především na investice, nikoliv dávat ty peníze do provozu, aby se ztrácely bez efektu.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
To je tedy období, jak vůbec přebíraly kraje nemocnice. Pak jste zmiňoval vlastně další dění, které probíhalo v letech, řekněme, 2004 až 2008. To jste byl náměstkem jihočeského hejtmana. Bylo složité například v zastupitelstvu, byť samozřejmě mluvíme o koalici, která má ten většinový podíl hlasů, prosadit právě tuto změnu. I s ohledem třeba na veřejnost, poněvadž některé argumenty, které byly kritické, říkaly, transformace rovná se privatizace. Někdy se zdá, jako kdyby se tyto pojmy směšovaly a privatizace také byla jistým, řekněme, až strašákem.
Vladimír PAVELKA, první náměstek ministra zdravotnictví, bývalý náměstek jihočeského hejtmana
--------------------
Určitě se ty pojmy směšovaly, myslím, záměrně. Protože změna právní formy ani není transformace, samozřejmě nemá nic společného s privatizací. Podstatné bylo to, že my jsme zaujali to stanovisko, že změna právní formy je možná až teprve v okamžiku, kdy ty nemocnice budou finančně zdravé. Čili bylo třeba napřed ty příspěvkové organizace ozdravit finančně, aby ta transformace byla proveditelná.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Říká doktor Vladimír Pavelka, jihočeský zastupitel a také první náměstek ministra zdravotnictví a také host dnešního vydání pořadu Člověk a obec. Jaká je vaše role opozičního zastupitele, jaké to je tak z náměstka hejtmana se stát opozičním zastupitelem?
Vladimír PAVELKA, první náměstek ministra zdravotnictví, bývalý náměstek jihočeského hejtmana
--------------------
Osobně to samozřejmě těžké není, protože se zbavíte obrovské zátěže, obrovské spousty starostí.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale také se zbavíte rozhodovací moci, pozice náměstka.
Vladimír PAVELKA, první náměstek ministra zdravotnictví, bývalý náměstek jihočeského hejtmana
--------------------
Ano, ale přivítáte s jistým pocitem úlevy, že nespíte každou noc strachy, jestli se někde něco neděje, co zdravotnická záchranná služba a tak dále a tak dále. Těch starostí, bych řekl, že je víc než radostí. To je samozřejmě ten osobní postoj. Ten, ta, ten chlebíček opoziční, jak se říká, je zvláště těžký, když ti opoziční zastupitelé skutečně jsou v podstatě dva.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak si to vysvětlit, jaká je situace v Jihočeském kraji, jak to míníte?
Vladimír PAVELKA, první náměstek ministra zdravotnictví, bývalý náměstek jihočeského hejtmana
--------------------
Tak samozřejmě ta koalice ODS a ČSSD, to je něco, co musí kulhat na obě nohy.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
A kulhá v Jihočeském kraji? Jak to cítí zastupitelé, jak to cítí třeba občané?
Vladimír PAVELKA, první náměstek ministra zdravotnictví, bývalý náměstek jihočeského hejtmana
--------------------
Tak nevím samozřejmě, jak to cítí občané. Určitě jsou tam nějaké rozpory. Na druhou stranu dá se říci, že sociální demokracie má v jižní Čechách vrch.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Má také svého hejtmana, pana Jiřího Zimolu.
Vladimír PAVELKA, první náměstek ministra zdravotnictví, bývalý náměstek jihočeského hejtmana
--------------------
Ano, tak, ODS je, řekl bych, tou stranou číslo dvě v té koalici. To znamená, že se volky nevolky, nechce-li být v té koalici, musí hodně přizpůsobovat, viz třeba ty zdravotnické poplatky.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Ke kterým se ještě dostaneme. Ale já se ještě vracím k té otázce. Jak je to tedy s těma dvěma ryze opozičními zastupiteli? Abychom neutekli od tématu.
Vladimír PAVELKA, první náměstek ministra zdravotnictví, bývalý náměstek jihočeského hejtmana
--------------------
Ano. KSČM, vzhledem k tomu, že vládnoucí stranou je ČSSD, nemůžeme považovat za nějakou opozici významnou.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak to by se jistě na vás komunističtí zastupitelé zlobili, přece mají svůj program, jak se chovají při hlasování v zastupitelstvu?
Vladimír PAVELKA, první náměstek ministra zdravotnictví, bývalý náměstek jihočeského hejtmana
--------------------
Ano, ale oni se neprojevují jako opozice. Tak jakým způsobem hlasují, tak to jako většinou hlasujou s tou koalicí. Proti té koalici hlasujeme v podstatě já a kolega starosta z Holubova, který jsme dnes členové TOP 09. A ostatní pravděpodobně souhlasí.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Jaká se domníváte, že by vůbec měla být role opozice, poněvadž tady se vyjadřuje vůči svým kolegům z opozice kriticky, také naznačujete, že uskupení, které bývá nazýváno velkou koalicí, má přesně ty limity, o kterých pravděpodobně bychom mohli zcela samostatně vést debatu. Jak vůbec, jak se domníváte, že by měla právě opozice fungovat, jaká by měla být ta rovnováha? V té nejjednodušší politologické poučce je právě opozice tím jistým kontrolním mechanismem.
Vladimír PAVELKA, první náměstek ministra zdravotnictví, bývalý náměstek jihočeského hejtmana
--------------------
Tak to jsou politické teorie, že jo, jak je ta opozice tím kontrolním mechanismem. Úkolem opozice samozřejmě je být v opozice proti té vládnoucí straně.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale zásadně, když za každou cenu, je to ...
Vladimír PAVELKA, první náměstek ministra zdravotnictví, bývalý náměstek jihočeského hejtmana
--------------------
Je to otázka pojetí, mně se ten pojem konstruktivní opozice připadá taky trošku jako z nouze ctnost. Opozice by měla být asi skutečně zásadní. A tuto roli opozice my se v Čechách těžko učíme.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Jaké se domníváte, že by například pozice v zastupitelstvu měly právě opoziční zastupitelské kluby? Zobecněme to od konkrétních podmínek, v tom, /nesrozumitelné/ kraji měly mít.
Vladimír PAVELKA, první náměstek ministra zdravotnictví, bývalý náměstek jihočeského hejtmana
--------------------
Takzvaně kontrolní funkce jsou u nás dány ze zákona. A ty kontrolní mechanismy jsou tak propracované, že v podstatě ti opoziční zastupitelé nemají co kontrolovat. Protože ta kontrola je skutečně u nás velmi podrobná. Takže tu kontrolní funkci, je to jistý eufemismus. Budiž, řekněme si, že ta funkce taková je, dá se říct, že ta opozice totiž v těch našich podmínkách se ani na žádnou jinou funkci zmoci nemůže.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Říká doktor Vladimír Pavelka a pokračuje dnešní vydání pořadu Člověk a obec. Milí posluchači, u mikrofonu je Ivana Denčevová. Dostáváme se k současné pozici našeho dnešního hosta, a to je role prvního náměstka ministra zdravotnictví. Opět pokračujete, můžeme říci, ve své dráze. Jste také lékařem, řadu let jste se věnoval právě profesi lékaře. V čem se domníváte, že vůbec pozice státní správy, kterou je ministerstvo zdravotnictví, je vlastně podobná roli, kterou jste zastával, nebo srovnatelná, v jakých parametrech na úrovni Jihočeského kraje?
Vladimír PAVELKA, první náměstek ministra zdravotnictví, bývalý náměstek jihočeského hejtmana
--------------------
No to srovnání je poměrně obtížné. Je tam určitý styčný bod, že tedy kraj je provozovatel zdravotnických zařízení. Stát, čili ministerstvo tedy je vlastně provozovatel taky nějakých zdravotnických zařízení, ale hlavní úkol ministerstva je připravovat pravidla, dávat ta pravidla vládě, která je dá parlamentu, čili ta legislativní funkce, to je, si myslím, klíč.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Přesto víme, že ministerstvo samo je také zřizovatelem konkrétních zdravotnických zařízení. Také má být tím, kdo bude vytvářet a navrhovat standardy zdravotnické péče, po kterých se řadu let volá. A někdy se zdá, že už je to téměř zaklínadlo. Stejně tak je to resort, který vyjednává například podmínky a vyhlášky, které se týkají ceny léčiv. A tak bych mohla pokračovat. Jak se domníváte, že se projeví například v krajských nemocnicích téma, které jste velmi před několika hodinami, před velmi krátkou dobou prezentovali, že například vámi zřizované nemocnice, v tomto případě fakultní budou na svých webových stránkách zveřejňovat pořadníky pro zájemce a čekatele na operace tak, aby se vlastně eliminovala korupce. Jsou to mechanismy, které, byť nejste zřizovateli třeba krajských nemocnic, kterých je většina v České republice, že se budete snažit na ně apelovat, aby přistoupily podobná pravidla.
Vladimír PAVELKA, první náměstek ministra zdravotnictví, bývalý náměstek jihočeského hejtmana
--------------------
Jsou věci, ke kterým musíte se dopracovat, až skutečně přijetím nějakého zákona, což je proces trvající rok.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže máte na mysli, že by například takové opatření mělo mít zákonnou podobu?
Vladimír PAVELKA, první náměstek ministra zdravotnictví, bývalý náměstek jihočeského hejtmana
--------------------
Nakonec ano. A jsou věci, které můžete řešit, dejme tomu, vyhláškou, což je předpis nižší právní síly. A nedávno jsme se přesvědčili, že například u očkování to neplatí, že tam se to bude muset řešit zákonem. To je jenom tak mimochodem. Jsou věci, které můžete řešit za dané situace poměrně jednoduše a přímo, nepotřebujete k tomu žádnou legislativu. Existuje metodický pokyn, který je starý několik měsíců, let, ministerstva zdravotnictví právě k řešení té problematiky těch pořadníků, těch čekacích listin. A v podstatě nic nebrání tomu, aby v nějaké podobě vznikly, že to není dokonalý systém, že má velmi mnoho nedostatků, já vím, ale lepší začít skromně s nějakým systém, kde si můžeme ozkoušet, jaké ty nedostatky budou, jak se budou chovat jednotlivé subjekty. A pak dospět i k tomu, dejme tomu, zákonem podchycenému systému pořadníku.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Já jsem se zmiňovala, že jste lékařem. Také to, že jste byl náměstkem jihočeského hejtmana pro oblast zdravotnictví. Vaše současné angažmá, můžeme tomu rozumět tak, že jsou vám známy skutečnosti, které by naznačovaly, že ve zdravotnických zařízeních dochází k jevům, které by mohly být označeny buď nějakým pojmem klientelismus nebo korupce nebo proč vlastně taková opatření jako jedna z prvních, jako nově nastupující vedení ministerstva zdravotnictví, činíte?
Vladimír PAVELKA, první náměstek ministra zdravotnictví, bývalý náměstek jihočeského hejtmana
--------------------
Já vidím velice důležitou informovanost občana a transparentnost celého toho systému. To není jenom, že v současné době se hodně mluví o protikorupčních opatřeních a že kde je příležitost, je možné, že ta korupce bude. Nic konkrétního nevím a musím se vyvarovat nějaké předpojatosti. My jsme se snažili, dejme tomu, již v těch krajských podmínkách o zveřejnění údajů o kvalitě léčby. Potom to nějakým způsobem napodobilo ministerstvo zdravotnictví ...
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Je to tedy jedna z věcí, kterou byste také chtěl přenést právě z území Jihočeského kraje? Údaje o kvalitě léčby, tak, aby každý, kdo má přijít do styku se zdravotnictví, se mohl zorientovat alespoň z nějakých základních informativních údajů?
Vladimír PAVELKA, první náměstek ministra zdravotnictví, bývalý náměstek jihočeského hejtmana
--------------------
Řekněme si, že ten systém nebo ten způsob, jakým jsme ty údaje zveřejňovali, byl poměrně primitivní, bylo to v plenkách, mělo to spoustu vad, ale bylo to.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak reagovali občané?
Vladimír PAVELKA, první náměstek ministra zdravotnictví, bývalý náměstek jihočeského hejtmana
--------------------
Občané reagovali pozitivně. Negativně nereagoval nikdo.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Ani lékaři, ani představitelé zdravotnických zařízení?
Vladimír PAVELKA, první náměstek ministra zdravotnictví, bývalý náměstek jihočeského hejtmana
--------------------
Tak představitelé zdravotnických zařízení jihočeských se na tom aktivně podíleli. My jsme je napřed museli přesvědčit, že se toho nemusí bát, že teda zveřejníme, a my jsme zveřejňovali skutečně syrová data, která nebyla zatížená možná mnoha chybami, tak, jak prostě ta data byla neupravená a my jsme to skutečně zveřejnili. To si myslím, že je mimořádná hodnota tohoto, nebát se prostě ty údaje zveřejnit. Tady je situace obdobná, i když samozřejmě ty pořadníky, a to neustále zdůrazňuji, musí respektovat ochranu osobních údajů, to je naprosto pochopitelné. Bude to určitě velmi nedokonalé, bude to nějaký zárodečný stav toho systému těch pořadníků, ale ta hodnota je, že se to vůbec spustí, jo. Zrovna tak, jako jste mluvila o těch standardech, my dneska mluvíme tedy o nároku pacienta, abychom to odlišili od těch medicínských standardů, pak důležité je prostě, že se začne, že se to spustí a že ten proces se nebude už dál odkládat.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
A můžeme očekávat, že se to bude tedy týkat všech zdravotnických zařízení, ať je zřizovatelem stát, nebo ať je zřizovatelem kraj, případně i některá nestátnická organizace, nestátní organizace.
Vladimír PAVELKA, první náměstek ministra zdravotnictví, bývalý náměstek jihočeského hejtmana
--------------------
Na konci, na konci ten systém bude muset být centralizovaný. A řekněme si, že ty pořadníky, to čekání na těch čekacích listinách, na těch čekacích seznamech, to čekání není na kapacity zdravotnických zařízení. Mluvíme pořád kolem dokolečka. Nejjednodušší příklad totální endoprotéza kyčelního kloubu, každý víme, co to je. A podstatné na tom je, že kapacity zdravotnických zařízení v České republice jsou více než dostačující, abychom mohli operovat, ale nejsou finanční kapacity, čili je to v podstatě nikoliv čekání na tu operaci, na toho operatéra, ale je to čekání na ty peníze, aby to pojišťovna mohla zaplatit.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Přesto, není to potom pro toho, kdo je tím čekatelem, trochu nefér? Poněvadž všichni platíme zdravotní pojištění, všichni odvádíme do zdravotního systému. A asi by si člověk řekl, tak co je mně do toho, jestli pojišťovna na to peníze má nebo nemá, když řádně platím pojištění. A já se teď mám dozvědět, že s těmi velkými komplikacemi mám tady dál pobývat několik měsíců či let, když jsou na to zdravotnické kapacity.
Vladimír PAVELKA, první náměstek ministra zdravotnictví, bývalý náměstek jihočeského hejtmana
--------------------
Tak to už je hodně složitá otázka. Dostáváme se hodně daleko k té základní filozofii. Řekněme si, že máme nějakou akutní neodkladnou péči, velmi náročnou, že jsme na špičkovém místě v Evropě v té kardiologii. A to jsou věci, které zaplatit musíme. Odkladná péče je ta, která nemusí být bezprostředně na to, a v podstatě každý stát řeší ten problém dostatku financí tímto způsobem.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Můžeme tedy vycházet ale z toho, že všechny vlastně základní kritéria, všechna základní kritéria budou stejná, ať to jsou fakultní nemocnice i krajské. Jste schopni z pozice tedy, řekněme, vlády, vyjma toho, než přijde konkrétní návrh zákona do parlamentu a projde oběma komorami a tak dále a tak dále, už vlastně ať komunikací nebo vyhláškou nebo jinou formou vlastně zabezpečit, že i v krajských nemocnicích, i v okresních nemocnicích mohou občané čekat to stejné co ve fakultních?
Vladimír PAVELKA, první náměstek ministra zdravotnictví, bývalý náměstek jihočeského hejtmana
--------------------
Tak já si myslím, že by kraje, města i soukromé společnosti mohly v tomto případě ten systém napodobit.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Vyzvete je k tomu, povedete vy s nimi dialog?
Vladimír PAVELKA, první náměstek ministra zdravotnictví, bývalý náměstek jihočeského hejtmana
--------------------
Tak já si myslím, že snad se dovtípí oni sami.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
A kdyby se nedovtípili, povedete dialog?
Vladimír PAVELKA, první náměstek ministra zdravotnictví, bývalý náměstek jihočeského hejtmana
--------------------
Tak já ten dialog samozřejmě s kraji asi bude velmi obtížný na toto téma. Na druhou stranu já si myslím, že ta komunikace je možná, jde o to skutečně začít, mít nějaké zkušenosti, pochopit dokonalosti a nedokonalosti takového systému. To je, je to svým způsobem vykročení do neznáma. Je to u nás věc naprosto nová. Možná, že je výhodnější, že začínáme tímto způsobem, aniž bychom upravovali legislativu, než abychom to nadekretovali nějakým právním předpisem, který bychom za dva, tři měsíce museli opravovat, protože by měl nějaké závažné nedostatky.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Zastavme se také ještě u zdravotnictví tak, jak probíhá v krajích. A řekněme, i k tomu zdravotnická politika tak, jak jí deklarovala ve svém programovém prohlášení vláda. Vy už jste se dotknul tématu zdravotnické poplatky. Celý příběh, vraťme se těch zhruba několik let zpátky, kdy to byl hlavní, řekněme, tahák krajských voleb, hlavní téma krajských voleb. To bychom byli začátku dnešního pořadu. A za dva roky vlastně víme, že vyjma Středočeského kraje všechny kraje tuto variantu vlastně opustilo. Jednotlivé kraje to stálo několik desítek milionů. Samozřejmě krajští představitelé říkají, že s tím počítali ve svých rozpočtech. Nechám teď stranou polemiku poplatky, nepoplatky. Jak vidíte vůbec toto téma, jak vůbec vidíte tady nalezení nějakého konsensu zákon, proti tomu samosprávná politika jednotlivých krajů, kde nacházet nějaký průnik?
Vladimír PAVELKA, první náměstek ministra zdravotnictví, bývalý náměstek jihočeského hejtmana
--------------------
Průnik se hledá těžko. Na druhou stranu každá hospodyňka ví, že spotřebu je nutno regulovat. To neumím si představit systém, který by nebyl regulován. Před zavedením zdravotnických poplatků byl systém regulován tím, že byli regulováni čili omezování v té činnosti postupovatele zdravotní péče byli finančně limitováni, pokud pracovali více, než jim umožnila smlouva, než jim umožnily limity, tak pracovali zadarmo. Takže, nebo poskytovali péči zadarmo na svůj úkor. Já si myslím, že je správné, aby tu odpovědnost tady skutečně nesli všichni a aby té regulaci se podrobili i pacienti.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Přesto domníváte se, že je vhodná doba na to, aby vlastně v souvislosti se zavedením poplatků regulačních, kritikové říkají, že to nejsou žádné regulační poplatky, že to je jenom podivný výběr, abychom dostáli zadost kritikům, kteří právě vytýkají nikoliv zavedení regulačního poplatku, ale vůbec charakter a způsob fungování. Domníváte se, že už je vlastně ten, řekněme, příběh za námi a že už před námi je další reforma zdravotnictví, která se bude také týkat celé České republiky, všech zúčastněných subjektů, ale také bude klást nároky právě na zřizovatele krajských nemocnic, v tomto případě?
Vladimír PAVELKA, první náměstek ministra zdravotnictví, bývalý náměstek jihočeského hejtmana
--------------------
Tak my navrhujeme nějakou změnu v těch regulačních poplatích. Na druhé straně vím, že jsou i daleko důležitější věci, než hned měnit ty poplatky. To přiznám bez mučení, že stanovení nároku pacienta je skutečně nějaká prioritnější záležitost. Musíme si taky říct, že se nacházíme v období nějaké finanční krize, že nám hrozí dovýběr zdravotního pojištění v řádech deset, možná i více miliard. To je situace, se kterou se budeme muset vypořádat, se kterou se budeme muset vypořádat tak, že budeme muset zachovat teda tu neodkladnou péči. Co s tím zbytkem?
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak to bude možná otázka na některý z dalších pořadů, který bude tématicky zaměřený jenom na zdravotnictví. Já bych se ještě chtěla pozastavit u jisté související, domnívám se, teoretizují otázky. Zákon o regulačních poplatcích byl přijat Parlamentem České republiky. Samosprávné celky, kterými jsou kraje, vytvořily systém, jak vlastně obejít tento zákon, jak vracet, v některých krajích to byla forma daru, jiné to byly různé složité právní konstrukce. Naši posluchači si jistě vybaví, poněvadž to bylo téma, které běželo téměř nepřetržitě. Můžeme říci, že rozhodnutí samosprávných zastupitelstev, a v tomto případě šlo proti rozhodnutí nejvyššího zákonodárného sboru. Zcela stranou nechávám rozhodnutí před několika týdny Evropské komise, která se postavila tak, jak se k tomu postavila. A vlastně regulační poplatky tím pádem budou fungovat. Nemáte třeba obavy, když tady hovoříme o tématech, které budou potřebovat legislativní změnu, zmiňoval jste, že hlavní role ministerstva zdravotnictví je právě v té oblasti legislativní, že když už se jaksi přes všechny peripetie doklopýtáte do sněmovny, následně by zákon schválil parlament a podepsal pan prezident, že by opět mohla nastat situace, že právě samosprávné kraje budou mít i jiný názor, bude už zase po jiných volbách, v tomto případě třeba krajských za dva roky, a vlastně bude se analogicky situace opakovat?
Vladimír PAVELKA, první náměstek ministra zdravotnictví, bývalý náměstek jihočeského hejtmana
--------------------
Já nejsem věštec. Nemohu vědět takovéhle věci, ale přeci jenom jako, když bych se měl vyjádřit k tomu proplácení poplatků, tak tam jsou dvě věci, které je nutno vypíchnout, že to proplácení poplatků, položme si otázku, jestli je to skutečně sociální, vždyť se ty poplatky proplácejí i bohatým.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Pokud si o ně zažádali, nebylo to v žádném kraji automaticky, byl to dar, byl to další, to je jeden argument, máte další?
Vladimír PAVELKA, první náměstek ministra zdravotnictví, bývalý náměstek jihočeského hejtmana
--------------------
Ten druhý samozřejmě, že to je obcházení zákona. Ovšem podívejte se, jak vypadá situace na severu naší republiky a krajům tam ty peníze budou krutě scházet.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Otázka závěrečná. Znáte situace v krajských nemocnicích či okresních nemocnicích, dnes se věnujete zdravotnictví jako celku. V jaké kondici je naše zdravotnictví?
Vladimír PAVELKA, první náměstek ministra zdravotnictví, bývalý náměstek jihočeského hejtmana
--------------------
Naše zdravotnictví je ve skvělé kondici.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Co můžeme očekávat?
Vladimír PAVELKA, první náměstek ministra zdravotnictví, bývalý náměstek jihočeského hejtmana
--------------------
Můžeme očekávat, že se ta skvělá kondice udrží.
Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak to je jistá naděje na závěr, milí posluchači. Tak také končí dnešní vydání pořadu Člověk a obec. Hostem byl jihočeský opoziční zastupitel, krajský zastupitel a současný první náměstek ministra zdravotnictví, doktor Vladimír Pavelka. Od mikrofonu se s vámi loučí a na slyšenou těží Ivana Denčevová a technicky spolupracovala Zuzana Vlčková.
ČRo 6, 9. 8. 2010, Pořad: Člověk a obec