Kalousek: Stavba depa? Obrovské riziko
Současná rozpočtová situace nikoho neopravňuje ke zlodějinám. Těmito slovy zhodnotil ministr financí Miroslav Kalousek plzeňskou zakázku století – projekt stavby plzeňského depa a privatizace opravárenství městské hromadné dopravy.
Projekt je pro Plzeň příliš rizikový. To vzkázalo ministerstvo financí vedení města, když posoudilo záměr stavby plzeňského depa a dlouhodobého převedení opravárenství na soukromou firmu.
Jedná se o zakázku století v objemu téměř 12 miliard korun.
„Jsem si vědom, že stanovisko ministerstva financí není právně závazné, přesto jej naléhavě zdůrazňuji. Domnívám se, že současná rozpočtová situace nikoho neopravňuje ke zlodějinám,“ doplnil ministr financí Miroslav Kalousek. Pokud by plzeňští zastupitelé pro zakázku zvedli ruku, město by po dobu 29 let splácelo ročně v průměru 414 milionů korun, což je téměř desetina rozpočtu. Problém je v tom, že náklady na dopravní podniky by městu výrazně stouply za situace, kdy se očekává, že klesnou jeho celkové příjmy. V soutěži o zakázku byl navíc nakonec jen jediný uchazeč, což nezaručuje nejvýhodnější možnou cenu.
I přes upozornění ministerstva je náměstek primátora Miloslav Šimák přesvědčen o tom, že se projekt nemusí stahovat z dubnového zastupitelstva.
Podle informací z kuloárů je více než pravděpodobné, že zastupitelstvo, v kterém má většinu vládnoucí koalice ODS a ČSSD, projekt odhlasuje.
Město podle Jana Zikla z ministerstva financí nedostatečně posoudilo rizika při zajištění financování tohoto projektu. Jedním z nebezpečí má být projednávaná novela zákona o rozpočtovém určení daní, po jejímž přijetí by se dnes pětimiliardové příjmy mohly snížit až o 900 milionů korun.
Dalším rizikem je podle Zikla stagnace, popřípadě i pokles daňových příjmů města v souvislosti s pokračující ekonomickou krizí.
„S tím souvisí riziko nedodržení již uzavřených smluvních závazků,“ dodal Jan Zikl.
Stavba depa? Obrovské riziko, zní z ministerstva financí
Problémem je podle Zikla i to, že k navržené variantě vedení města nedošlo na základě posouzení alternativních možností, jak uvedenou problematiku řešit. „Nebyl předložen ekonomický rozbor dokládající, že soukromý partner bude vykonávat činnosti spojené s opravou a udržováním dopravních prostředků levněji než zadavatel prostřednictvím svých zaměstnanců,“ podotkl Zikl.
Miroslav Kalousek: „Jsem si vědom, že stanovisko ministerstva není právně závazné, přesto jej naléhavě zdůrazňuji.“
Podle ministerstva jsou rovněž nevhodně nastaveny majetkoprávní vztahy. Depo, které firma pro město postaví, na Plzeň převede až za 29 let. Tedy v okamžiku ukončení projektu. Podle zjištění MF DNES se bude na dubnovém zastupitelstvu hlasovat o tom, zda zakázku získá seskupení převážně škodováckých firem, v jehož čele stojí Škoda City Service. To bylo totiž jediným subjektem, který předložil nabídku. Zakázku je seskupení ochotné provést za téměř 12 miliard korun bez DPH. Město by tak mělo nakonec podepisovat smlouvu s firmou Škoda City Servis s.r.o. To má jeden závažný nedostatek. Její základní jmění je totiž pouze 200 tisíc korun. „To je velmi malé kapitálové zajištění tak velké zakázky. Firma navíc může změnit majitele,“ řekl Petr Leyer z Transparency International, která monitoruje korupci. Firmu nyní vlastní Škoda Transportation. Ekonomové také upozorňují, že výběrové řízení s jednou nabídkou je velmi nekvalitní způsob, jak vybrat nejlepšího zájemce a co nejvíce srazit cenu.
Mladá fronta DNES, 3. 3. 2012, Rubrika: Kraj Plzeňský, str. 1