Kalousek: Nový návrh zákona nezvyšuje daňové zatížení, naopak ho snižuje
Projev ministra financí Miroslava Kalouska
Projev na 53. schůzi Poslanecké sněmovny dne 15. 5. 2013
![Kalousek: Nový návrh zákona nezvyšuje daňové zatížení, naopak ho snižuje](/files/photos/large/20100525184229.jpg?max-width=1000)
Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych stručně uvedl vládní návrh zákona o změně daňových zákonů v souvislosti s rekodifikací soukromého práva.
Tento návrh, a zdůrazňuji, že i následující bod, tedy návrh zákona o dani z nabytí nemovitých věcí, tvoří komplexní a nedílnou úpravu daňových zákonů, které, chceme-li, aby platil občanský zákoník, tak musejí být přijaty, neboť je to prostě čistá rekodifikace.
Cílem tohoto návrhu zákona je s účinností od 1. ledna 2014 přizpůsobit veškeré daňové zákony rekodifikaci soukromého práva, tedy k 1. 1. 2014 účinnému občanskému zákoníku, a provést další potřebné změny, z nichž nejvýznamnější je realizace první fáze jednoho inkasního místa. Nepřizpůsobení daňových zákonů rekodifikaci soukromého práva by jistě vyvolalo negativní důsledky v podobě vytvoření širokého prostoru pro daňovou optimalizaci, nebo chcete-li daňové úniky.
Rekodifikace soukromého práva a doprovodná legislativa vyvolaly nutnost přistoupit ke změnám v daňových zákonech, které jsou terminologické a věcné povahy, přičemž často je to současně. Je to změna terminologické i věcné povahy současně. Nutnost provést důslednou revizi terminologie namísto spoléhání se na obecně formulované přechodné ustanovení
Vycházím ze specifického charakteru daňových předpisů, kde je aplikován princip v pochybnostech ve prospěch daňového subjektu. Jinými slovy všude tam, kde dochází k pochybnostem, jedná se ve prospěch daňového subjektu, tedy daňového poplatníka.
Vedle změn terminologického charakteru vyvolala rekodifikace soukromého práva potřebu i věcných změn v daňových zákonech, to znamená změnu v hmotě.
Ty lze členit na ty, které jsou přímo vyvolány rekodifikací, a na změny, které byly vyvolány nepřímo. K těmto nepřímo vyvolaným změnám bylo přistoupeno s ohledem na významnou proměnu daných institutů, například změna koncepce přechodu daňové povinnosti. Výjimkou, tedy daňovým zákonem, který se nenovelizuje v souvislosti s rekodifikací soukromého práva, je zákon o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, který se navrhuje v zájmu poplatníka i v zájmu správy daně zcela zrušit.
Jsme jednou ze šťastných zemí, která netrestá rodinné příslušníky zdaněním za to, když jim umře tatínek nebo bratr. To znamená, v první i ve druhé skupině daň dědická i daň darovací není. Existuje pouze ve třetí skupině, nicméně je to složitá agenda s málo systémovým výpočtem, a tento návrh navrhuje tento institut daně zcela zrušit a překlopit ji v daň z příjmu. V rámci příbuzenských vztahů se daň dědická a daň darovací neplatí. V rámci nepříbuzenských vztahů, kde lze samozřejmě tímto instrumentem obcházet daň z příjmů, se navrhuje učinit z ní daň z příjmů. Pokud pan poslanec Suchánek, bylo by to od něj hezké, se rozhodne mi odkázat veškerý svůj majetek, tak já, až ho zdědím, tak vzhledem k tomu, že mezi námi není žádný příbuzenský vztah, vykážu to jako příjem a zaplatím daň z příjmu. Nebudu platit daň dědickou. To je smysl tohoto návrhu.
Nad rámec změn vyvolaných rekodifikací soukromého práva jsou v návrhu zákona k nalezení další změny, které pravděpodobně budou i předmětem diskuse.
Tady bych chtěl zdůraznit, že nejvýznamnější z nich je první fáze jednoho inkasního místa. To znamená, již od 1. 1. 2014 v případě schválení bude možné za předpokladu elektronického daňového podání dát na jedno místo odvodové podání daň z příjmu fyzických osob a veřejných pojistných, tedy daně ze sociálního i zdravotního pojištění, na společný portál finanční správy České republiky. To znamená prostřednictvím jednoho interaktivního formuláře tří institucí, finanční správy, orgánů sociálního zabezpečení a zdravotních pojišťoven, v tomto případě již od 1. 1. 2014 budou moci poplatníci toto podání učinit na jedno jediné místo.
Já to zdůrazňuji proto, že jsem někdy předevčírem zaslechl v novinách, že Občanská demokratická strana zveřejnila na své konferenci, že něco podobného bude navrhovat. Tak bych chtěl upozornit, že Občanská demokratická strana možná pozapomněla v tom kalupu, že už to dávno navrhuje, že tohle je vládní návrh a Občanská demokratická strana je zcela jistě součástí vlády, tedy i součástí tohoto návrhu, který mám čest tady před vámi obhajovat.
Zdůrazňuji, že návrh zákona nezvyšuje daňové zatížení, naopak ho v určitých oblastech snižuje. V určitých oblastech předsouvá účinnost některých prorůstových opatření, a dovolte mi zopakovat, že návrh zákona o změně daňových zákonů v souvislosti s rekodifikací soukromého práva a o změně některých zákonů tvoří komplexní a nedílnou úpravu daňových zákonů v souvislosti s rekodifikací. Bez těchto zákonů se daňové právo nepřizpůsobí této rekodifikaci, což by mělo naprosto fatální důsledky pro správu daní a inkaso veřejných rozpočtů.
Proto si dovoluji požádat o schválení tohoto návrhu. Jsem si vědom poměrně dlouhodobého koncepčního i politického sporu, vinoucího se touto Sněmovnou, a ten spočívá v účinnosti Občanského zákoníku. Já budu respektovat všechny ty, kteří si nepřáli účinnosti občanského zákoníku k 1. 1. 2014, že logicky nemají žádný důvod přizpůsobit účinnost jeho rekodifikace tomuto datu. Nicméně velmi prosím všechny ty, kteří se přiklonili k účinnosti občanského zákoníku k 1. 1. 2014, aby podpořili tento návrh, aby ho schválili, protože jiný přístup nedává smysl. Tyto kodexy jsou svázány pupeční šňůrou. Děkuji za pozornost.
ministr financí
parlamentnilisty.cz, 15. 5. 2013