Kalousek: Jestli VV budou klást požadavky, ať jdou, kam chtějí
Rozhovor s 1. místopředsedou TOP 09 Miroslavem Kalouskem
S premiérem Petrem Nečasem jste se shodli, že uděláte seznam položek programového prohlášení, které vláda nedokáže z rozpočtových či časových důvodů realizovat. Co mezi nimi bude?
Chtěl jsem tím jasně říct, že představy Věcí veřejných, jak budou rozšiřovat programové prohlášení o svoji lidovou tvořivost, nejsou na pořadu dne. Revize programového prohlášení je poctivá pouze jako technická reflexe toho, že bude méně peněz. To znamená: to, co jsme si mysleli, že ufinancujeme v roce 2010 a zjevně nebudeme schopni ufinancovat, je poctivé říct.
Můžete uvést nějaký příklad?
Myslím, že se tam musí objevit úplně jiná formulace o valorizaci důchodů.
Jaká?
Nehněvejte se, tohle se neříká přes média. Je zcela zřejmé, že k udržitelnosti veřejných rozpočtů a pravidelného čerpání důchodů musíme změnit valorizační schéma. Takže se to v programovém prohlášení musí objevit. Já samozřejmě vůbec nevím, jestli k té dohodě dojde. Dokonce jsem ve čtvrtek zjistil, že není úplně jisté, zda Věci veřejné na tu schůzku dorazí.
Představitelé VV ujistili, že jednat chtějí.
Pokud dorazí, pokud budou jednat v rámci té agendy, o které jsme řekli, že jsme připraveni jednat, to znamená výlučně rozpočtová agenda, pokud to nebudou zatěžovat nějakou jinou agendou, jinou lidovou tvořivostí, budeme diskutovat.
Předseda VV Radek John má obavy, aby nebyly seškrtány pouze priority jeho strany.
Vždycky v minulosti, teď i potom ministr financí navrhoval politicky i stranicky naprosto neutrální krácení výdajů. Jediný, kdo byl zvýhodněn při posledním snižování výdajů, byl ministr školství Josef Dobeš z VV.
Jednat se má také o slučování ministerstev. Objevily se informace, že by zrušeny měly být resorty životního prostředí, místního rozvoje a kultury. Platí to?
Já jsem zatím absolutně žádný návrh neslyšel. V mém materiálu, který projednává porada ekonomických ministrů, je návrh na rušení celé řady agend a slučování celé řady úřadů, nikoli však ministerstev. To jsem si nedovolil navrhnout. Vůbec se nebráníme návrhu na zrušení některých ministerstev. Ale zdůrazňuji, že pokud bychom takové dohody měli dosáhnout, tak se nemůžeme dohodnout jenom na tom, že se jedno ministerstvo sloučí s druhým, ale také, jaká bude výše kapitoly nového ministerstva. Musí být prokazatelně stvrzeno, že bude dosaženo úspory v objemu kapitoly toho zrušeného ministerstva. Jinými slovy, jestli nějaké ministerstvo zruším, tak také o to, co do té doby stálo, snížím výdaje státního rozpočtu. To je rušení ministerstva. Pokud si někdo představuje rušení ministerstva tak, že jenom na několik domů připevní cedulku, ušetří jednoho ministra a jednoho šéfa hospodářské správy, tak to je komedie, nikoli úspora. A komedii TOP 09 před veřejností hrát nebude.
Je TOP 09 připravena vzdát se jednoho ze svých ministerstev?
Za podmínek, které jsem právě zmínil, jsme ochotni bavit se o každém návrhu, který bude dávat smysl. Vůbec se nedíváme na to, kdo obsazuje tyto úřady, to není podstatné. Důležité je, aby to dávalo logický smysl a přineslo úsporu v objemu té rozpočtové kapitoly.
Grémium VV chce také jednat o různých kauzách. Proběhne taková diskuse?
Mě vůbec nezajímají jejich podmínky. Chtěl bych říct i veřejnosti, že ochota TOP 09 s touhle partou pokračovat ve vládní spolupráci, se limitně blíží nule. A jediný důvod, proč jsme ochotni s nimi sedět dál za stolem, je odpovědnost vůči veřejným rozpočtům, ekonomické stabilitě a občanům České republiky. Pokud se této agendy přidrží, tak jsme ochotni se skřípěním zubů za tím stolem s nimi zůstat. Pokud si budou klást nějaké další požadavky, tak ať jdou, kam chtějí.
Takže o kauzách v Lesích ČR, státním zastupitelství, problémech při vydávání sociálních dávek jednat nebudete?
Tohle je běžná vládní agenda. To bude řešit vláda. Představa, že si o tom budu zcela vážně povídat s pány Johnem a Bártou poté, co slyším každý den od soudního procesu, je komická. Nic takového nepřipadá v úvahu. Tady mají ústavní odpovědnost jednotliví ministři a má svoji ústavní odpovědnost vláda. A na koaliční schůzce můžeme dohodnout rozpočtové priority. Ano. Můžeme dohodnout, jak se technicky promítnou do programového prohlášení vlády. Ale agenda státních lesů, Mostecké uhelné, čehokoli dalšího, to je věc vlády a nikoliv lidí, kteří pro svoji nedůvěryhodnost v té vládě nemají co dělat.
Tipujete, že vláda vydrží?
Upřímně řečeno, nevím. Záleží skutečně na tom, zda Věci veřejné jsou ochotny odložit své nepřijatelné manýry včetně nahrávání vlastního močení a jsou připraveny začít se chovat jako standardní politická strana. Jestli to je, nebo není v jejich silách, to já skutečně nevím. To záleží na nich. Pokud k tomu nenajdou sílu, potom jsou jediným východiskem co nejrychlejší předčasné volby, protože v současné době Česká republika nějakou stabilní vládu mít musí a nelze hazardovat s budoucností občanů při dlouhé době nestability.
tyden.cz, 6. 4. 2012
S premiérem Petrem Nečasem jste se shodli, že uděláte seznam položek programového prohlášení, které vláda nedokáže z rozpočtových či časových důvodů realizovat. Co mezi nimi bude?
Chtěl jsem tím jasně říct, že představy Věcí veřejných, jak budou rozšiřovat programové prohlášení o svoji lidovou tvořivost, nejsou na pořadu dne. Revize programového prohlášení je poctivá pouze jako technická reflexe toho, že bude méně peněz. To znamená: to, co jsme si mysleli, že ufinancujeme v roce 2010 a zjevně nebudeme schopni ufinancovat, je poctivé říct.
Můžete uvést nějaký příklad?
Myslím, že se tam musí objevit úplně jiná formulace o valorizaci důchodů.
Jaká?
Nehněvejte se, tohle se neříká přes média. Je zcela zřejmé, že k udržitelnosti veřejných rozpočtů a pravidelného čerpání důchodů musíme změnit valorizační schéma. Takže se to v programovém prohlášení musí objevit. Já samozřejmě vůbec nevím, jestli k té dohodě dojde. Dokonce jsem ve čtvrtek zjistil, že není úplně jisté, zda Věci veřejné na tu schůzku dorazí.
Představitelé VV ujistili, že jednat chtějí.
Pokud dorazí, pokud budou jednat v rámci té agendy, o které jsme řekli, že jsme připraveni jednat, to znamená výlučně rozpočtová agenda, pokud to nebudou zatěžovat nějakou jinou agendou, jinou lidovou tvořivostí, budeme diskutovat.
Předseda VV Radek John má obavy, aby nebyly seškrtány pouze priority jeho strany.
tydenVždycky v minulosti, teď i potom ministr financí navrhoval politicky i stranicky naprosto neutrální krácení výdajů. Jediný, kdo byl zvýhodněn při posledním snižování výdajů, byl ministr školství Josef Dobeš z VV.
Jednat se má také o slučování ministerstev. Objevily se informace, že by zrušeny měly být resorty životního prostředí, místního rozvoje a kultury. Platí to?
Já jsem zatím absolutně žádný návrh neslyšel. V mém materiálu, který projednává porada ekonomických ministrů, je návrh na rušení celé řady agend a slučování celé řady úřadů, nikoli však ministerstev. To jsem si nedovolil navrhnout. Vůbec se nebráníme návrhu na zrušení některých ministerstev. Ale zdůrazňuji, že pokud bychom takové dohody měli dosáhnout, tak se nemůžeme dohodnout jenom na tom, že se jedno ministerstvo sloučí s druhým, ale také, jaká bude výše kapitoly nového ministerstva. Musí být prokazatelně stvrzeno, že bude dosaženo úspory v objemu kapitoly toho zrušeného ministerstva. Jinými slovy, jestli nějaké ministerstvo zruším, tak také o to, co do té doby stálo, snížím výdaje státního rozpočtu. To je rušení ministerstva. Pokud si někdo představuje rušení ministerstva tak, že jenom na několik domů připevní cedulku, ušetří jednoho ministra a jednoho šéfa hospodářské správy, tak to je komedie, nikoli úspora. A komedii TOP 09 před veřejností hrát nebude.
Je TOP 09 připravena vzdát se jednoho ze svých ministerstev?
Za podmínek, které jsem právě zmínil, jsme ochotni bavit se o každém návrhu, který bude dávat smysl. Vůbec se nedíváme na to, kdo obsazuje tyto úřady, to není podstatné. Důležité je, aby to dávalo logický smysl a přineslo úsporu v objemu té rozpočtové kapitoly.
Grémium VV chce také jednat o různých kauzách. Proběhne taková diskuse?
Mě vůbec nezajímají jejich podmínky. Chtěl bych říct i veřejnosti, že ochota TOP 09 s touhle partou pokračovat ve vládní spolupráci, se limitně blíží nule. A jediný důvod, proč jsme ochotni s nimi sedět dál za stolem, je odpovědnost vůči veřejným rozpočtům, ekonomické stabilitě a občanům České republiky. Pokud se této agendy přidrží, tak jsme ochotni se skřípěním zubů za tím stolem s nimi zůstat. Pokud si budou klást nějaké další požadavky, tak ať jdou, kam chtějí.
Takže o kauzách v Lesích ČR, státním zastupitelství, problémech při vydávání sociálních dávek jednat nebudete?
Tohle je běžná vládní agenda. To bude řešit vláda. Představa, že si o tom budu zcela vážně povídat s pány Johnem a Bártou poté, co slyším každý den od soudního procesu, je komická. Nic takového nepřipadá v úvahu. Tady mají ústavní odpovědnost jednotliví ministři a má svoji ústavní odpovědnost vláda. A na koaliční schůzce můžeme dohodnout rozpočtové priority. Ano. Můžeme dohodnout, jak se technicky promítnou do programového prohlášení vlády. Ale agenda státních lesů, Mostecké uhelné, čehokoli dalšího, to je věc vlády a nikoliv lidí, kteří pro svoji nedůvěryhodnost v té vládě nemají co dělat.
Tipujete, že vláda vydrží?
Upřímně řečeno, nevím. Záleží skutečně na tom, zda Věci veřejné jsou ochotny odložit své nepřijatelné manýry včetně nahrávání vlastního močení a jsou připraveny začít se chovat jako standardní politická strana. Jestli to je, nebo není v jejich silách, to já skutečně nevím. To záleží na nich. Pokud k tomu nenajdou sílu, potom jsou jediným východiskem co nejrychlejší předčasné volby, protože v současné době Česká republika nějakou stabilní vládu mít musí a nelze hazardovat s budoucností občanů při dlouhé době nestability.