Kalousek: Jde tu o Nečase, držím mu palce
Rozhovor s ministrem financí Miroslavem Kalouskem
Pane ministře, ruku na srdce: nepřepískli jste opravdu ten konsolidační balíček? Může pravicová vláda namíchat tak levicový koktejl z vyšší DPH, vyšší daně z převodu nemovitostí, omezení výdajových paušálů pro živnostníky, zrušení slevy pro pracující důchodce, milionářské daně...
Pane Korecký, vy jste přece inteligentní člověk, tak nebuďte vůl! Nemůžete říkat „milionářská daň“ něčemu, co milionářská daň není, to by byla daň z majetku. (Chytá autora rozhovoru za sako.) Já vám přece také netvrdím, že tohle jsou kalhoty.
Tušil jsem, že vás to nadzvedne. Je to sedmiprocentní daň pro milionáře. Shodneme se tedy na termínu „milionářská solidární přirážka"?
To už tomu radši říkejte druhá sazba daně z příjmu, to mě sice také netěší, ale je to bohužel pravda.
Vraťme se ale k celému konsolidačnímu balíčku a pravicové vládě.
Jsem přesvědčen, že jsme nic nepřehnali. Mě samozřejmě mrzí, že se to prezentuje tak, že tato vláda umí jen zvyšovat daně. Přitom my 68 procent toho finančního problému řešíme na straně výdajů a jen 32 procent na straně příjmů. Bez řešení na příjmové straně to ale prostě nejde. Dnes už ani neplatí, že v době krize se nemají zvyšovat daně, protože my nejsme v nějaké výjimečné době krize. Bohužel doba stagnace se po celé Evropě stává standardními časy.
Vy sám jste s tím neměl v TOP 09 problémy jako Nečas v ODS? I topka o sobě přece tvrdí, že je pravicová.
Pravicová strana ještě neznamená nezodpovědná strana. Pro nás jako konzervativní stranu je prioritou číslo jedna odpovědné hospodaření a budoucnost. A to vylučuje nezodpovědné deficity.
Dáváte svou hlavu na to, že nikde ve výdajích rozpočtu nešlo ušetřit 16 miliard korun, abyste nemusel zvyšovat DPH?
Můžete samozřejmě všechno. Škrtnout všechny peníze na spolufinancování evropských projektů, peníze na vědu a výzkum, na infrastrukturu. To všechno by ale v důsledku přineslo mnohem větší škody než to, co navrhujeme. Mně se také nelíbí zvyšování DPH ani druhá sazba daně z příjmu. A také bych to uměl dramaticky kritizovat. Ale dávám svou hlavu na to, že je to ze všech možných řešení to nejméně špatné. Když už je potřeba zvyšovat daně, je pro ekonomiku mnohem přijatelnější danit spotřebu než výkon, tedy zvýšit DPH, a ne příjmové daně.
Prezident Klaus, který hlasitě kritizuje zvyšování DPH, v rozhovoru pro TÝDEN tvrdí, že by se potřebné miliardy osekáním mandatorních výdajů určitě našly.
S panem prezidentem na toto téma odmítám polemizovat, protože on nenese odpovědnost za rozpočtovou politiku státu.
Už se rýsuje nějaké řešení koaličního rébusu kolem neschváleného zvýšení DPH?
Abychom si rozuměli: já nejsem účastníkem žádných jednání a předpokládám, že ještě dlouho nebudu. Je čas uzavírání dohod a je čas jejich dodržování. Dohoda o konsolidačním balíčku byla velmi křehkým koaličním kompromisem a jejím schválením ve vládě i ve sněmovně byl ten kompromis uzavřen. Teď je to jen otázka toho, zda mají všichni partneři sílu ji dodržet.
Z posledního dění v ODS je zjevné, že nemají.
Ano, ale to je problém ODS. Já si vážím premiéra za to, že otevřeně přiznal, že jeho strana porušila koaliční dohodu. A pevně doufám, že si to budou umět vyřešit uvnitř. Protože pokud ne, pak koalice přestává mít smysl. Já sám nemám ani přinejmenším v úmyslu jednat s těmi šesti poslanci. Pokud za mnou premiér přijde s návrhem na nějakou změnu, můžeme o ní seriózně jednat. Ale dopředu jsem mu avizoval, že prostor pro to je minimální, je-li vůbec nějaký.
Bojíte se, že se vám celý balíček rozpadne pod náporem pozměňovacích návrhů?
Ano. V okamžiku, kdy jeden z partnerů řekne, že chce něco jinak, riskujeme, že vstanou jiní poslanci z TOP 09 nebo LIDEM a budou chtít také něco jinak. Dobrý kompromis je takový, kdy po uzavření dohody všichni vstávají od stolu bledí vzteky. A to byl přesně tento případ. Každý musel spolknout něco, co se mu proklatě nelíbí. Já garantuji dodržení dohody všemi 41 poslanci TOP 09 a pevně věřím, že ODS najde stejnou sílu.
Co je vůbec ekonomicky a legislativně možné se současnou podobou balíčku tak rychle udělat?
Já si to těžko umím představit. A žádné konkrétní smysluplné návrhy jsem zatím z ODS neslyšel.
Je reálnější změna parametrů v balíčku či rozpočtu, anebo jen nějaká dodatečná podmínka, třeba že vyšší DPH bude trvat jen rok nebo že vláda omezí nějaké mandatorní výdaje?
Ano, takový návrh jsem zaslechl už od pana poslance Úlehly (jeden z rebelů v ODS, pozn. red.). Říkal, že by návrh na zvýšení DPH měl být časově omezen. To mě zaujalo, protože bylo zřejmé, že vůbec nečetl ten návrh, kde je to časově omezeno už dnes. Ale já nechci na toto téma spekulovat a dávat nějaké návody na změny v balíčku. To je problém ODS.
Připouštíte tedy vůbec nějaký posun obou sazeb DPH oproti původní dohodě?
Nezkoušejte mě, já s vámi tuto debatu opravdu nepovedu.
Proč? Vždyť ta změna by mohla být výhodná i pro vás. TOP 09 i ODS chtěly přece zavést jedinou sazbu DPH, ale Věci veřejné jako tehdejší koaliční partner to blokovaly. Není dnešní spor příležitostí se vrátit k možnému sjednocení na jedinou sazbu a nečekat až na rok 2016?
Zaprvé: neumím si představit, že bych připustil v celém balíčku cokoli, co by znamenalo negativní rozpočtový dopad do roku 2013. A zadruhé: abychom se tu teď my dva v našem věku a při našem vzdělání zesměšňovali tím, že spolu povedeme seriózní diskusi o naprosto zástupném problému, to přece nemáme zapotřebí - vy ani já.
Narážíte na to, že daně nejsou skutečným důvodem sporu v ODS?
To vědí přece úplně všichni, že skutečným problémem je vnitrostranický zápas v ODS a odpor vůči jejímu předsedovi. Určitá skupina v ODS si zvolila zástupný problém a zaútočila na svého předsedu. S tím ministr financí těžko něco udělá. Já můžu jen svému premiérovi držet palce, aby to on i ODS zvládli a našli sílu dodržet dohodu.
Víte, proč si Nečasovi oponenti vybrali k útoku právě zvyšování DPH?
Protože zákon o pohřebnictví by asi nezněl tak věrohodně. Ale upřímně bych ocenil, kdyby si už konečně politické strany vymyslely něco jiného. Já totiž tohle v různých koalicích zažívám už potřetí. Poprvé v roce 2004 s premiérem Špidlou kolem reformy veřejných rozpočtů, kdy část poslanců ČSSD v čele s Kavanem či Laštůvkou vystoupila proti zradě sociálnědemokratických principů. Prostě nechtěli Špidlu a potřebovali k tomu nějaký věrohodný důvod. A navlas stejnou situaci jsem zažil za premiéra Topolánka a teď totéž s Nečasem.
Jsou podle vás tím faktickým důvodem jen mocenské spory v ODS, anebo to má spojitost i s některými ryze kriminálními případy? Mluví se nejen o kauze IZIP, ale také o pražském Dopravním podniku, tedy že v pozadí rozkolu ODS může stát vlivný kmotr Ivo Rittig.
O tom mi vůbec nepřísluší spekulovat. Nebylo by ode mě fér, abych jakkoli mluvil do útrob jiné politické strany. Ale jak znám celou situaci i konkrétní lidi kolem, předpokládám, že tím hlavním problémem je vnitrostranický boj.
Jakou roli v tom hraje prezident Klaus? Je spíše ideový guru, anebo politický hráč v pozadí?
Má v tom stejnou roli jako v případě bývalého předsedy Topolánka, tedy angažuje se v zájmu co největšího oslabení současného předsedy ODS. Dělal to tenkrát a dělá to i teď.
O tom máte nějaké důkazy nebo indicie?
Je to můj pocit, ale velmi intenzivní pocit. Samozřejmě se mohu i mýlit.
Dnes, dva dny po shození balíčku, tedy vůbec netušíte, jaké změny rebelové chtějí?
Ne, netuším. Vím určitě, co nechtějí -Nečase. Co kolem toho budou vykládat o DPH, to nevím a upřímně řečeno je mi to dost jedno. Pro mě je důležité, s čím za mnou přijde premiér Nečas, přijde-li vůbec.
O rebelech v ODS mluvíte hodně odměřeně, přitom třeba Ivan Fuksa vám dělal na financích náměstka. Vážíte si profesně či lidsky některého z nich?
Ivana Fuksu mám osobně velmi rád, byl dva roky mým vynikajícím kolegou. Upřímně řečeno v jeho případě je stoprocentní, že musí vědět, že kdybychom nezvolili tohle řešení, museli bychom zvolit jiné zvýšení daní. Alternativou totiž není daně nezvýšit, ale zvýšit jiné a jinak. A nepochybuji o tom, že Ivan si je vědom toho, že právě tenhle mix je nejméně špatný. Jinou variantou je totiž sociálnědemokratické danění, což asi nastane v případě pádu vlády a předčasných voleb. A to znamená vytáhnout lidem z kapes zhruba o 160 miliard víc, než chceme nyní my.
Nevidíte chybu i na straně Nečase, že zjevně v ODS konsolidační balíček řádně neprodiskutoval?
Nevytýkám mu vůbec nic. Jako on nemůže kecat Karlu Schwarzenbergovi do toho, jak řídí svou stranu, nemůžeme do toho kecat ani my Nečasovi.
Politici ODS tvrdili, že je postoj rebelů překvapil. Vy jste také dopředu netušil, že se chystají balíček povalit?
Vnímám pnutí uvnitř ODS a v kuloárech slyšíte leccos. Říkalo se to už nějakou dobu a měli jsme vážné signály, že to bude problém.
Byla toto první ukázka toho, jak se bude Nečasovu kabinetu vládnout se sto mandáty?
Pokud ano, pak vám řeknu, že nevím, co vlastně chci dál. Protože příští rok bude z pohledu nutných úspor ještě horší.
Není celý spor o zvýšení DPH dost bizarní i proto, že už loňská sázka na nárůst této daně nevyšla? Výběr DPH za letošní první pololetí byl o 22 miliard nižší, než jste čekali, takže jednoduchá trojčlenka tady zjevně ani teď platit nebude.
Tady došlo ke strašně nepravdivému zjednodušení, že zvýšení DPH způsobilo nižší spotřebu domácností. Nám přece bylo už na přelomu roku jasné, že spotřeba domácností neporoste a bude stagnovat. A když stagnuje, nemůžete vybrat víc z DPH. Samozřejmě že se na té stagnaci trochu podílí i zvýšení DPH, ale jen velmi málo, dominantním důvodem změny chování domácností je nejistá budoucnost, větší šetrnost a odkládání spotřeby. Pro příští rok očekáváme znovu stagnaci spotřeby domácností, byť platy porostou, protože mnohem víc než výškou sazby daně je to věcí nálady a optimismu ve společnosti.
Pokud nepodvázalo ekonomiku zvýšení daní, proč potom v sousedních zemích na rozdíl od Česka ekonomika roste?
Porovnáváte-li jen HDP, neporovnáváte nic. Co míra nezaměstnanosti, míra inflace, úrokové míry? Podíváte-li se do Polska, které roste tempem tři procenta, pak vám v porovnání se všemi indikátory řeknu, že já bych s polským ministrem financí neměnil. I tam se vedou vášnivé diskuse o tom, zda prorůstová opatření, která zvyšují náklady na správu státního dluhu, jsou odpovědná vůči budoucnosti. Celá řada ekonomů tam upozorňuje na to, že tam je ekonomika vyhnaná na prášcích a že na to Poláci tvrdě doplatí.
Nepředpokládám, že byste si veřejně posypal hlavu popelem, jací jsou polští politici kabrňáci a vy žabaři.
Samozřejmě, zeptáte-li se TOP 09, ODS, Václava Klause nebo ČSSD, každý vám řekne něco jiného. Ale chcete opravdu nezávislého arbitra, který bez jakýchkoli ideologických předsudků nejlépe zhodnotí vaši prosperitu? Je to ten, kdo vám půjčuje, protože do toho dává vlastní peníze. Třeba Itálie si půjčuje skoro za sedm procent, zatímco automobilka Fiat, která v Itálii sídlí, si půjčuje za dvě a půl. Tedy věřitelé bez jakýchkoli emocí věří Fiatu skoro třikrát víc než jeho zemi. A když porovnáte úrokové míry české a těch zemí, které v tuhle chvíli rostou, pak byť naše ekonomika teď zrovna stagnuje, naší budoucí prosperitě věřitelé věří výrazně víc než té jejich.
Vy i Nečas vytýkáte svým ekonomickým oponentům, že si příliš zbožštili ukazatel růstu DPH. Není to ale tak, že vy jste si zase hodně zbožštili rating, který je také veličinou poměrně spornou?
Já rating nezbožšťuji. A dokonce souhlasím s poslancem Tluchořem, který říká, že rating není vize. Já říkám: ano, rating není vize, ale slušný rating je nezbytný nástroj k suverenitě země, protože zaručuje, že nebudeme v budoucnu rukojmím finančních skupin a mezinárodních institucí. A suverenita země a bezpečnost jejích občanů v budoucnu už vizí je.
Týden, 10. 9. 2012, Rubrika: Rozhovor Týdne, str. 18