Kalousek: Do voleb už nepočítám s dalším zvyšováním daní

Rozhovor s ministrem financí Miroslavem Kalouskem

9. 11. 2012

Politická krize, zdá se, skončila. Co se to vlastně v posledních dnech odehrálo?

Nebyla to krize vlády, ale krize uvnitř poslaneckého klubu největší vládní strany, motivovaná jejich volebním kongresem. O daně a rozpočet vůbec nešlo. Ty se staly jen rukojmími boje uvnitř ODS, který Petr Nečas nakonec vyhrál.

Proč jste říkali, že s jiným premiérem než Petrem Nečasem vládnout nebudete?

Ti, kdo útočili na Petra Nečase, si jako záminku vzali, že dodržuje koaliční dohody. Pokud by měl být z tohoto důvodu odstraněn jako premiér, tak by jeho nástupce logicky koaliční dohody nedodržoval. S takovým premiérem bychom spolupracovat nemohli. A navíc: mám bolavou vzpomínku z doby, kdy jsem jako předseda KDU-ČSL umožnil, aby sociální demokraté odstranili Vladimíra Špidlu a udělali premiérem Stanislava Grosse. To byla moje velká politická chyba, kterou si dodnes vyčítám.

Co renegáti v ODS kolem Petra Tluchoře a Ivana Fuksy dostanou za to, že složili mandáty a nechali vládu přežít?

Jednak to není moje věc a také o tom takto odmítám vůbec uvažovat. Četl jsem sice řadu spekulací, že budou odměněni pozicí ve VZP, ale mohu zcela jistě říci, že se to nestane. Za to, že složili mandáty, si zaslouží ocenění, byl to poctivý a čestný postup těch, kdo svedli politický zápas a prohráli.

Takže vy jako starý politický praktik říkáte, že se Tluchoř a spol. vzdali mandátu jen tak a tím vnesli do české politiky čest?

Vnesli sem férový přístup. Ale jsem příliš starý a zkušený na to, abych se domníval, že to byl férový přístup a zároveň sebeobětování.

Jak to myslíte?

Vzdali se mandátu, ale způsobem, který byl mimořádně loajální vůči ODS a vůči vládě. A proto není nutné se domnívat, že jejich služby pro stát musí nutně skončit.

V jakých službách byste je chtěl vidět?

Já jsem s nimi žádné dohody neuzavíral a myslím, že žádné pevně uzavřené dohody ani nejsou. Důležité je, že došlo k rozvodu, který byl víceméně přátelský. A oni renegáti jsou lidé, jejichž kvalifikace se dá v budoucnu dobře využít, a tato vláda s nimi může počítat.

Jak? Co by třeba mohl dělat exministr Ivan Fuksa?

Přiznám, že mě překvapila jeho náhlá rozpočtová rigidita. Byl čtyři roky mým prvním náměstkem a musel vědět, jaký by byl manévrovací prostor ministra financí, pokud by se měl vzdát zvýšení DPH. Bylo z toho zřejmé, že nejde o daně, ale o vnitrostranický zápas. To ale nic nemění na tom, že to byl v minulosti mimořádně kompetentní člen managementu ministra financí, a já budu kdykoli považovat za čest s ním spolupracovat.

Co bude tato vláda dělat poté, kdy prošla penzijní reforma a církevní restituce?

Penzijní reforma představuje mimořádný průlom. Je sice nedostatečná,další generace ji budou parametricky upravovat, ale byl udělán krok správným směrem. Pokud jde o církevní restituce, tak neskrývám dojetí. Máme za sebou dvacet let úsilí, aby došlo k nápravě křivdy. Nejde ani tak o objem majetku, ale hlavně o symbol. Významná antikomunistická část občanské společnosti, kterou církve nepochybně jsou, se stane ekonomicky nezávislou na státu, a tudíž svobodnou. A to je něco, z čeho se mohou všichni bolševici napříč politickým spektrem vzteknout. Včera mně kvůli tomu chodily vysloveně výhružné esemesky. Ať ani nechodím domů, že mě pověsí, podpálí dům. Anonymové vyhrožovali, že se může něco stát mé rodině.

Předpokládáme, že to už řeší policie.

Policii s tím otravovat nebudu. Je to v podstatě běžná součást mojí ministerské agendy. Ať si sáhnou do svědomí ti, kdo měli v sobě tolik zloby, že zveřejnili na Facebooku moje telefonní číslo.

Proč neexistuje seznam majetku, který mají církve dostat?

Takový seznam nikdy u žádných restituentů nebyl! Princip je vždy takový, že musíte prokázat, že to byl váš majetek. A ten vám bude vydán. Zákon vždy stanovil jen kritéria. Pokud někdo žádal, aby vznikl seznam majetku, který bude církvím vrácen, měl jediný záměr – aby nikdy restituce neprošly.

V rozpočtu vám nyní budou chybět čtyři miliardy korun, abyste dodržel schodek ve výši tří procent HDP, kterým se zaklínáte jako svátostí. Stojí to za to?

Podle posledních propočtů nám bude chybět dokonce přes šest miliard. A ta tři procenta jsou pro mě skutečně zákonem. Z důvodů vnějších závazků,z důvodů psychologických i z důvodu naší vnitřní kázně. Zavázali jsme se, že budeme do roku 2013 schopni ukončit správní řízení, které s námi vede Evropská komise kvůli nadměrnému schodku, a já to zajistím. Nezapomínejte, že po Fischerově vládě jsme přebírali schodek ve výši 5,8 procenta HDP. Já chci být věrohodný vůči české veřejnosti, Evropské komisi i finančním trhům.

Summit G20 nyní řekl, že důležitější je hospodářský růst než šetření. Jak na to budete reagovat?

Tato vláda prostě nevěří, že je možné generovat hospodářský růst skrze nadměrný dluh. Nemůžeme si dovolit to, co USA nebo jiné větší země. Zpráva, že Česká republika ztratila vůli k rozpočtové konsolidaci, by znamenala, že na trzích na to doplatíme třikrát víc. Jestli si myslíte, že to budete dělat lépe, tak to pojďte dělat za mě.

Takže oněch šest miliard škrtnete. Kde?

Mohu vás uklidnit, že všechny prorůstové impulzy budou zachovány. O peníze nepřijde věda a výzkum, vzdělání ani investice do dopravní infrastruktury. Konkrétní řešení mám v hlavě, ale nejdříve s tím seznámím vládu.

A budete trvat i na tom, aby schodek klesal i dál tak, jak jste slibovali? Tedy 2,9 procenta v roce 2014 a 2,5 procenta v roce 2015?

Vzhledem k tomu, že dochází ke zpomalení v celé Evropě, tak jsem ten poslední, kdo by chtěl být rigidní. Až splníme v příštím roce strategický cíl tří procent, tak se musíme bavit o prorůstových impulzech.

Budete dál zvyšovat daně?

Jsme jediná vláda, která byla schopná snížit o desítky procent objem mezd ve státní správě. Snížili jsme výdaje z roku na rok, 70 procent problému deficitu jsme řešili přes výdaje. Ano, také jsme museli 30 procent řešit na straně příjmů, tedy zvýšením daní. Ale pořád jsou daně v součtu nižší než za Bohuslava Sobotky v dobách mimořádného hospodářského růstu. A vy z nás děláte darebáky, kteří neumějí šetřit a jen zvyšují daně. To je vaše odpovědnost za obraz politiky v této zemi, ne naše!

Proč se tak rozčilujete? My se jen ptáme, s jakými daněmi se dá počítat.

S dalším zvyšováním daní do voleb nepočítám a domnívám se, že složená daňová kvóta kolem 35 procent by měla být stabilizovaná. Na věky.

A co budete dělat s „blbou ekonomickou náladou“, jak nazval atmosféru v české společnosti Petr Nečas? Lidé neutrácejí, šetří, ekonomika stagnuje.

V následujících deseti letech bude stagnovat celá Evropa, možná bude mírně růst. Důležité je udržet konkurenceschopnost, a to bez rozpočtové odpovědnosti nejde.

Tak nám vysvětlete, proč u nás je recese, ale Polsko či Slovensko rostou?

Souvisí to s ekonomickou náladou, to máte pravdu. Ale ekonomické cykly v těchto zemích se úplně nekryjí. V příštím roce už navíc podle našich odhadů budeme růst.

A proč bychom tomu měli věřit? V poslední době jste se prognosticky zrovna moc netrefovali.

Jsou dva tipy prognostiků pro složitou ekonomickou situaci. Jedni prognózy neumí dělat a vědí to, a ti druzí je neumí dělat a nevědí to. Takže umím odpovědět jen tak, že my, jako ministerstvo financí, předpokládáme růst 0,7 procenta, Evropská komise 0,8 a ČNB 0,2 procenta. Z toho můžeme mít jakousi představu o trendu v příštím roce. Tedy: bude to o něco lepší než nula. Ale kolik to bude doopravdy, to neví nikdo.

ČNB je nyní v ofenzivě, vyzývá k utrácení a uvažuje o stimulaci růstu. Jste v tom s guvernérem Miroslavem Singerem zajedno?

Peníze jsou krví reálné ekonomiky. Máte jen tři možnosti, jak je tam dostat. Buď z úspor lidí a firem, nebo z privátních úvěrů, anebo z vládní spotřeby. Žádné jiné nejsou.

Ještě máte čtvrtou možnost. Tedy, že se peníze natisknou. Miroslav Singer v rozhovoru pro HN mluvil třeba o možnosti z takových peněz dotovat úvěry z hypoték.

Ale fuj. To je měnové financování, a o tom se snad vůbec nebudeme bavit. O tomto jsem opravdu s Miroslavem Singerem nemluvil. A věřte, že kdyby to byl skutečně nějaký vážně míněný projekt, tak bychom o tom jistě už někdy mluvili. Vážím si měnové politiky ČNB, myslím, že ji dělá dobře. Jsem přesvědčen o tom, že si ČNB myslí, že v našich podmínkách měnové financování možné není. Jestli něco podobného dělal americký FED nebo nyní Evropská centrální banka, tak Česko si to nemůže dovolit.

TOP 09 po třech letech míří, pokud jde o preference, směrem dolů. Napadlo vás, že vás čeká osud Unie svobody?

Na rozdíl od Unie svobody jsme vybudovali regionální strukturu a máme 3600 komunálních politiků, takže sebemenší obavy o budoucnost TOP 09 nemám. Může to být lepší, může to být horší, ale nikdy to už nemůže být zánik. Unii svobody budovali aktivisté. TOP 09 budují političtí profesionálové, kteří chtějí zastupovat své voliče. V tom je ten rozdíl.

Vydržíte ve spojení s hnutím Starostové a nezávislí, kteří tvoří podstatnou část vašeho úspěchu?

To záleží na nich. Starostové nejsou ideově vyhraněni. Jsou mezi nimi levicoví, pravicoví, populističtí jedinci. STAN jako značka, tedy konzervativní starostové s námi budou chtít určitě zůstat. Pokud někteří jiní budou mít srdce jinde, tak odejdou. To je logický proces, když spolupracuje ideově definovaná strana a ideově nedefinované hnutí. Spolupráce je důležitá, ale nikoho nedržíme. TOP 09 by bez Starostů přežila, ale Starostové bez TOP 09 nikoli.

Petr Honzejk

Hospodářské noviny, 9. 11. 2012, rubrika: Rozhovor, str. 7

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme