Hudeček: Chceme pokračovat v "protikorupční" koalici
Rozhovor s 1. náměstkem pražského primátora Tomášem Hudečkem
V dozorčí radě, ze které rezignovali 3 členové za ODS, by podle zastupitelů měl usednout radní pro dopravu Josef Nosek z ODS. Ten má s primátorem už několik měsíců neshody. Nejen o tom bude řeč v následujících Impulsech, hostem Impuls je první náměstek pražského primátora Tomáš Hudeček z TOP 09. Děkuji, že jste po čase přijal mé pozvání. Vítejte v Impulsech. Hezký dobrý večer.
Dobrý večer.
Připomínám, že dnešní Impulsy jsme připravili i díky vám našim posluchačům. Vaše otázky jste v průběhu dne psali a posílali ve formě SMS zpráv na číslo 774999888, máte-li však ještě jakoukoliv otázku pro prvního náměstka pražského primátora Tomáše Hudečka z TOP 09, stačí, když ji pošlete k nám sem do rádia Impuls. Ještě jednou číslo pro vaše otázky ve formě SMSek 7749999888. Pane náměstku, jak často jste se v těch uplynulých dnech setkal s otázkou rozumíte dění v pražských dopravních podnicích?
Já jsem se s tou otázkou setkal několikrát už od situace, která vznikla právě po dozorčí radě minulou středu, a toho pondělního našeho jednání klubu jsem ty otázky řešil způsobem, my si musíme napřed vyslechnout, co se stalo, a pak můžeme nějak jednat.
Teď už rozumíte všemu, co se děje v pražských dopravních podnicích i kolem dopravních podniků na Magistrátu hlavního města Prahy?
Já jsem přesvědčen, že zcela rozumím tomu, co se stalo v tu středu a tím pádem, jak jsme rozhodli my potom v pondělí.
Tedy odvolání Vladimíra Liche?
Ano, ano, ale co se děje všechno v dopravním podniku, to bohužel není nikdo.
Jak velkou odpovědnost si TOP 09 připouští za Vladimíra Liche? Připomeňme, že bez výběrového řízení vybraný ředitel, který byl před týdnem odvolán, tak s ním souhlasila TOP 09, dávali jste mu podporu. Jak velkou zodpovědnost za působení Vladimíra Liche si připouštíte?
My máme za působení pana Vladimíra Liche v dopravním podniku zodpovědnost plnou, protože poté, co pan primátor přišel s návrhem tohoto manažera jako krizového manažera dopravního podniku, tak my jsme, ačkoliv to bylo nestandardní, souhlasili s tím, aby pan Lich byl jmenován generálním ředitelem.
Co si ale teď máme myslet o slovech prvního místopředsedy celé TOP 09 Miroslava Kalouska, který vítá, že konečně bude transparentním výběrovým řízením vybrán nový ředitel dopravního podniku? To jste zapomněli na to, co jste udělali před několika měsíci?
Ne, nikoliv. Tady já se musím trochu ohradit, protože my jsme stranou, která vznikla v Praze obzvláště na základě osobní zodpovědnosti každého z nás. Takto jsme jmenovali i do dozorčí rady 5 našich zástupců, kteří mají svoji zodpovědnost. Ve chvíli, kdy pan primátor přišel s tím, že má zájem v dopravním podniku instalovat pana generálního ředitele Vladimíra Liche, kterého i Zdeněk Tůma osobně znal, tak my jsme s tímto neměli problém, ale už tehdá jsme říkali - pozor, je to bez výběrového řízení, ale asi se to jinak nedá dělat, protože už předtím začly pochybnosti o výběrovém řízení, o samotné firmě, která by měla vybrat generálního ředitele a tak dále. No, a následně se ukazuje, že bohužel systém státní správy je nastaven tak, že veškeré tyto nestandardní kroky se dřív nebo později obrátí proti nám.
Jinak řečeno podle vás se ale proti vám neobrátí to, když Magdalena Češková, která působila už za Martina Dvořáka, působila za Vladimíra Liche, on přiznává, že možná bylo chybou, že si ji v představenstvu ponechal, tak bude řídit dopravní podniky Magdalena Češková až do výběru řádného generálního ředitele?
Já s touto situací nejsem nijak happy, jak říká můj kolega Zdeněk Tůma, a to z toho důvodu, protože tato situace nastat podle mého názoru neměla, ale bohužel nastat evidentně musela, protože ve chvíli, kdy tam sedí jakýkoliv zástupce, který má vlastní zodpovědnost jako člen dozorčí rady a je mu nějakým způsobem předložen materiál, který v případě jeho osobní zodpovědnosti na něho klade vlastně následně i svým způsobem i trestní zodpovědnost, to znamená, kdyby se za rok vyměnil generální ředitel, tak on by mohl v podstatě žalovat dozorčí radu, že jednala nějakým způsobem nesprávně, že jednala možná i protizákonně, tak v tuto chvíli tady tato osoba musí konat tak, jak konala a v tomto my plně stojíme za těmi našimi členy dozorčí rady.
Jinak řečeno podle vás povede Dopravní podnik hlavního města Prahy až do výběru nového generálního ředitele ve výběrovém řízení Magdalena Češková?
Nejsem s tímto ztotožněn, jakože bych z toho byl rád a proto budeme teď co nejvíc tlačit na to, aby bylo okamžitě a co nejrychleji provedeno nové výběrové řízení. Nové, ono žádné nebylo připomínám, předtím. Ale bohužel situace, která nastala, nemohla nastat jinak.
Do kdy toto provizorium podle TOP 09 bude v pražském dopravním podniku přítomno?
Co nejkratší dobu, já nejsem schopen teď odhadnout ten čas. Věřím tomu, že to výběrové řízení bude vypsáno téměř okamžitě a že bude co nejdříve vybrán generální ředitel.
Co nejdříve, to může být, dáte-li alespoň měsíc na podávání přihlášek, tak to může být nejdříve za dva měsíce. To znamená zhruba dalšího čtvrt roku bude Dopravní podnik hlavního města Prahy v tomto provizoriu?
Já ten čas opravdu nevím, ale budu sám osobně tlačit na to…
No, říkám, čtvrt roku, pokud to zase nemá se obrátit proti vám, že to bylo příliš rychle, možná zmanipulované, bůhví, kdo se do toho přihlásí, tak čtvrt roku podle toho, co jako pozorovatel o výběrových řízeních vím, je minimální doba. Bude čtvrt roku provizorium s Magdalenou Češkovou, která byla i za vedení Martina Dvořáka i za vedení Vladimíra Liche členkou představenstva Dopravního podniku hlavního města Prahy? Bude šéfovat dopravnímu podniku?
Já pevně věřím a udělám vše pro to, aby to nebylo čtvrt roku, aby to byla mnohem kratší doba.
Mnohem kratší doba je co ve vašem pojetí?
Věřím, že do dvou měsíců určitě, věřím, že kolem jednoho měsíce.
My jsme ještě před dvěma dny z úst pražského primátora Bohuslava Svobody slyšeli, když se TOP 09 postavila za členy své dozorčí rady, kteří spoluodvolávali Vladimíra Liche, ředitele dopravního podniku, že TOP 09 podle Bohuslava Svobody převzala zodpovědnost za dění v dopravním podniku:TOP 09 převzal zodpovědnost za tyto věci. Naši tři členové z té dozorčí rady rezignovali a v tuto chvíli já mohu jenom konstatovat, že veškerou zodpovědnost za další vývoj v dopravním podniku dáváme do rukou svého koaličního partnera.
Tedy TOP 09, naznačil pražský primátor Bohuslav Svoboda z ODS. Pochopil jsem správně podle kroků, které nastaly od začátku týdne a kdy jste se jako TOP 09, Tomáši Hudečku, postavili za své členy v dozorčí radě, že vás i tato slova Bohuslava Svobody takříkajíc naštvala a proto i TOP 09 přestává krýt primátoru Svobodovi záda?
Nikoliv, ale svým způsobem mě to uráží teď, protože my jsme strana, která podala už trestní oznámení za tu dobu, co jsme v zastupitelstvu hlavního města Prahy a v radě, my jsme strana, která zlevnila zakázky na IT o v řádech stamilionů korun, co zlevnila zakázky na technické vybavení v řádu stamilionů korun. My jsme strana, která vlastně je ta protikorupční strana, která s panem primátorem, společně s panem primátorem tu protikorupční nejen rétoriku, ale i samotnou akci doteď tvořila.
Ale vy jste také strana, když budu pokračovat ve vašem výčtu, kdy předsedou pražské TOP 09 je František Laudát, který teď otevřeně říká, že lituje toho, že nevytvářel koalici se sociálními demokraty, která může využít situace v Dopravním podniku, aby jasně dala najevo i primátoru Svobodovi, že udělala před rokem chybu, že do toho s ním šla, vy jste strana, která má šéfa dozorčí rady dopravního podniku Jiřího Nouzu, který podle informací sdělovacích prostředků je personálně propojen s firmami, které jsou na dopravní podnik napojeny. Mám pokračovat?
Nemusíte, protože většina z toho není pravda. Nemůžu komentovat…
Takže Jiří Nouza a jeho personální propojení, a propos když rezignovali tři členové dozorčí rady dopravního podniku za ODS, uvažujete o tom, že byste dali do čela dozorčí rady dopravního podniku kredibilnějšího, rozumějme čistějšího člověka, u nějž by nebyly tyto pochybnosti?
Já to vezmu popořadě. Já nemůžu komentovat výrok našeho krajského předsedy o koalici s ČSSD, protože já jsem o ní neuvažoval a nejednal a vzhledem k tomu, že zastupitelé mají tu odpovědnost a na nich leží, tak si myslím, že je spíše na pořadu dne ptát se zastupitelů, předsedy klubu zastupitelů, popřípadě mě jako prvního náměstka…
Ale je tedy rozpor i s předsedou krajské organizace, pražské organizace, protože tlačí koalici TOP 09 s ČSSD?
Nemám ten pocit ani že by tlačil a považuji toto jenom za nějaký text v novinách, který se nezakládá na jakémkoliv objektivním stavu současné koalice v Praze.
To je jeho citát.
Je to možné, že to někde vyšlo. A druhá věc…
A teď jestli nahradíte, jestli dojde k obměně dozorčí rady i za TOP 09?
My jsme důkladně po té situaci, která nastala, která nastala přesně z toho důvodu, že naši členové, zastupitelé v dozorčí radě a to jsou lidé, kteří mají svoji vlastní zodpovědnost, dva z nich dokonce se u dopravního podniku angažovali už dříve, jeden do roku 2005, to znamená do doby, kdy Dopravní podnik ještě fungoval zcela jinak a podle našich zjištění velmi řádně, tak tam dělal dokonce náměstka ekonomického ředitele, to znamená, je bezpochyby, že dopravnímu podniku rozumí. Druhý náš člen, který dělal dlouhodobě audity dopravního podniku, to znamená, také řekli, že nemohli stejně jako zástupci za ODS a to nejen z nějakého jiného křídla nebo pana primátora křídla v ODS, řekli, že nemohli na té dozorčí radě hlasovat jinak. To znamená, situace tam byla natolik pro ně zřejmá a pro ně ohrožující, že oni prostě museli v tu chvíli takto hlasovat. Já jsem tam nebyl, ale musím, protože naše strana je založena na té osobní zodpovědnosti, já jim musím dát za pravdu, protože kdybych tam byl já, tak se tím pádem nejspíše chovám stejně.
Ale ptám se, tím jste mi unikl z té otázky, na Jiřího Nouzu, předsedu dozorčí rady dopravního podniku, je vhodné, aby TOP 09 v souvislosti s obměnou dozorčí rady dopravního podniku přišla s jiným jménem a změnil se předseda dozorčí rady?
Já v tuto chvíli a po důkladném prostudování materiálu, který jsme, jednali jsme o tom šest hodin v pondělí na klubu, jsem přesvědčen, absolutně přesvědčen o tom, že jakékoliv napojení pana Nouzy na firmy, které v Dopravním podniku jsou, není pravdou a já věřím tomu, že přesně podaná trestní oznámení, která podal Vladimír Lich právě, vypracovaných panem Láskou, takže přesně ukáží, co se v dopravním podniku dělo a jakákoliv provázanost s panem Nouzou, který tam teď je v dozorčí radě od března, vyjde najevo, že není veškerá žádná.
Zatím ale ty pochybnosti rozptýleny nebyly, protože Jiří Nouza podnikal a je stále zapsán v obchodním rejstříku i s lidmi, kteří jsou napojeni na firmy, podezřelé firmy, jako je Crowsnest a podobně, které se podílely, docházelo-li k odtékání peněz z pražského dopravního podniku, tudíž vy neuvažujete o tom, že byste například Zdeňka Tůmu dali do dozorčí rady pražského dopravního podniku? Protože pro pražské voliče, jestliže se neustále zaklínáte bojem proti korupci a klientelismu, tak je to například Tůma, kdo je garantem toho, že není propojen, pokud nakonec opravdu není propojen také s nějakými skupinami?
No, pane redaktore, nezlobte se, já sám jsem pro sebe také garantem toho, že se tam nedějí korupční záležitosti.
Ale vy nejste v dozorčí radě dopravního podniku.
Nejsem v dozorčí radě, stejně jako Zdeněk Tůma není v dozorčí radě, a napojení pana Nouzy na jakékoliv firmy je v novinách uváděno způsobem, že před 15 lety seděl v nějakém představenstvu nějaké firmy s člověkem, který tam teď nějakým způsobem má napojenou firmu. Nezlobte se, ale toto není žádný argument pro to, aby my jsme dneska řekli ano, za ty čtyři měsíce, co vede dozorčí radu, ten kontakt obnovil, udělal a tak dále. Já chápu, že je to nepříjemná situace, chápu, že je v politickém zájmu jakékoliv z těch protistran toto vytáhnout, ale já se musím důrazně ohradit, ještě navíc mě je 33 let, před 15 lety, nezlobte se, ale to není pro mne jakýkoliv argument, že v dopravním podniku v současné době pan Nouza působí nějakým korupčním způsobem.
On ale naznačil Vladimír Lich, odvolaný ředitel dopravního podniku, aniž by jmenoval, ale vlastně nepopírá, že by na něj i Jiří Nouza a další členové dozorčí rady za TOP 09 tlačili v různých věcech, včetně toho, že si chtěli obsazovat jednotlivá personální místa v Dopravním podniku hlavního města Prahy. Připomeňme si slova Vladimíra Liche: Během mého působení zde jsem dostával skoro každý den od politiků a od některých členů dozorčí rady životopisy lidí, které chtěli, abych zaměstnal. To jsem naprosto odmítal, protože jsem si nemohl být jist, jestli jejich loajalita bude k podniku nebo jestli bude někam jinam. A samozřejmě to nenapomohlo tomu vztahu a té dobré komunikaci mezi mnou a dozorčí ra dou. Přesto si nemyslím, že to byl důvod mého odvolání.
Zaznamenalo Rádio Impuls slova odvolaného ředitele pražských dopravních podniků Vladimíra Liche. Pokud by měl první náměstek pražského primátora Tomáš Hudeček z TOP 09, který je hostem dnešních Impulsů, tedy říci, zda on může svým obličejem i svou důvěryhodností opravdu garantovat, že členové dozorčí rady za TOP 09 nechtěli převzít starý systém, to znamená, Vladimír Lich může lhát, když mluví o tom, že mu členové dozorčí rady za TOP 09 povídali do jeho personálních rozhodnutí nebo snažili se povídat?
Já jsem si i toto velmi podrobně zjišťoval a mluvil jsem s členy našimi v dozorčí radě podle mého názoru velmi upřímně. A já si pana Liche velmi vážím, já jsem byl ten, který byl pro to, aby tam byl instalován jako generální ředitel. A byl bych teď i velmi pro, aby se přihlásil do výběrového řízení a pokračoval tam, protože si myslím, že jeho zkušenosti mohou být ku prospěchu věci.
Promiňte, to myslíte smrtelně vážně poté, co jste mu jako politici TOP 09 a ODS v dozorčí radě nakopali zadek s tím, že obchází dokonce i zákon například kvůli pojištění, což sám přiznal a sám se k tomu jasně přiznává, tak mu řeknete, prosím vás, přihlaste se do výběrového řízení, když předtím jste jasně řekli, že byl schopen porušovat zákon, a proto došlo k jeho odvolání?
Ne, teď jste mě vložil do úst nějaké věci, které já musím rozdělit. Věc číslo jedna je můj názor, protože já si myslím, že pan generální ředitel, dnes už odvolaný, je poctivou osobou. Já nevím nic o jeho schopnostech vést Dopravní podnik, ale byl jsem přesvědčen a stále jsem přesvědčen o tom, že on této věci mohl pomoci. Druhá věc je ta…
A vy si myslíte, že by se měl přihlásit do výběrového řízení?
A bez problémů ať se přihlásí, ale problém je ten, že musí být jasná spolupráce s dozorčí radou, protože dozorčí rada je zástupce toho města…
Promiňte, ale když si dozorčí rada a její členové, vy osobně myslíte si, že to, co je popsáno v těch trestních oznámení nebo v jednom trestním oznámení na několik lidí a to, jak média popisují fungování pražského dopravního podniku, myslíte si, že to je mediální kampaň, jak tvrdí Martin Dvořák, nebo že je to relevantní většinově správný popis fungování dopravního podniku v letech 2007-2011?
Já jsem absolutně přesvědčen o tom, že bylo by-li možné postupovat v dopravním podniku způsobem nějakého generálního armádního velitele, tak jsem přesvědčen, že přijdeme ještě na velmi závažné zločiny, na které nebylo dosud, které dosud nebyly vypátrány.
Jinak řečeno, tudíž ten obraz fungování dopravního podniku v letech 2007-2011 berete jako obraz pravdivý?
Ano. Ale problém je ten, že vyšetřování těchto zločinů se musí vést způsobem, aby nebyli tito vyšetřovatelé a tedy i ti, kteří na to dali palec, tedy členové dozorčí rady, zase zpětně stíhatelní za to, že porušili zákon při tom samotném vyšetřování.
Ale teď se dostáváme k té otázce, jestli i současná dozorčí rada nefunguje tak klientelisticky, jako fungovala předchozí dozorčí rada a ten systém, který fungoval za Martina Dvořáka, Radovana Šteinera jako někdejšího předsedy představenstva, a například Davida Vodrážky, který byl předsedou dozorčí rady?
Ano. To je přesně ta otázka a možná se teďka vracíme k těm životopisům, jak tady padly. Protože totiž nezlobte se, já jsem osm let, pardon, osm měsíců na postu radního pro územní rozvoj. Za mnou za tu dobu přišlo 200-300, možná 400 lidí, developerů, různých podnikatelů s životopisy lidí. To znamená, toto je prostě standardní průběh politického života…
Takhle to chodí, že klientelisti nabízejí různé životopisy…
Ano, a je to mnohem horší, než si běžný občan vůbec dokáže představit. Není den, kdy by nepřišli tři, kteří mi se snaží vnutit nějakou práci, snaží se mi vnutit nějakého člověka a kolikrát to opravdu bývá podle mého názoru zločinec.
To znamená, že vy prožíváte na magistrátu totéž, co prožíval Vladimír Lich v dopravním podniku?
Podle toho, co jsem slyšel, tak si myslím, že prožívám řádově horší situaci jako radní pro územní rozvoj než jako generální ředitel. Ale vraťme se ještě k těm životopisům. Já jsem se opravdu ptal našich zastupitelů v dozorčí radě a opravdu byl dán třeba životopis na zástupce v právním oddělení.
Takže oni se vám přiznali?
Neberme to jako přiznání, takhle to opravdu bylo.
Že tlačili některá jména do dopravního podniku?
Tak. A teď podle toho, jak to nazvete. Já kdybych byl v dozorčí radě, tak je samozřejmě mým zájmem si právně ověřovat smlouvy. Mohl bych to dělat externími právníky, to znamená, vyváděl bych vlastně peníze, bral bych peníze z dopravního podniku na své vlastní právníky, to znamená, byl bych napadnutelný, že jsem si vybral nějakého svého bratra, strýčka, známého a tak dále, a nebo se to dá udělat i způsobem, že uvnitř právního oddělení bude jeden právník, kterému ten člověk důvěřuje. Takže mě třeba osobně přinesení životopisu, že já chci mít nějakého svého právníka jako člen dozorčí rady, tam nepřipadne takový zločin, kvůli kterému by se muselo teďka mávat sudlicemi do boje, že je to podvod.
No ale kdybych vám řekl, protože souhlasíte s tím, že to tak v dopravním podniku fungovalo, jak je to popsáno, zatím, tedy v letech 2007-2011, Martin Dvořák si tam přivedl také své právníky, to znamená, členové dozorčí rady tam mohli také dodat své právníky, ti právníci pak pracovali i ve firmách a fungovali pro firmy, které se účastnily výběrových řízení a pak z toho vznikne klientelistán, který je v dopravních podnicích. Není tedy logicky na místě námitka, že i členové dozorčí rady tam mohli mít své lidi, kteří by pak hráli s těmi firmami a že toto je klientelistické jednání?
Částečně máte pravdu, ale já netvrdím…
Proč nemám úplně pravdu?
Protože to by znamenalo, že by to třeba to celé právní oddělení patřilo dozorčí radě. Ale tam se přece dalo nějakým způsobem domluvit s panem generálním ředitelem, aby on měl naprosto pod sebou důvěryhodnou pro sebe právní kancelář, právní služby, ale klidně tam mohla být přece zaměstnána osoba, která nějakým způsobem bude vlastně z té druhé strany pomáhat té dozorčí radě. To znamená, toto máte pravdu, jakýkoliv klientelistický systém je špatný, ale v politice prostě je politická dohoda, čímž jakkoliv nelegalizuji korupční systém, nedej bože klientelistický systém, ale ta dohoda prostě třeba je. A já se musím ještě jednou důsledně ohradit proti nošení životopisů někam. Podle toho, co jsem si zjišťoval, nebyly z naší strany nošeny životopisy v nějakých jednotkách, desítkách. Pokud já vím, tak to opravdu se jednalo možná o jeden či dva.
Mělo by podle vás dojít ke zúžení dozorčí rady, jestliže se bude vybírat nový generální ředitel, říkáte, že podle vás by bylo dobré, aby do dvou měsíců byl transparentně vybrán nový generální ředitel pražského dopravního podniku, mělo by dojít k zásadní restrukturalizaci dozorčí rady?
Já jsem 15 členů dozorčí rady dopravního podniku napadal už z opozice a ve chvíli, kdy jsme utvořili koalici, byl to jeden z mých prvních návrhů, který jsem vznášel, že 15členná dozorčí rada, kde je pět zástupců zaměstnavatelů, pět zástupců za ODS a pět zástupců za TOP 09, je absolutně, ten počet je úplně absurdní. Dozorčí rada mnohem obratově významnějšího dopravního podniku má počet členů dozorčí rady menší.
Promiňte, ale přesto jste z koaličních lavic toto neprosadil, byť jste jako opoziční zastupitel toto kritizoval. Proto se logicky ptám, jestli když už bude docházet ke změnám v dopravním podniku, jestli nám teď můžete z pozice prvního náměstka pražského primátora garantovat, že dojde za TOP 09 ke zúžení dozorčí rady dopravního podniku?
Já jsem tento názor měl vždycky a i když teď s ním překvapivě po osmi měsících našeho tlaku přišel pan primátor, protože teď to připadlo pro pana primátora důležité, po osmi měsících našeho tlaku, tak teď já nebudu měnit svůj názor, to znamená, já jsem pořád pro to, aby ta dozorčí rada měla menší počet. Ale připomínám jednu věc, můj tento nátlak byl vždycky odmítnut s tím, že je potřeba nejprve na straně zaměstnanců udělat nové volby do dozorčí rady, protože není možné jenom takto okamžitě odstřihnout z pěti dva zástupce zaměstnanců. To znamená, toto byl argument, u kterého já jsem vždycky rezignoval s nátlakem…
Ale teď vítáte to, že budete tlačit s primátorem ve dvou a může podle vás logicky také dojít ke zúžení dozorčí rady na devět?
Já to nejen vítám, ale já jsem překvapen, proč to přichází až teď tak najednou, když my už to osm měsíců požadujeme.
Takže myslíte si, že teď budete nejblíže k tomu, aby byla zúžena dozorčí rada dopravního podniku?
Jsem o tom přesvědčen.
Ono nejde o jedno výběrové řízení, které říkáte, že bude vypsáno co nejrychleji, tedy výběrové řízení na šéfa pražského dopravního podniku, ale rozbuškou na pražské radnici může být ještě jedno výběrové řízení, protože bylo vypsáno a uzavřeno výběrové řízení na šéfa pražských městských strážníků. Nemůže i toto být rozbuška, protože podle mých informací se to výběrové řízení a jeho podmínky nelíbí mnoha politikům na pražském magistrátu?
Ano a mě se ty podmínky také nelíbí a já jsem přesvědčen o tom, že to výběrové řízení bude vypsáno znovu a bude vypsáno tak, aby tam nebyly uvnitř tohoto výběrového řízení diskriminační podmínky.
Teď narážíte na prověrku Národního bezpečnostního úřadu, kterou by měli mít uchazeči?
Ano, je to například tato věc, protože je všeobecně známo, že městský strážník ani s těmito tajnými dokumenty do styku nepřichází. Takže ano, jedná se i o tuto věc.
A na tom už jste se s primátorem dohodli nebo jak blízko jste k dohodě s občanskými demokraty, že by mělo být anulováno výběrové řízení na šéfa městských strážníků?
My jsme toto dvakrát už při koaličním jednání a i při samotném aktu jednání té výběrové komise avizovali, že my toto nepodpoříme a v případě městských strážníků se dokonce jedná o tu situaci, kdy ten finální výběr nevybírá Rada, což je běžné u většiny výběrových řízení, ale dokonce zastupitelstvo. Takže bez široké politické shody si nedokážu představit, že by byl vybrán v případě, že tam v tom výběrovém řízení jsou takovéto věci, s kterými nesouhlasíme.
Jinak řečeno, a už jste mluvil s primátorem, aby i pražský primátor Bohuslav Svoboda, předseda pražské ODS, šel do toho, že bude anulováno výběrové řízení?
Dvakrát jsme už toto naše stanovisko sdělovali, z druhé strany dosud nepřišla odezva, ale není se co divit, protože situace v tomto týdnu byla směrována zcela jiným směrem.
Může dojít i kvůli těmto dvěma výběrovým řízením k rozchodu občanských demokratů a TOP 09 a teď možná divoká spekulace, že to bude vyhovovat i části ODS, která nesnáší primátora Svobodu a ukáže, podívejte se, on je neschopný politik, který už dvakrát rozbil koalici, jednou s ČSSD, jednou s TOP 09 a vy si logicky budete moci uzavřít koalici s ČSSD?
My si nechceme uzavřít nějakou koalici, my jsme v koalici proto, protože máme pocit, že takto můžeme mnohem lépe realizovat náš protikorupční program, než kdybychom seděli v opozičních lavicích. Takto vznikla koalice na základě koaliční dohody, při které já jsem byl jako vyjednavač přítomen a já v tuto chvíli nemám žádný zájem na tom, aby se tato koalice měnila. Nemyslím si, že výběrová řízení ani na městského strážníka, ani na ředitele odboru zástupce ředitele magistrátu, jsou nějakým krizovým momentem koalice, ale jsem přesvědčen o tom, že na nich musí koalice najít shodu.
Proč zatím nedošlo k vypsání výběrového řízení na ředitele magistrátu?
Pan ředitel magistrátu působí v hlavním městě Praze jako ředitel dlouhodobě a protože vždycky vládnoucí strana, tedy ODS, poslední, tuším, dvě volební období jej měla a tato vládnoucí strana, napřed s ČSSD a později i s námi na tomto řediteli trvala, tak my jsme v případě nástupu do koalice nějakým způsobem nechtěli odchod dosavadního pana ředitele.
Nemělo by tedy podle vás dojít i k výběrovému řízení nebo uvítala by TOP 09, pokud by došlo k vypsání výběrového řízení na ředitele Magistrátu hlavního města Prahy?
Já nemohu teď mluvit za TOP 09, zda by uvítala, já si myslím, že každý nový primátor by měl mít svého nového generálního, no, pardon, ne generálního, nového ředitele magistrátu z toho důvodu, protože je mu přímo podřízen a měla by tam zavládnout důvěra. Pokud současný pan primátor cítí důvěru k panu řediteli, který zde byl ve dvou minulých obdobích pod panem primátorem Bémem, je to zcela v jeho gesci. Já osobně bych očekával jinou věc.
Tedy byste to uvítal, kdyby primátor přišel s tím, že by bylo vypsáno výběrové řízení?
Pokud by pan primátor přišel s tím, že chce vyměnit generálního ředitele, já si myslím, že on s touto výzvou má plné právo a myslím si, že my jako koaliční partner bychom po krátkém jednání s tímto mohli klidně souhlasit.
Komu z pražských zastupitelů za ODS nejvíc důvěřujete? Prosím o jedno jediné jméno.
Já se obávám, že v politice nelze důvěřovat nikomu a tudíž bych vám mohl říct maximálně tak pět jmen, u kterých ta důvěra bude 50 procent.
Byl by mezi nimi Bohuslav Svoboda, po té době?
Myslím si, že pan primátor Svoboda by mezi tou pěticí byl.
Důvěřujete sám v sebe, když říkáte, že v politice není možné nikomu důvěřovat?
Máte naprostou pravdu, já jsem dokonce nad tímto zauvažoval si předevčírem, když jsem si říkal, jestli vůbec můžu důvěřovat sám sobě, že až přijdou nějaké těžké chvíle, že se rozhodnu správně. Ale dosud jsem se do těchto těžkých chvil nedostal a zatím jsem snad rozhodoval podle nějakého mého nejlepšího vědomí.
Konstatuje první náměstek pražského primátora Tomáš Hudeček z TOP 09. Děkuji, že jste byl hostem Rádia Impuls, těším se příště na shledanou.
Také děkuji, na shledanou.
Impuls, 22. 8. 2012, Pořad: Impulsy Václava Moravce