Hanáková: Naskočila jsem do vlaku a přežila
Hodlá být razantní a chystá radikální změny. To oznámila včera na komorní schůzce s novináři ministryně kultury Alena Hanáková, která tento týden završila sto dní v čele svého resortu.
Alena Hanáková sama sebe označila za osobu komunikativní a otevřenou. „Pro mě je úspěch, že oněch sto dnů jsem v dobrém slova smyslu dožila a že jsem z rozjetého rychlíku, do kterého jsem naskočila, nevypadla. A že jsem měla šanci či spíš sílu se v problematice kultury jakž takž zorientovat. Věci načaté a předjednané jsem dokázala vzít a posouvat dál,“ zhodnotila své tříměsíční působení.
Zdůraznila také, že chce, aby ministerstvo bylo otevřené a vstřícné pro všechny, kteří do něj chtějí vstoupit, protože to je jeden z obrazů kulturnosti. Hanáková je přesvědčena, že otevřená by měla být i samotná budova Nosticova paláce, kde úřad sídlí, a od konce května tam chystá řadu kulturních akcí. Bude se šetřit a pojišťovat Jako jeden z chystaných razantních kroků Hanáková uvedla analýzu vnitřního stavu svého úřadu. Tu se rozhodla zadat, aby získala přehled, kde je možné ušetřit. Připustila, že na základě této analýzy může dojít k reorganizaci a rušení míst na ministerstvu. „Nechci tu za každou cenu rozbíjet týmy lidí, ale pokud nemáme peníze na jiné věci, nemůžeme si dovolit přezaměstnanost, ale to už předjímám,“ řekla.
Kdo a v jakém časovém horizontu analýzu zpracuje, zatím neví. Stovky milionů asi ušetřeny nebudou, ale každá ušetřená částka prý je dobrá. Z této analýzy může vyplynout i to, že některé části resortu jsou více placené a jiné podfinancované. Ale zda půjde přímo o evaluaci, zatím ministryně přesně neví. „Je to úplně čerstvé rozhodnutí, o kterém ještě nevědí ani náměstkové,“ připustila.
Další novinkou je, že ministerstvo vypíše tendr na pojištění svých příspěvkových organizací. Podle Hanákové je pojištění nemovitého i movitého majetku těchto organizací nevyhovující nebo jim brzy skončí. Úřad hodlá pojistky tří desítek organizací sjednotit a vyhlásit veřejnou zakázku, jejíž vítěz by měl jejich majetek pojistit za nejvýše 95 milionů korun na čtyři roky.
Podle tiskové mluvčí Markéty Ševčíkové se současné náklady na pojištění ještě propočítávají. Není také jasné, zda existuje vyčíslení veškerého majetku. Jen Národní památkový ústav platil za pojištění pět milionů korun ročně a pojistka byla na 400 milionů, hodnotu celého majetku ale vyčíslil na více než 225 miliard. Na přípravě pojištění pracuje nový ekonomický náměstek Martin Sankot. „Cena za ně nakonec vychází asi na 20 milionů za rok, tedy na 80 milionů korun; záleží to ale také na nabídce a my nejsme pojišťovací agenti,“ uvedla mluvčí.
Podle některých ředitelů ale ministerstvo sjednáním společného pojištění vstupuje do jejich kompetencí. Další potíže vyplývají z toho, že významné movité kulturní památky - umělecká díla - jsou komerčně nepojistitelné a galerie to často řeší pojištěním celé sbírky, které však neodpovídá skutečné hodnotě děl.
Komise pro výběr ředitele ND? Tipy nám dával pan Töpfer Pozornost stále budí připravované výběrové řízení na ředitele Národního divadla. Na dotaz LN, proč je jeho příprava tak málo transparentní a údaje pronikají na veřejnost spíše jako fámy, ministryně řekla, že nic takového se neděje. „Co se týká složení komise, nemůžu ho zatím uvést, protože oslovení lidé ještě neřekli rozhodující slovo o své účasti. Není pravda, že komise bude jen ze zahraničních odborníků, snaha je, aby dvě třetiny byly od nás. A půjde o odborníky, kteří jsou schopni vybrat člověka pro tuto funkci. Jakmile složení komise budeme znát, zveřejníme je. Tipy jsou, dával nám je třeba pan Töpfer.“
Na otázku, jak má Národní divadlo podle ministerstva vypadat, ale Hanáková nic konkrétního nesdělila. Podle ní byla na začátku transformace k dispozici ministerská analýza, která ukázala konkrétní čísla, na jejichž základě se rozhodlo o spojení ND a Státní opery. V této chvíli se údajně dělá druhá analýza a vypsalo se výběrové řízení.
Zda se do konkurzu přihlásí její náměstek Zdráhal, který jej připravuje, ministryně nemohla ani potvrdit, ani vyvrátit, protože uzávěrka přihlášek je 12. dubna. Informaci označila za spekulaci, ale uvedla, že s náměstkem o věci mluvila a ten to vyloučil. „Pokud by se tak přece jenom stalo, musela bych z toho vyvodit další kroky,“ řekla.
Ke složení komise tisková mluvčí Ševčíková dodala, že byli osloveni respektovaní odborníci a intendanti ze světových operních domů. Ministryně Hanáková pak vyzvala přítomné novináře, pokud mají tip na odborníka, který by mohl pracovat ve výběrové komisi, aby jej poskytli. „Prostor pro to tady je a já nemám žádnou snahu spekulovat a hledat boční úniky. Je to velice citlivé téma a já tři měsíce nedělám nic jiného než dokola skloňuji Národní divadlo, Státní operu a transformaci. Jestliže se po zadaných analýzách ukáže, že cesta je správná, budeme v ní pokračovat. Pokud se projeví, že je to holý nesmysl, podnikneme kroky k zastavení tohoto procesu. Ale představte si, že se to zastaví, to je drahá záležitost a vůbec by to nebylo jednoduché.“ Ředitel úřadu ministerstva Milan Kupka ale připomněl, že nastartovaný proces je nevratný. „Analýza hospodaření ve Státní opeře dokázala značné nedostatky a rozpočtová pravidla jasně říkají, že příspěvková organizace, která je dva roky ve ztrátě, musí být zrušena. V modelu, v jakém SOP fungovala, nemohla pokračovat dál. Otázka je, zda se našlo optimální řešení a zda se zohlednily všechny možnosti přeměny.“
Lidové noviny, 23. 3. 2012, Rubrika: Kultura, str. 9