Gazdík: Nechci, aby vláda ustoupila rebelům
Rozhovor s předsedou poslaneckého klubu TOP 09 a Starostové Petrem Gazdíkem
Dobrý večer. Začíná Interview ČT24. Proč nemůže TOP 09 ustoupit ve válce o vládu a navrhnout schodek o něco málo vyšší, než je 100 miliard. Nebude to nakonec TOP 09, kdo z kabinetu Petra Nečase vycouvá? Tak ve studiu vítám předsedu poslaneckého klubu TOP 09 a Starostů a nezávislých Petra Gazdíka, dobrý večer.
Hezký dobrý večer vám i divákům.
Začněme úplně novou zprávou. Ludmila Müllerová se stane novou ministryní práce a sociálních věcí po Jaromíru Drábkovi, bývalá senátorka, bývalá místopředsedkyně TOP 09. Bude ona tím správným krizovým manažerem, po kterém volá opozice? Podle opozice potřebuje ministerstvo práce a sociálních věcí opravdového razantního krizového manažera.
Sociální výdaje v České republice skutečně potřebují krizového, krizového manažera, protože tvoří naprostou většinu státního rozpočtu. Na ministerstvu práce a sociálních věcí se evidentně podle zjištění policie, podle pod patronou pana náměstka Šišky dělo nebo mohlo dít cosi, cosi nekalého. Já myslím, že před Ludmilou Müllerovou teď není lehký úkol. Ta vláda evidentně je v krizi a neví se, jestli přežije. Ludmila Müllerová je ale člověk, který je zkušený, který se té problematice věnuje velmi dlouhodobě, byla náměstkyní na ministerstvu práce a sociálních věcí, poradkyní pana ministra Drábka a já myslím, že v těch věcech je schopná začít pracovat hned. Patrně pan předseda Schwarzenberg, který ji vybral, jaksi tady tu věc akcentoval, protože ví, že na ministerstvo nemůže přijít člověk odněkud zvenku, který měsíc bude poznávat své podřízené a mechanismy, které na ministerstvu fungují, proto vybral Ludmilu Müllerovou. Já věřím, že to snad bude dobrá volba.
Ludmila Müllerová je poradkyní dosavadního ministra Drábka. Není toto naopak naškodu, ona u všeho byla?
Ten rozsah těch problémů, které má ministerstvo práce a sociálních věcí je obrovský. Jsou tam věci týkající se pracovního procesu, jsou tam věci týkající se zdravotně postižených. Jsou tam věci týkající se důchodců, sociálních služeb, sociálních dávek. Ten rozsah je skutečně opravdu velmi široký. A Ludmila Müllerová sice byla poradkyní, ale v určitém spektru těch oblastí, nikoli v tom celé, celé té věci ministerstva práce a sociálních věcí.
V roce 2000 ji policie podezírala z krácení daní. Neúspěšně žádala Poslaneckou sněmovnu o zbavení její poslanecké imunity, k čemuž nedošlo. Takže se ta kauza nemohla prošetřit. Podle policie měla stát připravit o zhruba půl milionu korun. Nevidíte toto jako problém?
To je pro mě nová informace, já v roce 2000 jsem byl učitelem na základní škole a skutečně o tomto nevím.
Bude to ministryně, která bude zastupovat TOP 09 a Starosty a nezávislé, pane předsedo.
Neznám tu kauzu, věřím, že pan předseda Schwarzenberg rozhodl o tom, kdo bude, kdo bude nástupcem Jaromíra Drábka, rozhodl dobře. S tou kauzou se seznámím. Uvidíme, o co tam vlastně šlo.
A z toho, co jsem vám teď řekla, tak viděl byste to jako problém?
Já věřím, že pan předseda Schwarzenberg i tady toto zvážil v úvahu a že to patrně nebude nic závažného nebo něco, co se mohlo vysvětlit...
Podezření z krácení daní myslíte, že nebude nic závažného?
Je to podezření, a pokud ji tehdy...
Vím, že je to podezření, jistě.
Pokud ji tehdy sněmovna nevydala, tak také to pravděpodobně...
Nemohlo se to prošetřit.
... pravděpodobně mohla mít důvody.
Ale tím pádem se to nemohlo prošetřit, takže vlastně ta kauza se nikdy už nedostane do fáze toho, kdy bychom se my všichni dozvěděli, jak to bylo.
To je problém poslanecké imunity. My se také snažíte poslaneckou imunitu omezit a věřím, že k tomu velmi brzy dojde.
Ukončí podle vás nová ministryně projekt sKaret nebo alespoň změní smlouvy? Senát chce, aby se platební funkce karet používala pouze na výplatu dávek v hmotné nouzi. Je taková poptávka z TOP 09 a Starostů a nezávislých k nové ministryni, mluvili jste o tom?
Zatím jsme skutečně o tom nemluvili. Já jsem se jméno nové ministryně dozvěděl až dnes. To, že sKarty jako princip jsou skutečně velmi dobrým nástrojem, zejména pro zneuživatele sociálních dávek. Oni jsou také... oni mají víc funkcí, pro identifikaci.
To určitě, a ta rovina, která by mohla mít nějaký trestní potenciál?
Já v tom jako ten trestní potenciál, ministerstvo práce a sociálních věcí se snažilo ušetřit. České daňové poplatníky sKarty nebudou stát vůbec nic. Ty náklady ponese Česká spořitelna. Ten zisk, který ona z toho vlastně má, je ta hotovost, která bude po delší čas uložena na nebo bude přesouvána na účet České spořitelny, kdy ona bude vyplácet vlastně přes sKarty nebo přes tady ty účty ty dávky. Zisk té spořitelny je právě v tomto objemu a je snaha, aby těch lidí bylo nejvíc. Já osobně si nemyslím a dnes shodou okolností mi volal třeba jeden občan, jehož babička má strach, že si bude muset za rok nebo za půl roku chodit vybírat důchod někde k bankomatu, ona je nemohoucí, tak to skutečně nemá být. Skarta je dobrý prostředek, nicméně načas by měla být dobrovolná. To, že je to vize budoucna, jak budou vypadat platební procesy v budoucnu, je pravda a ten směr, který ministerstvo nastavilo, je dobrý. Možná to, že chtělo, chce, aby ji využívalo co nejvíc lidí a možná ta povinnost u některých těch kategorií lidí, tam by paní nová ministryně určitě měla ty věci prošetřit a zvážit.
A je tedy, pane předsedo, poptávka z TOP 09, aby byly všechny Drábkem zadané organizované zakázky, ne tedy přímo třeba zastaveny, ale alespoň prošetřeny?
Určitě ano. Tam my se tomu rozhodně nebráníme, já jsem už před časem jednal s nadačním fondem proti korupci o tom, aby se neřídily jenom materiály, které jim dává konkurenční OKsystem, ale aby skutečně přišly na ministerstvo práce a sociálních věcí, aby si vyžádali ty dokumenty, aby jim každý byl vydán a aby z těch skutečných dokumentů vyvodili závěry. Já myslím, že totéž jakákoli pochybnost by měla být prošetřena. A když jsem sem šel do studia, tak jsem viděl krátký brífink paní ministryně a ta jasně říkala, že se tomu rozhodně nebrání a že pro něco takového je. Od nás ta poptávka může být, protože je v jednání pana náměstka Šiška, u mnohých z nás nějaký čas vzbuzovalo pochybnosti.
Nevyzvete poslance Drábka, aby se vzdal mandátu?
Já k tomu zatím nevidím důvod. Pan ministr Drábek vyvodil svoji politickou odpovědnost. On skutečně on nic neudělal, nicméně pana náměstka Šišku na ministerstvo přivedl. Ukázalo se, že ten je velmi podezřelý. Já myslím, že tak jak reagoval pan ministr Drábek, tak reagoval dostatečně adekvátně a včas.
Pojďme k vládě. Proč TOP 09, její ministr financí Kalousek nemůže pomoct premiérovi a nemůže navrhnout rozpočet se schodkem o málo vyšším, než je plánovaných 100 miliard?
Evropská unie vede s Českou republikou řízení o nadměrném schodku. V případě, že rozpočet na příští rok nebude pod třemi procenty hrubého domácího produktu, to je zhruba kolem těch 100 miliard schodku.
Sám říkáte kolem 100 miliard.
Tak neukončí řízení o nadměrném, nadměrném schodku. Tím pádem se dostaneme do problému, my jsme nesplnili závazek, ztratíme důvěru Evropské unie, ztratíme důvěru investorů a ty dluhopisy, které dnes prodáváme v rozmezí mezi dvěma a třemi procenty, budeme prodávat mnohem dráž a ta dluhová služba se výrazně, výrazně zvětší, takže nás to bude stát několik miliard nebo několik desítek miliard na dluhové službě.
Vy sám říkáte kolem 100 miliard, takže takovéto tvrdé bazírování ministra financí Miroslava Kalouska na těch 100 miliardách. Je otázka, jestli je to tak úplně nutné a takhle se v tom koktejlu, který mu namíchali rebelové, vlastně vaří premiér sám. A přitom vlastně razí návrhy ministra financí. Jestli by nebylo fér mu pomoct, jaký je váš pohled na to?
Paní redaktorko, já si myslím, že je to nutné. Dobrý ministr financí a každý dobrý hospodář jaksi musí počítat se všemi eventualitami. Ten vývoj skutečně může být, a myslím, že i ministr financí a je to požadavek sociálních partnerů, bude upravovat teď ten nový rozpočet po tom, co mu jej sněmovna, sněmovna vrátila k přepracování, na čísla, které vycházejí z dalšího čtvrtletí. A ta situace v Evropě skutečně není růžová. Nás v příštím roce nemusí čekat finančně dobrý rok, a pokud, pokud ministr financí se snaží udržet ten schodek na uzdě, tak je to dobře a je to jeho povinnost. My jako strana jsme se k tomu zavázali, že chceme zkrotit veřejné finance.
To je pravda, ale taky se vaše pravicová vláda nezavázala ke zvedání daní, dokonce nic takového v programu neměla, v tom mají rebelové pravdu. Kdyby ministr Kalousek ustoupil ze stomiliardového schodku a nezvedal daně, tak by ještě mohl říct, že plní stranický a vládní program.
To by znělo lehce demagogicky. Nicméně já jsem osobně rád, že z toho nechce ustoupit. Ta situace skutečně není růžová a Česká republika je zatím v optice investorů dobrým, dobrým partnerem. Ta vláda evidentně má důvěru investorů, svědčí o tom to číslo úroku, za který si půjčujeme na rozdíl od ostatních zemí, od Slovenska, Maďarska a to se nebavím o jižních, jižních zemí. Já myslím, že ta strategie je dobrá, my jsme se k tomu zavázali a mělo by se v tom pokračovat.
Pane předsedo, ještě vás z toho nepustím. Není za tím tvrdohlavost, ješitnost ministra Kalouska truc rebelům? Přece by nemusel tak urputně se absolutně nechtít hnout z té pozice.
Já to převedu ještě do druhé polohy. To, co chtějí takzvaní rebelové uvnitř ODS, se svým způsobem ministra financí v současné době netýká. My jsme uzavřeli...
Tak rebelové nechtějí zvedat daně a ty jsou v kompetenci ministra financí samozřejmě.
TOP 09 uzavřela s Občanskou demokratickou stranou jasnou dohodu na jaře tohoto roku. Tu dohodu, i pro tu dohodu ve sněmovně ti rebelové hlasovali několikrát. A už oni sami nebo jejich kolegové říkají, že tady ty záminky ve věci daňového balíčku jsou skutečně jenom záminky. Tam jde o vnitřní situaci uvnitř ODS, o boj uvnitř ODS, ta strana je evidentně rozložená, jde tam o premiéra Nečase a ustupovat v takovémto případě si myslím, když neberu jenom ty finanční trhy, je špatně. Já jsem také jako poslanec schopen sehnat 5 kolegů a vymyslet si 10 různých požadavků v různých oblastech a vydírat tím nějakým způsobem vládu. Taková vlády, kdy partneři neplní to, co si vzájemně slíbili, skutečně nemá smysl.
Ale na druhou stranu to vypadá, tak jako by váš místopředseda TOP 09, tedy Miroslav Kalousek všem se za dosti učiněním vzkazoval: nechcete daně, tak vám zavařím, škrty vás budou pořádně bolet. Je to ale nutné takto, nebere si ministr Kalousek rozpočet jako rukojmí v té válce o vládu?
Já myslím, že nebere. Ta čísla podtržená a sečtená jsou celkem jasná. Já vím, že málokdo z občanů studuje státní rozpočet a ministerstvo financí evidentně má ještě dluhy v tom, jakým způsobem ten rozpočet je zveřejňován. Pan ministr se přihlásil k tomu, že v nejbližší době by měl být rozklikávací, aby si každý občan mohl, mohl jednotlivé, jednotlivé výdaje projít. Nicméně zhruba 80 procent výdajů státního rozpočtu jsou mandatorní výdaje. Ten zbytek, přes 200 miliard korun jsou ty výdaje, ve kterých vláda může škrtat. Pokud v nich má ministr financí po tom, co 3 roky se trvale škrtá a je za to velmi kritizován, je ten čert českých financí, je ten člověk, kterého nikdo nemá rád pro to, že takto škrtal, teď v tom seškrtaném, v seškrtaných 20 procentech má najít jaksi 20 miliard, tak to není úplně jednoduchá situace a z mého pohledu je, byť nejsem pro zvedání daní, rozhodně ne, tak je lepší mírně o jedno procento zdanit spotřebu v DPH, než to dělat tím způsobem, že holt budeme muset škrtat ve výdajích na dopravní infrastrukturu.
Pane předsedo, vy to víte, ano, na to jsem se vás chtěla zeptat, vy to víte, kde přesně se bude škrtat? Protože ekonomové varují, aby to nebylo právě v těch prorůstových kapitolách, v infrastruktuře, ve stavebnictví, ve vědě, vzdělávání, že už i tak opatření ministra podvazují v zemi ekonomický růst?
Já nejsem, paní redaktorko, ministr financí, takže neumím teď...
Já vím, ale jestli jste o tom mluvili a jestli víte, váš ministr financí, jakým cílem chce vést ty škrty?
Neumím teď říct, které... jestli v kterých to pan ministr udělá a jestli v tom konkrétním opatření je to skutečně nutné. Věřte mně, že až ten upravený rozpočet přijde do sněmovny, tak myslím, že nejenom opozice, ale i koalice jej podrobí velmi přísnému zkoumání a budeme hledat, jestli pan ministr skutečně škrtal tam, kde je nutno. Budeme hledat každou korunu tak, aby se nemuselo škrtat v dopravní infrastruktuře, ve vědě a výzkumu, abysme nemuseli nedávat, nedávat jednu korunu, korunu českou a k ní dostat 4 koruny z Evropské unie, abysme se tohoto nemuseli vzdávat. Ta snaha tam bude, nicméně jak jsem říkal, z těch 200 miliard ušetřit zhruba, zhruba 20 miliard, bude velmi těžké a je velmi pravděpodobné, že se to dotkne i těch prorůstových kapitol a není to dobře. Z mého pohledu je v takovém případě o něco lepší o jedno procento zvýšit na čas daň z přidané hodnoty.
Ano, podle člena NERVu Pavla Kohouta se měl udělat důkladný výdajový audit, protože se dají škrtat desítky miliard korun ve veřejných výdajích. Stále se podle něj utrácí za zbytečné zakázky. Kdyby se udělal opravdu kvalitní výdajový audit, tak se možná vůbec nemusela zvedat DPH a další daně a celý stávající humbuk nemusel nastat, nemyslíte?
Neumím to úplně posoudit, a jak říkám, jestli pan, pan Kohout má pravdu, pokud má pravdu, tak ať sám on jako ekonom označí ty kapitoly, kde jsou, kde jsou ty ztráty, označí ty ministerstva a ty konkrétní výdaje, které jsou zbytečné. Ano, je možné, že některá, některá ministerstva plýtvají. Nicméně ten postup těch škrtů, který pořád postupuje, je nutno dodat, že 70, už 70 procent těch, těch jaksi opatření je děláno na výdajové stránce, nikoliv na příjmové. Na příjmové to zvýšení DPH je pouze 30 procent z celého toho objemu těch ušetřených prostředků.
Pokud by se premiérovi podařilo dojednat s rebely kompromis a zvednout jen nižší sazbu DPH na 15 procent, tedy o jedno procento a jen na jeden rok. Souhlasila by s tím TOP 09 a Starostové a nezávislí?
To je teď velmi předčasné. Je evidentní a jsme v situaci, kdy se ODS uvnitř nedohodla. My jsme kdykoliv připraveni jednat s panem premiérem, když pan premiér přijde a řekne: ano, my jsme se uvnitř ODS dohodli na tomto, my bychom rádi a prosíme vás, abysme změnili tu dohodu, kterou jsme uzavřeli a v takovém případě ano, my určitě budeme jednat a budeme hledat maximální kompromis. Ale ta strana je rozhádaná, k té dohodě tam doposud bohužel nedošlo a oni už to řeší několik týdnů. Pořád si myslím i z vystupování těch takzvaných rebelů, že ten problém není v DPH ani v tom balíčku. Ten problém je někde úplně jinde, je uvnitř ODS.
Přesto včera jeden z rebelů ODS poslanec Úlehla tady na vašem místě řekl nebo naznačil, že by možná šli na kompromis, že by neprošlo zvednutí DPH, ale prošly by ostatní daně. Toto by bylo pro TOP 09 přijatelné, nebo ne?
Tak prosím, ať nám to pan Úlehla nevzkazuje, ať se dohodne ihned s panem premiérem a my jsme ještě dnes připraveni s panem premiérem o tom jednat, pokud se ODS uvnitř sebe dohodne. Zatím dohodnuta není. Pan premiér za námi nepřišel a dohodu nám neoznámil.
Já se na to ptám proto, jestli nedochází TOP 09 trpělivost a jestli nakonec se nemůže stát to, že TOP 09 zvedne kotvy, jak se říká lidově a z vlády odejde?
My dodržujeme dohody. Na druhou stranu s partnerem, který nedodrží dohody, který bude protlačovat ve spolupráci s levicí a s komunistickou stranou ve sněmovně svoje priority proti těm dohodám, které uzavřel, se bohužel vládne velmi těžce. A v takovém případě určitě něco budeme zvažovat, jestli lze pokračovat, pokračovat v takové vládě, bude to i na rozhodnutí na sněmu ODS. Ta situace skutečně je velmi nepřehledná a já jsem včera naši tiskovou konferenci zahajoval tím, že jsem říkal: nikdo nic neví. To je ten stav, v kterém teď jsme. Mně je to líto vůči podnikatelské veřejnosti, vůči rozpočtu, vůči samosprávám, které teď na konci října nic neví. A to je špatný stav brát si celou společnost, tady ty části té společnosti jako rukojmí svých vnitřních stranických zájmů považuji za velmi špatné.
Radiožurnálu včera Miroslav Kalousek řekl, že pokud pozměňovací návrhy daňového balíku projdou díky hlasům koaličních poslanců, pak by TOP 09 v takové vládě, která není schopna dodržet koaliční smlouvu, neměla co dělat. Byl by to tedy důvod v tu chvíli, aby se TOP 09 z kabinetu vzdálila?
Pakliže nebude dodržena ta koaliční dohoda, tak de facto ta koalice padá. Může následovat smírčí řízení, nicméně já osobně si dovedu velmi těžce představit, že skutečně vládneme s partnery, jím se nedá věřit, již nedodržují dohody. Jak jsem říkal, byl by to špatný motiv pro jakéhokoli dalšího koaličního poslance, který by byl schopen pak vytvořit jakýkoli další sérii požadavků a vydírat ty ostatní. Taková koalice skutečně pak nemá cenu. Pak jsou podle nás čestnějším řešením nebo lepším řešením předčasné volby.
Ale předčasné volby by podle všeho vyhrála ČSSD. Mluví se o tom, že by mohla vládnout buď s přímou nebo tichou podporou KSČM a před tím pravice silně varuje. Takže tím by vlastně pravice poměrně snadno poslala vládu levici.
Ano, vy jste teď přesně popsala, o co všechno se tady hraje. My pořád jsme připraveni dodržet dohody, věříme, že situace uvnitř ODS se uklidní, že se ODS dohodne uvnitř sebe a ty dohody dodrží. Těch důvodů, proč je má dodržet, je skutečně celá řada. A jestli, jestli toto, to nejsou důvody pro nás, to jsou důvody, které jste teď jmenovala, pro ty poslance ODS, pro ty rebely na to, aby se snažili dohodnout. Já věřím, že nakonec zdravý rozum zvítězí.
Slyšel jste o tom, že se hledají pro daňový balík hlasy mezi poslanci Věcí veřejných, aby nepadla vláda?
Ne, neslyšel jsem o tom, a upřímně řečeno, si to nedovedu ani příliš představit. My jsme s Věcmi veřejnými byli v koalici a Věci veřejné se ukázali jako velmi nespolehlivý koaliční partner. A upřímně řečeno, já na tu dobu nevzpomínám dobře. Myslím, že přítomnost Věcí veřejných ve vládě je příčinou současné velmi blbé nálady, která vládne. Protože tak jak se nedalo vládnout s Věcmi veřejnými, které každý den měnily názor, dohody, které jsme uzavřeli, neplatily, k tomu samému bych řekl, že teď se vlastně zrodily nové Věci veřejné uvnitř ODS. A s takovými partnery se skutečně nedá vládnout.
Rebelům jde o to podle pozorovatelů, aby na kongres ODS jel už padlý a pokořený premiér Petr Nečas. Jak vysoká je pravděpodobnost, že se hlasování o daních posune až za kongres?
Já to nevidím jako úplně pravděpodobné. Kdyby pan premiér na tom skutečně nějak velmi trval, tak my bysme to zvažovali, nicméně opozice má dostatek prostředků ve sněmovně na to, aby si to příští týden prosadila. Podle, podle schváleného programu sněmovny ta věc by měla přijít daňový balíček na program příští středu. My jsme připraveni o něm příští středu hlasovat.
Pokud padne předseda ODS a premiér Petr Nečas, platí, že TOP 09 do vlády bez něj nepůjde?
Pokud padne předseda ODS Petr Nečas a premiér, tak padá celá vláda. To je...
Pak se bude hovořit o další a třeba prezident jmenuje nového premiéra z řad ODS. O této vládě mluvím.
Teď jste to řekla velmi přesně, pak k těm stávajícím politickým stranám zastoupeným ve sněmovně do hry vstupuje také pan prezident. Jak se zachová pan prezident, koho by v takovém případě, jestli by jmenoval někoho z ODS nebo by jmenoval vítěze voleb, kterou byla sociální demokracie, to už jsou skutečně čiré spekulace a my bysme na takovou situaci samozřejmě reagovali.
Co kdyby novým předsedou ODS a premiérem byl třeba dosavadní ministr průmysl a obchodu Martin Kuba? Pokud padne jako premiér, tak už by to nebylo hlasování proti Nečasovi a pak by do kandidatury na předsedu ODS možná někteří stávající ministři za ODS šli, Kuba, Blažek.
To je skutečně vnitřní věcí ODS. My...
Mně jde o postoj TOP 09, jestli by případně šla do vlády bez Petra Nečase, jenom s jiným politikem ODS?
Já to řeknu obecně, my půjdeme do každé vlády, která bude dodržovat dohody, kde elementárně se můžeme spolehnout na to, že to, k čemu se zaváží, to také dodrží. Jestli to bude premiér Kuba, premiér Blažek nebo premiér Nečas, je v takovém případě irelevantní. Nepůjdeme ale do vlády, která nedodržuje dohody, kdy její poslanci se stávají rebelové a útočí proti vlastnímu premiérovi, proti předsedovi vlastní strany a řeší si přes své koaliční partnery a notabene přes celou veřejnost svoje vnitřní stranické půtky.
Ale neznamená to tedy, že do vlády, ve které by nebyl Petr Nečas, nepůjdete?
Nic takového si nemyslím, nám jde jaksi o tuto zemi, o plnění programu, o to, abychom se posunuli někam dál a ne řešili nějaké vnitrostranické půtky jedné či druhé strany.
Já vám děkuji za rozhovor, na shledanou, pane předsedo.
Já děkuji za pozvání, hezký večer.
ČT 24, 25. 10. 2012, Pořad: Interview ČT24