Farský: Na politické scéně jsou různí lidé
Rozhovor s poslancem Janem Farským
Jan Farský, poslanec TOP 09 a Starostové a Nezávislí, u nás ve Faktech na Prima Family. Já vás vítám ve studiu, pane poslanče. Hezké odpoledne.
Hezké odpoledne. Děkuji za pozvání.
Tak už máte nově zařazeného poslance, kolegu Bártu. Už je zase v klubu Věcí veřejných. Vy se na mě tváříte, jako kdyby to pro vás byla nová informace.
Je. Jestli je dnešní informace.
Ano dnešní. Samozřejmě, že dnešní.
Tak já sedím od rána na ústavně právním výboru a tato informace se ke mně zatím nedostala.
Ani nevíte, jakou potěchu mi to dělá vám to osobně říci takhle, že to dopadlo.
Chápu, že škodolibou radost musíte mít, ale...
Tak trošku. Ano. Ale připomeňme, že vás by to teoreticky mohlo nechat v klidu, protože Věci veřejné, Bárto Johnovské, už nejsou členem koalice. Takže nechává vás to doopravdy v klidu?
Nenechává. Protože to vypovídá o kultuře politiky a tenhle způsob obsazování funkcí a dosazování. Protože vám věřím, že to tak je, ač mně to přijde naprosto neuvěřitelné, tak samozřejmě vrhá stín úplně na celou politiku a pro lidi to musí být zoufalý pohled na to, když se pan Bárta stane předsedou Věcí veřejných, strany, která zvolila boj proti korupci za svoji hlavní programovou prioritu a nakonec nám ukázala to, co ukázala. Tak ještě najít v sobě tolik drzosti, že budou obsazovat posty tímto způsobem.
Ale já jenom abych to upřesnila. On se nestal předsedou. On se stal jenom členem klubu opět Věcí veřejných, opět se stal členem Věcí veřejných. A jakoby se nic nestalo. Všechno jede dál. Já, když se podívám na naši Poslaneckou sněmovnu, kde se na jedné straně odehrává toto, na druhé straně soudružka Semelová tam přednáší to, co přednáší. Tak já mám vážně někdy pocit, že si z nás vy všichni prostě děláte legraci. Že je to takovej sitcom.
No já, mě ten sitcom tolik nezabaví jako zabaví jiný sitcomy, protože tenhle sitcom je neskutečně drahý, protože to je fungování státu, který pak tímto způsobem vypadá. A to, jak to přesně popisujete, je to bohužel, jak to funguje, že jsme hozeni do jednoho pytle a nic s tím nenaděláme. A tyto kroky, to, že si Věci veřejné vezmou pana Bártu zpátky do strany a do klubu, to nevysvětlím tím, že je to jiný subjekt a jiná strana. Ale každý člověk řekne, to je poslanec a vy jste taky poslanec, takže jste úplně stejný. A to bohužel vůbec politické kultuře v České republice nepomáhá.
Takhle, když tohle všechno víte a evidentně to těžce nesete anebo jste skvělý herec, ale možná bych řekla, že to doopravdy těžce nesete, baví vás to tam ještě sedět?
No když bych já se teda, možná to bude znít hodně sebevědomě, ale já se považuju za slušného člověka. A já mám pocit, že ve chvíli, kdy by tam lidi, kteří tohle chtějí měnit a chtějí proti tomuto vystupovat, jednoduše zaklapli desky, odešli a řekli, že teda tak tohle bude bez nás, tak je to výhra právě těchto Bártů a dalších, kteří pak budou mít tu pohodlnou jistotu toho, že nikdo nepůjde proti nim.
Rozumím tomu dobře tak, že vy si tak trošku svoje sebevědomí vylepšujete bojem proti korupci?
To se nedá mluvit o tom, že bych si sebevědomí vylepšoval bojem proti korupci. Já se skoro bojím toto sousloví používat, protože...
Už se zprofanovalo krapet.
To je takovým způsobem zprofanovaný, že když jsme v Semilech začínali před pěti šesti lety s tím, že jsme začali všechno zveřejňovat, soutěžit zakázky od třiceti tisíc, všechny komise vidět na internetu mohli lidé, transparentně rozdělované městské byty, transparentně rozdělované veškeré dotace do spolku, tak mně to tehdy nepřišlo jako nějaký zásadní boj proti korupci. Mně to přišlo jako naprosto samozřejmá věc a spíš jsem se divil, proč to tak nedělají všude jinde.
To jsme se divili taky. A vy už jste na to možná přišel, proč to nedělají?
Ale často mě to překvapuje. No přišel, no.
No tak povídejte, to nás zajímá.
No protože jsou různí politici na politické scéně a někteří z nich svoji vizionářskou nedostatečnost nahrazují tím, že se snaží lidi kolem sebe ovládat a manipulovat prostřednictvím finančních prostředků. A ne svých často dokonce. Používají k tomu veřejné finanční prostředky. A to bohužel je realitou i v české politice. Různý brebendy svým kamarádům, rozdělování od desetitisícových částek do různých spolků, přes samozřejmě manipulování se zakázkami, které už se může pak pohybovat až v miliardách.
Víte ve vysoké politice o nějakém konkrétním případu nebo příkladu daného chování, který není samozřejmě nahlášen, vyšetřován, prostě nic, ale vy o něm víte, takže byste nám ho mohl říct?
Takhle vám řeknu, kdybych o něm věděl, tak já ho nahlásím.
Takže ho jenom tušíte?
Já to tuším z chování mnoha lidí a z těch takových těch obran toho, když se snažíme o transparentní zobrazení jakýchkoli financí a dotací, tak jakým způsobem verbálně k tomu přistupují, ale reálně se nic neděje.
Když mluvíte o té transparentnosti a o tom tušení, tak co třeba tušíte v okamžiku, kdy ministr TOP 09 pan Drábek odmítá zveřejnit smlouvu, podle které nakoupilo jeho ministerstvo ten software pro ten, nechce se mi říct nešťastný, třeba šťastný, v každém případě malinko kritizovaný systém výplaty sociálních dávek?
Podle mých informací ta smlouva je zveřejněna.
Není. Dosud není.
Tak to se omlouvám. Nestudoval jsem to tak do detailu. Ale já jsem nebo informaci, kterou mám a kterou mám z tohoto pondělka, tak je, že ta smlouva je zveřejněna.
Tak já to zkusím jinak. Třeba o tom taky víte něco víc, než vím já. Pokud jde o transparentnost a zveřejňování, tak tady Nejvyšší správní soud rozhodl o tom, že vysocí státní úředníci zveřejňovat platy, odměny, prostě všechno. Co čert nechtěl, dva vaši ministři si to nemyslí, že je to tak dobře. Drábek opět a pan ministr Kalousek? Kalousek. No. A odmítají to dělat. Dokonce vám můžu, to jsem se docela bavila, Ministerstvo financí k tomu vydalo prohlášení, které říká, zkuste se nesmát, jo, je to nakonec váš ministr, že. Zastáváme názor, že poskytnutí informací, jaký plat a jaké odměny pobírali v roce 2011 konkrétní náměstci a poradci ministra, není schopno dosáhnout zamýšlené kontroly nad vynakládáním veřejných prostředků. Tvrdí Kalouskův úřad. Tak nám řekněte, jestli sníme nebo bdíme. Rozumíte?
Jestli se ptáte na můj osobní názor, jestli zveřejňovat odměny, já jsem pro, abychom je zveřejňovali.
Ne, ale jak máme věřit, že vůbec nějaké proklamované snahy nebo skutečné snahy vlastně kohokoli na politické scéně mají smysl, když poctivý jeden, ve vašem případě poctivý jeden, tady bojuje za to, aby všechno bylo transparentní, zatímco vaši ministři přes rozhodnutí Nejvyššího správního soudu prostě tak nekonají.
Já teď vás opravdu nechci v tom opravovat. Já si myslím, že je zveřejnily, ale beze jmen. Že je zveřejnily, že ten jeden náměstek dostal nějakou částku, druhý dostal jinou částku.
Ano. Náměstkové A, B, C, D. Nezveřejnili za co, přestože to, za co byli ti náměstci odměněni, bylo na tom to zajímavé. To taky nezveřejnili. A jenom připomeňme, že ten Nejvyšší správní soud, na který se odvolávám, vydal letos v květnu stanovisko, že odměny úředníků, kteří jsou placeni z veřejných peněz, nejsou tajné. To je rozhodnutí. No a ti vaši ministři si to prostě...
Vyložili tímto způsobem. Já myslím, že je taky potřeba počítat s tím, že je tady Úřad pro ochranu osobních údajů. A tam se naráží často. My jsme narazili i tím, že vysíláme přenosy zastupitelstva kompletně na kabelový městský televizi, i je zveřejňujeme na internetu a kdybych ustoupil prvnímu stanovisku Úřadu pro ochranu osobních údajů, který zaslal tady na Magistrát hlavního města Prahy, tak pod hrozbou pokuty oni přestali vysílat. To je to, kde my se dostáváme na tu hranici, kde jsou ještě práva jednotlivce a kde je samozřejmě to veřejné právo. Já osobně se domnívám, že bychom mohli zveřejnit i se jmény a dokonce měli zveřejnit i se jmény. Alen nedokážu posoudit a dokud k tomu nebude jasný judikát, a já si myslím, že Nejvyšší správní soud říká zveřejňovat, ale neříká se jmény. Takže tímto způsobem vyložená informace je také možná.
Víte, čím se liší prostě lidé, kteří něco chtějí udělat a nechtějí udělat?
Kdo chce, hledá způsob, kdo nechce, hledá důvod.
Přesně. Tak. A dělá to na vás dojem, že vaši dva ministři hledají způsob nebo důvod?
Já nechci hodnotit práci ministrů. Nemluvil jsem o tom s nimi. A nikdy jsem ani, přiznám se, je za toto nijakým způsobem nelustroval, nehodnotil a k aktivitě je nenutil.
Říká Jan Farský, poslanec TOP 09 a Starostů a Nezávislých u nás ve Faktech na Prima Family. Tak abychom nepopotahovali vás nestále, pane poslanče, ale napijte se v klidu. Já teď budu klást dotaz a vy se napijte, ať posílíte. Vy jste přišel s tím návrhem, že vlastně veškeré výdaje státních úřadů by měly býti zveřejňovány. Tak. Veškeré. To znamená i platy?
Já abych to uvedl přesně. Jedná se o takzvaný registr smluv, který platí už rok na Slovensku a jeho základní zásadou je, že smlouva, kterou uzavře veřejná správa, nebo obecně povinný subjekt, což může bejt stát, ministerstva, veřejné vysoké školy, obce, kraje, tak dokud není zveřejněna na internetu, tak neexistuje. A vlastně je možné podle ní plnit až druhý den po tom, co zveřejněna na internetu je. Základní konstrukci jsem převzal od slovenských kolegů a s kterými jsem na ni taky spolupracoval. Spolupracoval jsem na té konstrukci i s dalšími neziskovými českými organizacemi i ministry našeho, TOPky a i s místopředsedkyní vlády pro boj s korupcí, paní Karolínou Peake. V této chvíli je na stole návrh a je podmínkou, že zveřejňované bude všechno. A definují se výjimky, kde narážíme na hranici bezpečnosti státu a tam, kde bychom nemohli a samozřejmě kde narážíme i na ochranu osobních údajů. Ale nebude to tak, že automaticky budeme některé návrhy z toho vydělovat, ale tam, kde už nemůžeme, protože by to bylo v rozporu...
Budete hledat způsob, nikoli důvod.
V rozporu s jinými zákony, tak aby tento zákon nebyl v té části prohlášen za neplatný, tak tam samozřejmě ta možnost nebude. Takže třeba můžu už dopředu říct, že pracovní smlouvy zveřejněny nebudou.
Ano. Dobře. Mně se jedná teď o zakázky shodou okolností.
Tak všechny.
Jasně. Teď mně řekněte, zda-li máte podporu všech koaličních partnerů, alespoň v této etapě. Máte?
Mám.
Čili máme jistotu, že to projde. Dalo by se to tak říci?
Sněmovna je nevyzpytatelný orgán v tom, že i mnoho z návrhů, které na začátku vypadaly naprosto nekonfliktně a připravený, že projdou, tak často projdou, ale výsledek, který vzejde z toho jednání, s tím původním nemá moc co do činění. Já přesto doufám, že vzhledem k tomu, že přebíráme model, který už je funkční na Slovensku, a to myslím, že...
No to je možná právě na něm to nejhorší.
Té diskusi dodává obrovskou sílu, protože otázka je, ne podpoříte, ale otázka je, jak můžete nepodpořit. A já si myslím, že dost dobře nepodpořit to nemůže ani opozice v tomto případě. A i s nimi, i od nich už mám pozitivní stanoviska k tomu, že to podpoří.
Fajn. Takže budou, jestli tohle všechno takhle půjde, jak vy předpokládáte, takže všechny smlouvy dohledáme na internetu kdy?
Pokud se týká ministerstev TOPky a Ředitelství silnic a dálnic, tak to už od 1. září. Protože když jsem to projednával s legislativními odbory a s našimi ministry, jestli tuto aktivitu považují za smysluplnou, oni říkali a proč bysme čekali na účinnost zákona, to můžeme přeci dělat bez toho, aniž by nás k tomu nutil zákon. Takže ti to zveřejní už od 1. září. A to včetně Ministerstva financí, Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva kultury, ministerstev nás všech.
Pana kolegu Drábka asi tedy osvítila nějaká dobrá vůle.
A včetně Ředitelství silnic a dálnic, které má týden nového ředitele. To bude od 1. září. To, jak dlouho bude trvat legislativní proces, si netroufám odhadnout, ale doufám, že se podaří tu účinnost nastavit k 1.1.2013. Pro mě by bylo určitě velkým vítězstvím to, že se mně od pondělí, kdy jsme toto oznámili, hlásí obce, který dobrovolně se chtějí připojit už k tomu systému, který spustíme v září. A já doufám, že dobrovolnost v tomhle může zafungovat taky velice široce. A je to situace, kdy to považuji za naprostou slušnost, že veřejné prostředky budou veřejné.
Počkejte, my jsme tady tolik věcí považovali za obecnou slušnost, které se neděly, že tohle by byla jenom drobnost. Ale řekněte mi tohle, bude to poté, až projde ten zákon, závazné i pro všechny městské části, hejtmanství, prostě pro veškeré veřejné výdaje.
Přesně tak.
To znamená, že až se objeví nějaký jiný doktor Rath, říkejme mu třeba Pád, a bude chtít uzavřít s někým smlouvu, kde to bude o miliony až desítky milionů třeba předražené, tak se mu to vlastně nemůže povést. Je to tak?
A to je přesně účel toho registru smluv. Ano. Bude to pro něho, ono se mu to podaří, protože, ale bude to hned vidět. A ještě předtím, než začnou na základě té smlouvy proudit peníze, tak už to bude vystaveno veřejné kontrole, bude to vystaveno konkurenci, opozici. Všichni to budou mít na jednom místě, přehledně, tak aby i mohli zkontrolovat včetně příloh té smlouvy, aby mohli zkontrolovat, jestli částka je předražená a případně ji napadnout dřív než roky potom, co došlo k celkovému plnění a peníze se rozplynuly.
No pravděpodobně jakoby velký nástroj to bude pro třeba stavební firmy, protože najednou už nebude možné dávat zakázky někomu, kdo to má předražené o pár milionů, protože se hned přihlásí jiný a řekne, já jsem přece ale říkal, že to udělám levněji. Je to tak?
I to je jeden z výsledků, který to dá. Zároveň tam chceme, aby se zveřejňovaly i faktury a objednávky, protože samozřejmě ne všechno je pod smlouvou, všechny výdaje, a bylo by to možno obcházet. A my se snažíme to nastavit tak, aby těch cest, jak se z toho dá utéct, bylo opravdu co nejmíň a možná žádná.
Držím palce. Tolik Jan Farský, poslanec TOP 09 a Starostů a Nezávislých, u nás ve Faktech na Prima Family. Díky, že jste přišel hezké odpoledne.
Děkuju za pozvání.
Prima Family, 23. 5. 2012, Pořad: Fakta Barbory Tachecí