Experti: vtipná byla jen kampaň TOP 09

28. 5. 2010

Úspěch kampaně TOP 09 ukázal, že lidé ocení vtip a nadhled. ODS vsadila na internet, ale víc měla lovit v obcích, míní expert.

Včerejší poslední schůze staré sněmovny ukázala, že když jednání nepřenášejí televizní kamery, poslanci pracují rychle a bez zbytečného zdržování. Zkrátka žádný předvolební sprint. Návrh sociálních demokratů na přímou volbu prezidenta spadl v tichosti definitivně pod stůl.

Závěr volební kampaně jako by odpovídal jejímu uspávacímu průběhu: málo neotřelých nápadů, o vzrušení se staraly hlavně vnitrostranické rozepře a trochu socialistický bojkot médií včetně HN.

Vtipný kníže Že nebylo moc nad čím se bavit, dokazuje přední expert na reklamu a marketing Martin Charvát. Když má uvést, co jej v kampani zaujalo, vzpomíná si jen na dubnové odvolání Mirka Topolánka z čela ODS. A co nějaký billboard, nezaujal jej? „Žádný,“ říká kreativec ze společnosti Konektor, který na podzim pomáhal s kampaní TOP 09.

Právě to, jak boj o poslanecká křesla pojala strana vybudovaná Miroslavem Kalouskem, hodnotí odborníci pozitivně. Především pak to, jak se „Topce“ podařilo prodat svého předsedu Karla Schwarzenberga – k dispozici jsou například trička a polštářky s jeho warholovskými portréty a textem „S Karlem“.

„Úspěch akce demonstruje vztah veřejnosti ke konstruktivnímu a pozitivnímu vedení politiky,“ chválí Jan Vlček z agentury Big Media, která dokázala díky úspěšné reklamě prodat za několik milionů fiktivní značku mléka Tučňák.

TOP 09 se podobně jako Strana zelených zaměřila hodně na internet, po vzoru kampaně amerického prezidenta Baracka Obamy vznikly speciální komunitní portály a skupiny. Ovšem největším investorem do webové inzerce byli občanští demokraté.

„ODS spíš potřebuje oslovovat neinternetovou populaci a lidi z menších měst a obcí,“ kritizuje ale konzervativce Vlček. Ani nejambicióznější projekt modrých, virtuální demonstrace, moc nezabodoval: „Vtipná aplikace s minimálním účinkem,“ zhodnotil Charvát nápad týmu kolem Ivana Langera. „Ale jistě se u toho spousta lidí pobavila,“ dodal bývalý kreativní ředitel agentur Leo Burnett a Mark BBDO.

Hloupé hlídky Zatímco ODS plánovala investovat do kampaně zhruba 150 milionů a menší strany maximálně padesát, socialisté hovořili o dvou stovkách milionů. Projevilo se to tak, že Česko zaplavily oranžové billboardy. Jiří Paroubek ale možná ještě víc zaujal tím, když na více než týden bojkotoval „pravicová média“. Vyčítali mu to kolegové z ČSSD, moc pochopení pro to nemají ani experti na marketing. „Nezvládnutá reakce. Tomu napovídá i postupný nenápadný ústup z původních pozic,“ míní Charvát.

A Věci veřejné a jejich hlídky, které pak partaj vedená Radkem Johnem raději stáhla? „Hloupost snadno zneužitelná politickou konkurencí jako extremistický krok,“ podivuje se Jan Vlček z Big Media.

Luboš Kreč

Hospodářské noviny, 28. 5. 2010, Rubrika: Volby 2010, Strana: 6

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme