Drábek: Vysokoškoláci budou dohlížet, aby metaři nešli na pivo
Rozhovor s ministrem práce a sociálních věcí Jaromírem Drábkem
Nepracovat vůbec či pracovat na černo se už nemá od Nového roku vyplatit. Vyplývá to z pravidel, která přichystal a prosadil ministr práce a sociálních věcí Jaromír Drábek (TOP 09). V rozhovoru pro on-line deník TÝDEN.CZ popisuje, jak se změny dotknou nezaměstnaných v praxi. Kdo bude chtít od státu dávky, bude si je muset odpracovat. Kdo zaměstná na černo, zaplatí pokutu nejméně čtvrt milionu. A nejen to.
Kteří nezaměstnaní budou muset oplátkou za dávky nastoupit na takzvanou veřejnou službu?
Jsou dvě skupiny lidí, na které zaměříme nabídku veřejné služby. Zaprvé na dlouhodobě nezaměstnané, kteří nepracují déle než dva roky, žijí ze sociálního systému, protože už dávno skončilo období, kdy pobírali podporu v nezaměstnanosti, a je potřeba u nich obnovovat pracovní návyky. A zadruhé na lidi, kteří jsou v posledním období v evidenci uchazečů o zaměstnání poněkolikáté, protože je u nich velké riziko, že jde o spekulativní zápis. Zrovna teď jsem řešil případ, kdy je člověk sedmý rok za sebou vždy půl roku zaměstnaný a půl roku nezaměstnaný. Protože tím, že vždy půl roku pracuje, splní podmínku pro získání podpory v nezaměstnanosti a pak může dalšího půl roku žít za peníze nás všech.
A když někdo náhle přijde o práci, kde strávil třeba deset let? Také se bude muset po dvou měsících na podpoře zapojit do veřejné služby?
Ne. To v žádném případě.
Co budou nezaměstnaní v rámci veřejné služby dělat?
Tak jako dosud, kdy máme 15 tisíc míst ve veřejné službě. Není to nic nového. Jen tím, že od prvního ledna přesuneme administrativní tíži na úřady práce, se dostane veřejná služba i do obcí, kde ji dosud neorganizovali. Pro příští rok se tedy změní v uvozovkách jen to, že z těch 15 tisíc míst se má stát – a to je moje cílové číslo - 50 tisíc míst ve veřejné službě.
Můžete být přece jen trochu konkrétní? Každý si představí metaře. Ale co dál?
To je takové hezké zjednodušení, že ten, kdo bude povolán na veřejnou službu, dostane koště a vestu. Ale samozřejmě nejen to. Jde především o úklid veřejného prostranství, údržbářské práce, pomocné práce. Protože na druhé straně nesmí dojít k tomu, aby veřejná služba nahrazovala standardní pracovní poměr. Půjde o veškeré práce, které zlepšují veřejný majetek, slouží k údržbě společného majetku. A od prvního ledna se rozšiřuje záběr nejen na majetek obcí, ale i na majetek krajů a státu.
Kde se místa pro nezaměstnané najdou?
Z toho obavu nemám. Vrátím se znovu k těm číslům. Dnes je vytvořeno 15 tisíc míst pro veřejnou službu a ten systém funguje. Jen potřebujeme doplnit veřejnou službu v těch obcích, kde zatím není.
Bude někdo dohlížet na to, zda nezaměstnaní během veřejné služby opravdu pracují? A může je případné lajdáctví stát podporu?
Ano. Půjde o standardní způsob kontroly jako dnes. Budou ho provádět především úřady práce, ale počítáme i se spoluprácí s obcemi. Pokud jde na veřejnou službu někdo jen formálně a nepracuje tam, tak je to stejné, jako kdyby nepřišel.
Bude mít při rozdělování nezaměstnaných na jednotlivé typy práce vliv jejich vzdělání?
Co ti vysokoškoláci, že? Jestli budou také zametat? Ne, nepočítáme s tím. Jednak je jich mezi nezaměstnanými procentuálně docela málo a většinou nejsou dlouhodobě nezaměstnaní. Jednak je chceme využít především k organizaci veřejné služby. To znamená: vysokoškolák nebude zametat ulice, bude organizovat ty, co to budou dělat.
To bude ostatní kontrolovat a třeba i hlásit, že nepracují?
Ano, přesně tak. Dám příklad: Když ráno přijde pět lidí, kteří mají natírat plot, šestý vysokoškolák je dostane na starost s tím, že musí být odpovědný za to, že skutečně pracují a nesedí místo toho v hospodě. Samozřejmě, že je nemůže donutit pracovat. Ale ve chvíli, kdy se zjistí, že se tři z nich sebrali a sedí nad pivem, povolá pracovníka úřadu práce, který bude konat.
Od Nového roku se mají proměnit i rekvalifikační kursy. Jak?
Rozšiřujeme možnost, aby si mohl uchazeč o zaměstnání zvolit rekvalifikaci sám. Pokud si zvolí přiměřenou účelu zaměstnání - a budeme chtít, aby to bylo mnohem více zaměřené na konkrétního zaměstnavatele -, úřad práce mu ji zaplatí. Pokud si zvolí nějaký nadstandard, doplatí si rozdíl.
A zůstanou při tom účastníkům dávky?
Na podporu v nezaměstnanosti ani případné následné dávky v hmotné nouzi nemá účast na rekvalifikačním kursu vliv. Pokud samozřejmě rekvalifikaci neodmítnete. To by znamenalo maření součinnosti s úřadem práce a v takovém případě je možné vyřadit uchazeče o zaměstnání z evidence, čímž ztratí nárok na finanční pomoc.
Stejně jako když někdo odmítne veřejnou službu?
Ano, je to podobné.
A co práce na černo? Údajně počítáte s terénními pracovníky.
Kromě toho, že od ledna zdvojnásobíme počet lidí, kteří se věnují kontrolám na Státním úřadu inspekce práce, tak je také chceme – a to je projekt z evropských peněz - vybavit mobilními kancelářemi, aby mohli zasahovat na místě mnohem účinněji, rovnou sepsat protokol a tak dále.
Zvýší se i počet kontrol?
Chceme se dostat na číslo 250 tisíc. Což znamená, že na každého zaměstnavatele dojde průměrně jednou za dva roky, přičemž on samozřejmě neví kdy. A to už je podle mě při zvýšených penalizačních sazbách, protože ty se také mění, dost na to, aby to mělo odstrašující účinek. Pokuta za nelegální zaměstnávání ze strany zaměstnavatele se v horní hranici zvyšuje na deset milionů, ale zároveň nebude menší než 250 tisíc korun. U těch, kteří se nechají zaměstnat na černo, se zase hranice pokuty zvyšuje na sto tisíc korun.
Nezaměstnaní by se také měli nově hlásit na Czech Pointech. Proč?
Chceme tím velmi výrazně ztížit být zaměstnaný na černo a zároveň plnit roli uchazeče o zaměstnání. Už to probíhá od začátku října. A ten sytém funguje tak, že vytipovaný uchazeč o zaměstnání, u kterého je riziko práce na černo, má uloženo v souladu se zákonem, aby svoje návštěvy vykonával na pověřeném místě veřejné správy. Dostane termín, kdy se tam má hlásit. A když dorazí, tak jednak může získat seznam vhodných zaměstnavatelů, ale především termín další návštěvy, který předem není jasný. Například přijde v úterý a další návštěvu má napsanou na čtvrtek 13.30 odpoledne. A když přijde ve čtvrtek, má další návštěvu v pondělí v 9.15.
Co když však vytipujete někoho, kdo na černo nepracuje, ale on bude zbytečně běhat tam a zpět?
Už po měsíci fungování je ten systém rozpočtově kladný. Těch, kteří byli vytipováni a kteří se raději odhlásili z evidence zaměstnání nebo se přihlásili, že pracují legálně, je tolik, že náklady vložené do systému jsou menší než přínos. A myslím, že pokud to potvrdí i další čísla, bude jasné, že jsme zvolili jeden z těch správných instrument.
tyden.cz, 28. 11. 2011, Rubrika: Domácí