Drábek: K žádnému snížení dostupnosti služeb státu pro občany nedojde
Projev ministra práce a sociálních věcí Jaromíra Drábka
Řeč na 22. schůzi PS PČR, dne 1. 9. 2011.
Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně a kolegové, vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/2006 Sb., zákon 108/2006 Sb. a 117/2006 Sb., jsem velmi podrobně odůvodňoval při projednávání v prvním čtení. Proto jen připomenu principy, na kterých tato novela stojí. Je to jeden ze tří návrhů, které spolu souvisejí, dva další tisky budeme projednávat vzápětí. Cílem všech těchto tisků je zjednodušení a zpřehlednění systému sociální ochrany, zefektivnění práce orgánů státní správy a snížení administrativní zátěže a zvýšení klientského komfortu pro osoby, které systém sociální ochrany využívají.
Hlavním cílem tohoto předloženého tisku je návrh na sjednocení výplaty nepojistných sociálních dávek na jedno výplatní místo, kterým je podle návrhu Úřad práce ČR, který bude prostřednictvím svých krajských poboček a kontaktních míst vykonávat agendu dávek pomoci v hmotné nouzi, dávek pro osoby se zdravotním postižením, příspěvku na péči a dávek státní sociální podpory a rovněž bude provádět inspekci poskytování sociálních služeb.
Dovolte mi zmínit se jenom o dvou jednotlivých záležitostech, protože se o nich velmi diskutuje jak na politické úrovni, tak na veřejnosti.
Za prvé je to udržení, respektive někdy zmiňované snad údajně snížení dostupnosti služeb státu pro občany. Chci ujistit všechny kolegy, že k žádnému snížení dostupnosti nedojde, neboť v současné době jsou nepojistné dávky, tzn. ty vyjmenované dávky zejména hmotné nouze a státní sociální podpory a pomoci osobám se zdravotním postižením, vypláceny buď na úřadech práce, kde síť zůstane stejná, nebo na pověřených obcích druhého a třetího typu.
Všech těchto výplatních míst na pověřených obcích druhého a třetího typu je 415. Převedením na výplatu na úřad práce bude tato agenda zajištěna v 409 pobočkách, takže pokud máte možnost číst v různých médiích různé nepřesné či nepravdivé informace o tom, že se snižuje počet výplatních míst například z tří tisíc na 409 nebo ze 650 na 409, tak prosím, ani jedno z toho není pravda. V současné době dávky hmotné nouze jsou vypláceny na 415 místech, dávky osobám se zdravotním postižením na 227 místech. Ten počet bude sjednocen a budou vypláceny na všech kontaktních místech úřadu práce.
Druhá konkrétní poznámka se týká rodičovského příspěvku zejména v tom smyslu, kde se navrhuje odstranit duplicitu u dětí se zdravotním postižením, kde je vyplácen zároveň rodičovský příspěvek a zároveň příspěvek na péči u dětí, které jsou starší čtyř let a které už nespadají do té kategorie běžného nároku rodičovského příspěvku.
A vzhledem k tomu, že je také návrh na klientsky mnohem vstřícnější vyplácení rodičovského příspěvku, kde pobíratel rodičovského příspěvku si bude moci sám volit výši rodičovského příspěvku a bude omezen - když to řeknu velmi zjednodušeně - pouze výší předchozího příjmu a sám si tedy bude určovat délku pobírání rodičovského příspěvku, tak i v souvislosti s tím bylo vhodné zpříjemnit ten uživatelský komfort i tam, kde pobírá rodičovský příspěvek osoba, která se stará o dítě se zdravotním postižením. Takže je tam jednoznačně rozlišení, kde je možné pobírat rodičovský příspěvek, tedy u dětí do čtyř let věku, a kde potom již nastupuje ten standardní způsob výplaty prostřednictvím příspěvku na péči. Ty nové hranice, limity, parametry jsou konstruovány tak, aby zachovávaly dosavadní laťku úrovně sociální pomoci státu, ale na druhou stranu aby snižovaly jak administrativní zátěž na straně státu, tak komfort a byrokratickou, tedy snižovaly byrokratickou náročnost a zvyšovaly komfort na straně příjemce.
Tolik stručně jenom k jednotlivým bodům. Samozřejmě ta materie je obsáhlejší a určitě se tomu budou věnovat jednotlivé pozměňovací návrhy.
Děkuji za pozornost.
parlamentnilisty.cz, 1. 9. 2011