Cempírek: Vývoj kombinované přepravy
Komentář poslance Václava Cempírka
Nejrozšířenější formou kombinované přepravy je přeprava výměnných nástaveb, kontejnerů a intermodálních návěsů po železnici, označovaná jako nedoprovázená přeprava. Pro podnikatelské subjekty - operátory je vybudována rozsáhlá dopravní síť po celé Evropě pro kyvadlové vlaky. Tyto vlaky přepravují všechny druhy zboží od hromadných substrátů až po zboží na paletách, téměř do všech míst Evropy.
Celkový objem nedoprovázené kombinované přepravy v Evropě (za členy UIRR a ostatní) dosáhl loni 15,5 mil. TEU s podílem 57 % vnitrozemské kontejnerové přepravy a 43 % ostatní pozemní přepravy. Koridory přes Alpy opět sehrály v intermodálních přepravách významnou roli. Dva hlavní koridory (tranzit přes Rakousko a Švýcarsko) měly na přepravě podíl 1,1 mil. TEU s ohledem na aktivní počet operátorů na těchto spojích a kontinuální zlepšování infrastruktury v oblasti Brenneru a Gotthardu. Deset nejdůležitějších spojů: Německo - Itálie přes Rakousko, Německo - Itálie přes Švýcarsko, Belgie - Itálie přes Švýcarsko, Německo - Rakousko, Německo - Česká republika, Nizozemsko - Německo, Německo - Švýcarsko, Nizozemsko - Itálie přes Švýcarsko, Nizozemsko - Rakousko a Belgie - Francie. Každý třetí nákladní vlak na evropské síti je vlak kombinované přepravy. Nedoprovázená přeprava Operátoři UIRR v nedoprovázené přepravě dosáhli v roce 2011 nárůst ve výkonech (tkm) ve srovnání s předchozím rokem o 8 %. Nárůst odpovídal cca 200 tis. dodatečných intermodálních zásilek, které byly převedeny ze silniční na železniční dopravu. Celkem bylo přepraveno 2,8 mil. zásilek, což odpovídá 5,6 mil. TEU. Přepravní objem se tak vrátil po období ekonomické recese do růstového trendu. Růst přeshraniční a vnitrostátní přepravy měl vždy nejednotný vývoj u různých členských společností.
Přepravní výkon dosáhl 40,5 mld. tkm (tunokilometr), na kterém se přeshraniční přeprava podílela 80 % při průměrné přepravní vzdálenosti 907 km a průměrné celkové hmotnosti 22 t na zásilku. U vnitrostátních zásilek byla průměrná přepravní vzdálenost 394 km a průměrná celková hmotnost jedné zásilky 18 t.
doprovázená přeprava Výkony doprovázené kombinované přepravy v současné době nabízí na 10 spojích v Evropě 7 podnikatelských subjektů (z toho je 6 členem UIRR). V roce 2011 bylo přepraveno celkem 425 tis. nákladních automobilů operátory UIRR. První služba v systému ROLA na nízkopodlažních železničních vozech byla zavedena koncem 70. let na spojení mezi Německem a Itálií. V 80. a 90. letech byla možná výstavba ROLA sítě pouze ve směru jih, východ nebo jihovýchod z Rakouska, v zemi s většinou spojů. Od té doby byly prosazeny různé obchodní modely. Ty byly různě zdůvodňovány, jako např. reakce na úřední jednání (právní předpisy ve Švýcarsku nebo ekobody pro silniční tranzit v Rakousku) nebo chybějící nebo nedostatečnou infrastrukturou. V přeshraniční doprovázené kombinované přepravě zavedením 7 párů kyvadlových vlaků za den (místo 5 párů) na spoji Wörgl - Trento a Trento - Regensburg, došlo k nárůstu počtu přepravených nákladních automobilů o 27 % (+19 tis. nákladních automobilů ve srovnání s rokem 2010). K dalšímu nárůstu o 6 % (+6 tis. nákladních automobilů ve srovnání s rokem 2010) došlo na spojích Szeged/Maribor/Budapešť - Wels a Terst - Salzburg. Spoj Freiburg -Novara na ose přes Gotthard zaznamenal meziročně nárůst 2 % (+2 tis. nákladních automobilů). Ve vnitrostátní doprovázené kombinované přepravě došlo k poklesu celkem o 25 % (-49 tis. nákladních automobilů ve srovnání s rokem 2010). Hlavní podíl na tom mělo snížení počtu kyvadlových vlaků z 19 na 15 na spoji Wörgl - Brenner a snížení přepravy nákladních automobilů o 4 % na spoji Basilej - Lugano.
V roce 2011 byl pokles v přepravě systémem ROLA ve srovnání s rokem 2010 o 5 %, což představuje cca 22 tis. silničních vozidel. Na výsledku se podílejí dva odlišné vývojové trendy, na jedné straně v přeshraniční přepravě potěšitelný nárůst o 11 % (65% podíl na celkovém výkonu) a na druhé straně ve vnitrostátní přepravě pokles o 25 % (35% podíl na celkovém výkonu). Objem ROLA přepravy byl v roce 2011 14,8 mil. t (8% pokles proti 2010) a přepravní výkon dosáhl 4,2 mld. tkm (3% nárůst proti 2010).
Průměrná hmotnost silničních nákladních automobilů byla relativně stabilní 34 až 36 t, kdežto přepravní vzdálenost se na jednotlivých relacích výrazně odlišovala. Průměrná přepravní vzdálenost u přeshraničních přeprav byla cca 400 km, u vnitrostátních cca 100 km. U systému ROLA tvoří často přeprava po železnici ve srovnání s nedoprovázenou přepravou pouze nepatrnou část. Např. velmi krátká relace ROLA mezi stanicemi Wörgel a Brenner (96 km) je brána jako čistě rakouský železniční spoj, ačkoliv ve skutečnosti představuje malou část dlouhého spojení silniční přepravy (až 1000 km) z Německa do Itálie.
výhled Dopravně politických cílů Komise EU v nákladní dálkové přepravě lze jednoduše dosáhnout prostřednictvím využití kombinované přepravy. Jedná se o efektivnější a bezpečnější způsob přepravy s nižší produkcí skleníkových plynů a s nižší závislostí na ropných produktech a lepšími sociálními podmínkami.
Kombinovaná přeprava by mohla pouze s ročním růstovým trendem 5 % dosáhnout na dlouhodobé cíle EU v modalitě nákladní přepravy, kde se očekává převod 30 % případně 50 % tunokilometrů ze silniční nákladní dopravy nad 300 km do roku 2030 resp. 2050
poslanec a univerzitní profesor
Logistika, 4. 9. 2012, Rubrika: Spektrum, str. 70