Boj o Hudečka je bojem o hodně velké peníze
Masivní reklamní kampaň proti primátorovi metropole Tomáši Hudečkovi je operací, jaká nemá v moderních českých politických dějinách obdoby. Pamětníci vzpomínají na pokus diskreditovat senátora Václava Fischera, všichni si pak vzpomeneme na lživý a nepodepsaný inzerát proti prezidentskému kandidátovi Karlu Schwarzenbergovi.
To vše byly mřenky. Antikampaň proti pražskému lídrovi TOP 09 nevidí jen Pražané z velkoplošných plakátů, ale zahltila i část televizí a tištěná média. Firmě BigBoard jde o hodně: vydala emisi dluhopisů za 800 milionů korun a v prospektu investorům zmiňuje všemožná rizika investice (od přírodní katastrofy po omezení reklamy u dálnic), ale o tom, že má reklamní plochy často na dočasných stavbách, tam není ani zmínka.
Dovolme si hypotézu: masivní kampaň dosáhne toho, čemu se v angličtině říká overkill. Tedy natolik předimenzované užití síly, až se obrátí proti aktérovi. Antikampaň je tak razantní, až ve voličích vyvolává pochyby. Navíc lidé se rozhodují emotivně, a Tomáše Hudečka mají spojeného s různými přívlastky, ale „zloděj“ mezi ně rozhodně nepatří.
Pan Hudeček má proto největší šanci stát se pražským primátorem. Ze tří důvodů. Zdejší volič se rád nechá ulovit na lítost (velké prachy proti Hudečkovi). Primátor se navíc umí domluvit jak s ČSSD, tak s ANO. Nejdůležitější je však proměna města: Praha se vybarvuje jako každá evropská metropole, tedy (levicově) liberálně. TOP 09 to včas pochopila a svou původní konzervativní orientaci přetočila právě tímto směrem.
Přesto si dovolme ten luxus dívat se na problém Hudeček versus billboardy i z druhé strany. Plán opticky očistit Prahu, aby nevypadala jako Detroit, je nade vši pochybnost správný. Jenže zároveň znamená, že někomu zaříznete byznys – což prostě není úplně košer.
Lidové noviny, 9. 10. 2014, rubrika: Názory, str. 10