Besser: Návrh zákona o české kinematografii
Rozhovor s ministrem kultury Jiřím Besserem
Návrh zákona o české kinematografii, to je jediné téma zřejmě posledního setkání filmařů se zástupci ministerstva kultury, aspoň na čas. Zhruba půl roku spolu vytvářeli pracovní verzi zákona, která má řešit například financování kin nebo pobídky zahraničním filmovým štábům a další a další věc. Víc o tom teď s ministrem kultury Jiřím Besserem. Dobrý den, vítejte v Ranním interview, pane ministře.
Dobrý den.
Asi se shodneme v tom, že už bylo na čase vytvořit nějakou novou normu, protože ten zákon, podle kterého se řídí, obecně řečeno, česká kinematografie, je někdy z roku 92, 93. Jakou zásadní změnu přináší tahle norma?
Tak především vůbec to, že nějaká zákonná norma bude, protože skutečně pohybovat se v prostředí, které je poměrně významné a pohybovat se v něm bez jasných pravidel pro mnoho složek a pro mnoho, pro mnoho odborností, které se v tomto prostředí pohybují, je jasné. Já bych byl velice rád, kdyby se podařilo tuto zákonnou normu, která v současné době je dokončena již v paragrafovém znění, podařilo této sněmovně schválit. Víte, ono se nepodařilo schválit ani koncepci kinematografie za těch 20 let a to se nám povedlo loni na podzim.
Proč to tak dlouho trvalo? Protože do kina chodí každý a tedy rozumí i filmu, že je to stejné jako u fotbalu?
Já si myslím, že tady je tolik odborných složek, které si od veřejnosti příliš, příliš do toho ani mluvit nenechají, čili to není o těch lidech, kteří do kina chodí, ale je to o těch lidech, kteří vytvářejí to dílo, na které se potom do kina chodí. Skutečně těch skupin odborných, odborníků, profíků a musím říct i určitých zájmových skupina je tam poměrně široké spektrum.
Vy sám říkáte, že ten návrh je vytvořen tak, aby měl co nejmenší dopad na veřejné rozpočty a státní rozpočet, že neobsahuje návrhy, které by státní rozpočet neúměrně zatěžovaly. Co to znamená to neúměrně, kolik to je?
Především je postaven tak, aby se vědělo, kolik na kinematografii, respektive na fondu kinematografie a z jakých zdrojů půjde peněz. Celou dobu jsme se snažili o diskusi právě s těmi odborníky, s různými odbornými složkami, odbornými skupinami například FITESem, producenty, režiséry, zkrátka do té tvorby byli zapojeni všichni, kdo se na kinematografii podílejí. A dneska v 11 hodin je taková ta poslední schůzka těchto, těchto lidí. Ovšem ze zákona tito lidé nejsou takzvaným připomínkovým místem, to znamená, děláme něco navíc. Proto věřím, že se povede ten zákon o kinematografii schválit.
Já zopakuji tu otázku neúměrně zatěžovali, neobsahuje návrhy, které by státní rozpočet neúměrně zatěžovali. Co to znamená?
Neúměrně zatěžovali znamená to, že například by tato vláda, tato sněmovna, tento Senát, kteří by schválili, kteří by schválili tento zákon, do budoucna určovali svým nástupcům, kolik musí na kinematografii vynakládat peněz. Já si myslím, že pro všechny by bylo příjemné, kdyby to věděli, na druhou stranu být takovým to způsobem zavázán zákonem k financování, si myslím, určitého stupně, určitého druhu průmyslu, je nepřijatelné pro ostatní veřejnost. A proto i prošla právě i koncepce na podzim, protože jsme oddělili tu složku toho přímého financování od zákonných norem. Já neznám moc zákonů, kde by přímo bylo napsáno, že je povinnost státu někam dávat peníze. Já jsem velice rád, že právě odborníci z kinematografie toto pochopili a že právě podpory filmovým produkcím jsou například mimo tento zákon.
Děkuju za rozhovor. V Ranním interview po telefonu mluvil ministr kultury Jiří Besser. Hezký den, na slyšenou.
Na shledanou.
Český rozhlas 1 - Radiožurnál, 15. 8. 2011, Pořad: Ranní interview