Vzdělávání v Kraji Vysočina
Jedním z důležitých témat krajských voleb byla dle mého názoru situace v oblasti vzdělávání. Připomenu zde alespoň některá fakta. Základní školy, první a druhý stupeň, jsou zřizovány obcemi. Střední a vyšší odborné školy zřizuje kraj. Vysoké školy veřejné a státní zřizuje stát. Soukromé školy všech stupňů jsou zřizovány podle typu právní subjektivity na základě platných zákonů.
Kraj je tedy zřizovatelem středních a vyšších škol a především v této oblasti by měl postupovat koncepčně a ve prospěch našeho kraje, Kraje Vysočina. Základní pravidla pro zřizování, rušení nebo slučování svých škol je nezbytné vypracovat s ohledem na zájmy regionu, vždy ve spolupráci s ostatními kraji, především s těmi, se kterými sousedíme. Hlavním partnerem však musí být spolupráce s ministerstvem školství.
Jako zájmy kraje bych označil podporu takových škol, které jsou v souladu s celkovou strukturou kraje. Tím rozumím nejen strukturu z hlediska ekonomických zdrojů či zaměstnanosti, ale také zájmy historické a ty priority, které jsou součástí rozvojových záměrů kraje. Zájmem kraje by také měla být snaha o udržení celistvosti kraje podporou škol v okrajových částech regionu. A v neposlední řadě je zájmem kraje podpora podniků, které se na území kraje nacházejí. Takto pojatá koncepce je tím, co našemu regionálnímu školství chybí. Konkrétním příkladem takové koncepce by mohla být například situace v sektoru zemědělství. Vysočina byla a stále je krajem, který má v této oblasti velký význam. Proto bychom měli udržet optimální rozsah škol zaměřených na rozvoj zemědělství. Podobně je tomu jistě i v jiných oblastech. Takovou koncepci bych rád podpořil.
Ladislav Jirků, poslanec, krajský zastupitel