Efektivní a smysluplný jízdní řád žádná petice neudělá
Krajský náměstek Libor Joukl a jeho ústy i Kraj Vysočina v poslední době protestují proti rozhodnutí Českých drah. Rozhodnutí se týká úpravy rychlíkových spojů projíždějících, jejich omezení, nebo zrušení. Pro svoji podporu využívá i svých havlíčkobrodských spolustraníků, kteří zde sepisují petici za změnu stanoviska Českých drah. To je na první pohled pro cestující veřejnost prospěšná činnost. Na druhý pohled to tak zdaleka není.
Jednak České dráhy musí využívat svých kapacit taky efektivně. Ne jenom jezdit sem a tam a to mnohdy bez potřebné obsazenosti, jen podle toho jak si někteří politici přejí. Nehájím zde České dráhy (v mých očích stále socialistický podnik), ale podmínky efektivnosti a využitelnosti poskytovaných služeb, placených z našich daní. Pro příklad se stačí vrátit o nějaký půlrok zpět, kdy občané od Havlíčkovy Borové protestovali ohledně zrušení večerního spoje. Obce nakonec spoj zaplatily. Výsledkem je neobsazenost spoje a nezájem o něj i od těch, kteří předtím protestovali. To, že by obce určitě našly prospěšnější využití finančních prostředků pro své občany, jistě zmiňovat nemusím.
Podstatnější příčinou rušení spojů je to, že Kraj Vysočina za dobu své existence nebyl schopen připravit a uvést v život systém integrované dopravy v kraji. Nemá relevantní podklad pro jednání a argumentaci jak s poskytovateli dopravy, tak případně s ministerstvem o nutnosti zachování, zrušení, či zavedení toho, nebo onoho spoje. Díky tomu je v Kraji Vysočina běžné, že celé dopoledne nejede z obce žádný spoj. A poté během půlhodiny jedou dva i tři autobusové spoje a ještě vlak. Takže výsledkem je nejenom téměř trvalá nedostupnost spojů a jejich nízké obsazení. Výsledkem této neschopnosti krajského úřadu je také neefektivní vynakládání prostředků nás, daňových poplatníků, na jejich provoz. Ano. Našich peněz. Neboť nasmlouvaný provoz krajem platíme my všichni z našich daní. Kraj má totiž jen peníze od občanů Kraje Vysočina z jejich daní, žádné jiné. I ty evropské jsou všechny naše.
Pane náměstku, prosím velmi pěkně. Vynakládejte svoji aktivitu a síly primárně k vytvoření smysluplného konceptu integrované krajské dopravy. A ne k odvádění pozornosti od tohoto úkolu, který tak trošku se svými úředníky nezvládáte. Potom občany kraje nebudete muset strašit nepřátelským a zlým ministerstvem dopravy a vládou, kteří jim prý nechtějí dopřát svezení autobusem, nebo vlakem.