Vedlejší efekty stávky: málo stojanů na kolo a test kondice
blog Jiřího Blažka
Stávka v dopravě měla přidělat starosti především v běžných životních situacích. Lidé se ovšem stávkou nenechali zaskočit a s klidem se na ní připravili. Do práce se dostávali na kolech, kolečkových bruslích, koloběžkách a pěšky. Mnozí tak otestovali svou kondičku, rozšířili si obzory a řešili problémy, kam s netradičními dopravními prostředky.
Stojany na kolo, kondice a neznalost
Desetkrát více lidí se ve čtvrtek pohybovalo po Praze na kole. Známý, který pracuje v bance, přijel o stávce do práce o několik minut později. Prý podcenil kondici a hustotu cykloprovozu v centru města. Když už si myslel, že nejtěžší část cesty zvládl, opak byl pravdou. Ve firmě jindy poloprázdné stojany na kole byly bezezbytku zastavěné koly kolegů. Při hledání vhodného místa k uložení kola zjistil, že kromě cesty ke svému stolu vůbec nezná prostředí, kam už přes deset let a pětkrát týdně pravidělně dojíždí za prací.
Nedělám si iluze, že by se Pražané chtěli k těmto způsobům dopravy pravidelně uchylovat. Ale… Představitelé hlavního města po minulém čtvrtku dostali návod, jak postupně zkusit zlepšovat životní prostředí a bezpečnost v hlavním městě. Lidé zase dostali možnost zjistit, zda by nestálo za to, zkusit na kole do práce jezdit častěji. Možná by pak do práce přijížděli ve větší pohodě a v lepší kondici, než po jízdě v přeplněném MHD a otrávení popojížděním v koloně na magistrále.