Jedovaté kaly nejsou palivo! do Litvínova by se neměly vozit.
Některé závažné a dosud nepublikované skutečnosti týkající se problému toxických odpadů z Ostravska.
Již nyní je více než pravděpodobné, že desítky tisíc tun jedovatých materiálů zůstane na Litvínovsku ležet po těžko definovatelnou dobu. Na první pohled se sice nabízí vysvětlení, že se jedná o situaci, kterou nemohlo například MŽP (Ministerstvo životního prostředí) nebo ČIŽP (Česká inspekce životního prostředí) ovlivnit, protože se nejedná o odpad, ale o palivo nazývané Geobal4. A pokud se nejedná o odpad, nemůžou tyto orgány dále jednat.
Jenže je třeba upozornit na následující zjištění:
1) Je nutné konstatovat, že hmota, která se na Litvínovsko naváží jako palivo, je ve skutečnosti nebezpečný odpad. Legalizaci nebo-li proměnu nebezpečného odpadu na palivo totiž umožnil certifikát od společnosti VVUÚ (dříve Vědecko -výzkumný uhelný ústav). Problém je ale v tom, zda-li zmiňovaný ústav má certifikaci k posuzování podobných povolení. Podle dostupných zveřejněných certifikátu společnost VVUÚ na nic podobného akreditaci nemá.
2) Zmíněný certifikát umožňuje vozit kaly jako palivo. Pak je ukládáno na skládku nebezpečných odpadů. I v tomto jednání je rozpor. Když je to neškodné palivo, tak proč se vozí na specializovanou skládku?
3) Skládka má všechna povolení k ukládání nebezpečného odpadu, ale kal není přepravován jako opad. Vlaky ani vozidla, které kaly přepravují nejsou označena v režimu ADR/RIE, tedy v režimu nebezpečných látek. Tento režim není tak jednoduchý a možná by nebyl ani možný za současných podmínek.
4) Tím se posouváme dál do hloubky celého problému, tedy k samotné zakázce laguny OSTRAMO. Likvidace kalů byla špatně nastavena. Sanační firma totiž nedostává od státu zaplaceno za zneškodnění odpadů jako tomu bylo například při odstraňování lagun v Růžodolu. Současný dodavatel sanačních prací, sdružení firem GEOSAN Group a.s., OHL ŽS Brno a.s. a AQUATEST a.s. totiž účtuje státu za naložení materiálu v oblasti lagun před jeho dalším zpracováním o další osud se už stát nestará.
5) Pro Litvínovsko problém může ještě dále vygradovat, pokud z jakéhokoliv důvodu (technologický, obchodní) Čížkovická cementárna kaly z nějakých důvodů nespálí. Nastane totiž situace, že kaly nebo palivo, záleží na tom jak materiál zrovna nazveme, tu už zůstane.
Už teď je ale jasné, že má Litvínov zaděláno na velký ekologický problém. Kaly z Ostravska jsou spolu s limity dalším obrovským ekologickým tématem, který hýbe Mosteckem. Po hlubším obeznámení s celou kauzou můžeme konstatovat, že zde selhává celá řada mechanizmů státní správy a samosprávy:
- Krajský úřad vedený ČSSD dal v prvním kole kalům červenou. Obrat nastal až po dvou týdnech, kdy svůj postoj zásadně změnil a celou akci v rozsahu, jak ji známe, povolil. Alarmující je to, že právě ČSSD se přitom nyní nejvíce mediálně pohoršuje nad vzniklou situací.
- Nemalou měrou umožnění skladování kalů přispěl i postoj MěU v Litvínově, který místo toho, aby hledal způsob jak ochránit životní prostředí v Litvínově od možných vlivů způsobených s dopravou a skládkováním kalů vydal kladné stanovisko dokonce se ani nepokusil o další projednání.
K zabránění dopravy takového materiálu do Litvínova není nutné si lehat pod kola přepravních vozidel, jak to ve svých projevech chtějí dělat někteří místní politici, nejspíše však s blížící se kampaní spojenou s krajskými volbami. K zabránění dovozů kalů z Ostravska půjde možná zabránit zcela jiným a účinnějším způsobem.
Regionální organizace TOP 09 již podala podněty k prověření certifikace vyrobeného paliva. Pakliže se ukáže, že se nejedná o palivo, ale o nebezpečný odpad, dojde pravděpodobně podle vyjádření příslušných orgánů k okamžitému zákazu přepravy kalů z Ostravy. Dále se obrátila otevřeným dopisem na vedení kraje a města s návrhem aby zásadně revidovala svůj postoj (viz. příloha).
Regionální organizace TOP 09 bránila prolomení těžebních limitů a stejně tak bude bojovat proti skladování dalšímu dovážení toxického odpadu do našeho regionu.
Předseda regionální organizace TOP 09 Mostecko.