Jaromír Drábek: Silniční daň pro všechny občany je nesystémový nesmysl
Uživatelé pozemních komunikací jsou již dnes zatížení několika různými daněmi a poplatky. Občané platí při nákupu pohonných hmot spotřební daň a daň z přidané hodnoty, při používání dálnic a rychlostních silnic navíc i dálniční známku. Podnikatelé jsou kromě toho zatíženi silniční daní a u nákladních automobilů také na vybraných komunikacích mýtem. Počet daní a poplatků je plně dostačující a jakákoliv další daň zatěžující dopravu je nesmyslná. Špatné hospodaření státu není možné řešit dalším zvyšováním příjmů státní pokladny, ale vyšší hospodárností. Je nepřijatelné, aby špatné hospodaření státu platili ze svých kapes znovu občané, jak je dnes bohužel běžná praxe. Namísto toho, aby se jednotlivá ministerstva snažila maximálně šetřit a hledat úspory, prosazují nejjednodušší řešení, kterým je vždy zvýšení daňové zátěže. Tato politika je nepřijatelná a TOP 09 se jednoznačně staví proti podobným návrhům. Dosud platí silniční daň u osobních automobilů pouze podnikatelé. Rozšíření povinnosti platit silniční daň u osobních automobilů na všechny občany by bylo nesmyslné. Zvýšila by se výrazně administrativní zátěž občanů i finančních úřadů. Při tom již dnes je výběr silniční daně u osobních automobilů neefektivní. Lepším řešením než zavést silniční daň u všech osobních automobilů by bylo naopak silniční daň u osobních automobilů úplně zrušit.Pokud by stát chtěl přece jen více zdanit automobilovou dopravu, bylo by systémovějším a spravedlivějším krokem zcela určitě zvýšení spotřební daně na palivo, nikoliv však v době hospodářské krize. Spotřeba paliva odpovídá tomu, jak kdo využívá silnice. Lidé, kteří jezdí více, pak odvádějí větší částku než ti, co vyjedou na silnice dvakrát během léta.