Starosta Loun: V roce 2050 bych bral rychlodráhu Berlín-Praha. I s odbočkou k nám
Jako mettropolitní oblast se označují města či vesnice, které se nacházejí v oblasti, jež sousedí s metropolí. Patří do pražské metropolitní oblasti také Louny, ze kterých jezdí každý den téměř třetina lidí do Prahy? Podle starosty Pavla Jandy to tak je. Teď ještě ta doprava ...
Jednou z nejzásadnějších věcí, kterou musí Pavel Janda, starosta Loun, řešit, je (jak jinak než) doprava. Z 18,5 tisíce obyvatel jezdí každý den až pět tisíc do Prahy, z centra do centra je to 60 kilometrů. To je obrovská zátěž jak pro infrastrukturu, tak pro veřejnou dopravu.
„Hromadná doprava převažuje, jedním z důvodů je i nedostatečná síť P+R parkovišť,“ říká Pavel Janda. „Podívejte se třeba na Zličín – máte tam záchytné parkoviště pro 120 aut, vedle toho Metropole a IKEA, kde jsou těch míst tisíce.“
Jak byste parkování těch, co do Prahy dojíždí, řešil vy?
Kdyby se vybudovalo třeba 400 parkovacích míst někde poblíž metra, bylo by to pro střední Čechy velmi, velmi přínosné. Louny jsou sice už Ústecký kraj, stejně jako Roudnice nebo Litoměřice, ale spíše inklinují ke středním Čechám.
Dopravu do ústí i do Prahy by podle místních částečně vyřešila i dostavba trati mezi Louny a Lovosicemi. V jakém stavu je projekt teď?
Rekonstrukce by měla být v poslední fázi. Z Loun do Lovosic je to vlakem ani ne 40 kilometrů a dnes ta cesta trvá 1,5 hodiny. Sice se projedete krásnou krajinou, uvidíte Házmburk ze tří stran, ale prostě to trvá dlouho. Teď se konečně dostáváme tam, kde bychom v 21. století měli být. I vlakové spojení do Prahy se nám tak zrychlí, nicméně stále to bude ke dvěma hodinám.
Je to docela příjemné slyšet, že se dostavba pohnula dopředu – většinou následuje při podobných projektech jeden odklad za druhým…
Neznám detaily, ale přijde mi, že SŽDC má výhodu, že koleje jsou jejich, a když si řeknou „vlítneme na ně“ a mají na to zdroje, tak to upraví.
Jak dlouho teď trvá cesta z Loun do Prahy vlakem a autobusem?
Vlakem je to dvě hodiny a čtyřiadvacet minut, autobusem jste na Zličíně nebo na Hradčanské za 50 minut, když tedy není komplikace na D7.
V čem konkrétně by pomohl nový vlakový spoj?
Jsou dvě možnosti, jak trasu na Prahu vést. Jedna je přes Lovosice, druhá přes Slaný. Ale to je taky na Masarykovo nádraží dvě hodiny deset. Do Lovosic je to hodinu deset na oněch 34 kilometrů, pak je to hodina z Lovosic do Prahy. Takže pokud bychom se dostali na hodinu třicet, hodinu čtyřicet, tak je to sice pořád déle než autobusem, ale v centru Prahy jsme poměrně pohodlným způsobem.
Když jsem jako koncipient pracoval na Jarově, jezdil jsem každý den 50 minut do Stodůlek a 50 minut ze Stodůlek. Nevadilo mi to do doby, než jsem si spočítal, že za rok strávím v autobuse, metru a tramvaji 31 dní čistého času. Sice jsem tehdy přečetl celou Hru o trůny, ale ten měsíc života z každého roku už mi nikdo nevrátí. Na druhou stranu: Rozdíly v příjmech v Lounech a v Praze jsou značné, takže rozumím tomu, že se někomu vyplácí do Prahy dojíždět.
Proč i přesto preferujete vlakovou dopravu?
Bylo by skvělé, kdybychom to měli jako třeba Pardubice, kde cesta z centra do centra Prahy trvá hodinu. Navíc vlak je samozřejmě daleko příjemnější, ale vzhledem k tomu, v jakém stavu vlaková trať byla, jezdí odhadem pět tisíc ekonomicky aktivních lidí ráno do Prahy buď auty, nebo autobusem. Nabídka je naštěstí docela široká, jezdí tu jak velcí hráči typu RegioBus, Flixbus, tak také regionální dopravce Kavka. Louny si v tomhle nemůžou stěžovat, za což je potřeba poděkovat mému předchůdci panu Šabatovi, který velmi podporoval dostavbu D7.
Jako město a já jako starosta to pociťujeme v tom, že v městském informačním centru pracovníci, kteří by se primárně měli věnovat turistickému ruchu, nedělají nic jiného, než že prodávají jízdenky do Prahy, protože část lidí si je v mobilu nebo na internetu nekoupí. Pro spoustu z nás je to samozřejmé, ale někteří lidé nedůvěřují platbám přes internet, tak si to jdou koupit do městského informačního centra. A nám to tam blokuje kvalifikované lidi v cestovním ruchu. Kdyby bylo vlakové spojení na Prahu, tak by to bylo super, protože bychom to měli 1,5 hodiny do centra Prahy nesporně pohodlnějším vlakem než autobusem. Tak si myslím, že by to bylo oproti autobusům víc využívané a preferované.
Dálnice D7 ještě ale úplně dokončena není. Zrovna na té frekventované trase mezi Slaným a Louny.
Letos snad už zahájili kácení, do konce roku by měla začít realizace, přičemž je tu jeden špunt, a to je most v Chlumčanech. Teď bude záležet na Středočeském kraji, který by to měl propojit se slánskou dálnicí. Co se směru na Prahu týče, je termín dokončení aktuálně 2023 a podle všeho by měl být dodržen.
Těch termínů už bylo sice několik, ale to, jak na tom teď ŘSD vyšívá, je na pochvalu. Teď jde o to, jestli to zůstane prioritou. Pokud ale nepřijde třeba z Ministerstva dopravy stopka, tak si myslím, že to ŘSD dodrží. Jedou opravdu systematicky a každý měsíc, jak se s nimi potkáváme, tak je vidět, že dělají, co můžou. Ale prostě to jde pomalu.
Jste starosta něco přes půl roku. Četl jsem jeden z rozhovorů z doby krátce poté, co vás zvolili, ve kterém jste mluvil hodně nadšeně. Jste i po šesti měsících stále stejně zapálený?
Jasně. Já měl výhodu, že jsem čtyři roky předtím seděl jako neuvolněný člen v radě, takže jsem věděl, co se projednává, co je rozjeté, co mě čeká. Se starostenstvím se to nedá samozřejmě srovnat, neuvolněný radní v Lounech přijde jednou za 14 dní na chůzi, kdežto starosta řeší problémy města dnes a denně.
Když jsme byli asi týden ve funkci s kolegou místostarostou Honsem a ještě máme neuvolněného místostarostu za ANO Milana Rychtaříka, tak se v rámci rekonstrukce školního bazénu vyvalila jedna ze zdí. Takže to byla taková „krizovka“ na uvítanou. Aspoň člověk zjistí, že věci fungují samy, protože my z ničeho nic volali hasiči, kterým číslo nikdo nedával, a oni už věděli, že v Lounech je nový starosta a má tohle číslo. Nechci vědět, kde ho sebrali, ale aspoň některé věci fungují.
Jak na vaši kandidaturu reagovalo vaše okolí?
No někteří si klepali na čelo. Já osobně ale na politice a politicích nevidím nic špatného. Vždycky mi vadí, když někdo paušalizuje to, že všichni politici jsou takoví či onací a určitě kradou. Kdyby kradli, tak je policajti chytnou a zavřou, protože máme právní stát, který určitě funguje. A to říkám bez ironie. Ostatně kdyby nefungoval, tak nemáme odsouzeného bývalého ministra zdravotnictví, a kdyby nefungoval, tak policie nevyšetřuje premiéra. To, jestli to dopadne tak nebo onak, bude na soudech. Podle mě musíme primárně věřit tomu systému, být samozřejmě ostražití, ale primárně důvěřovat. A ve chvíli pochybností má přijít reakce.
Mě to navíc baví. Komunální politika je přece jenom něco jiného než ta velká, celostátní. Byť oproti soukromému sektoru na městě věci trvají dlouho, a kolečka, než se něco dohodne a dojedná a spustí, jsou mnohem delší. Na druhou stranu ten byrokratický blázinec to město drží pohromadě. A přesto, že to všechno trvá dlouho, tak člověk vidí nějaké výsledky.
V lounském zastupitelstvu sedí deset politických subjektů. Jak se vám to daří na relativně malém městě ukočírovat?
To souvisí s tou zmiňovanou specifičností regionální politiky. Máme sice deset subjektů v zastupitelstvu, ale koalici vlastně tvoří čtyři, které kandidovaly. I já jsem jako člen TOP 09 kandidoval za sdružení Za lepší Louny, pak je tu ODS a čtvrté je ANO. V radě se vždycky shodneme. Pokud by ale opozice navrhla něco neideologického, nevidím důvod, proč bych to nepodpořil. A proč by ne? Má to své limity, například se zástupci komunistů nebo SPD bych v radě neseděl, ale i ve sněmovně se praktické věci schvalují napříč.
Můžu jednu osobní otázku? Ač jste z Loun, jste fanoušek pražské Slavie. Jak jste se k tomu dostal? Jezdíte i na domácí zápasy, což je od vás do Vršovic 70 kilometrů… To je docela řehole.
Řehole je to ještě o to větší, že když jedu autem, tak si tam nemůžu dát ani to pivo. Fotbal podobně jako koncert bez piva není takový zážitek. Každopádně můj děda byl slávista a na Slavii byl poprvé se mnou, když jsem byl na vysoké.
Ještě poslední otázka a odpověď už se nemusí týkat Slávie. Se sdružením Czech TOP 100 připravujeme projekt Vize 2050, ve kterém se ptáme lidí, kteří mají možnost ovlivňovat veřejný prostor, co by si přáli, aby se do roku 2050 změnilo. Je to sice možná daleko, ale snad se dá odhadnout, kam bychom měli směřovat…
Rok 2050 není zas tak daleko, protože když to vezmu nazpátek, tak před 30 lety byl rok 1989 a probíhala revoluce. Mně je 35 let, těch 30 let relativně uteklo. Já ale zůstanu u dopravy. Mluví se o rychlodráze Berlín-Drážďany-Praha a na ni má být navázaná odbočka na Louny. Pokud by za 30 let byla rychlodráha hotová, tak by mi to asi stačilo. Pořád je to nejpohodlnější způsob dopravy na krátké vzdálenosti.
Zdroj: Flowee City
autor: Zdeněk Strnad
Radka Ostřížová, krajská manažerka TOP 09, Ústecký kraj