Krajské město bez nádraží
Trochu historie. Autobusové nádraží vzniklo v Ústí nad Labem před 65 lety. Zprvu na Lidickém náměstí, později na místě zbořené Nové tržnice, v devadesátých letech na stávajícím místě . Tedy vždy v centru města s perfektní dostupností.
Od 1. 11. 2011 bylo po rozhodnutí vlastníka zrušeno. Vlastníkem autobusového nádraží byly postupně tyto společnosti. ČSAD bus Ústí nad Labem, Dopravní podnik ústeckého kraje a BUS.COM. Zajímavé je, že všechny měly a mají stejného ředitele. Vyjádření společnosti BUS.COM na webových stránkách uvádí, že město nikdy nebylo ochotné poskytnout dotaci, nemá zájem o provoz a rozvoj autobusového nádraží. Je obecně známé, že společnost DPUK měla v minulosti s krajským úřadem a magistrátem výrazné neshody, hlavně v období hejtmana Ing. Šulce. Co vedlo společnost ke zrušení nádraží? Nabízí se neposkytnutí dotací, ale nejspíše i staré křivdy.
Ale dost historie.
Zrušením autobusového nádraží Ústí nad Labem získalo další nelichotivý primát. Je to jediné krajské město bez autobusového nádraží. Tvrzení kraje a magistrátu, že 3 autobusové zastávky společné s MHD jsou vyhovující a poskytují srovnatelný komfort, nepovažuji za moudré. Hovoří se jen o příměstských spojích, ne o dálkových a mezinárodních. Na dotaz turisty, nebo invalidního důchodce odkud odjíždí autobus do Plzně, Berlina nejsem schopen podat validní informaci. Je to zastávka u OC Forum, u hlavního nádraží? U ostatních krajských měst je odpověď jednoduchá - autobusové nádraží. Je potřeba si uvědomit , že do krajského města, které je navíc universitním, dojíždí pacienti, studenti, turisté a naši přátelé, či příbuzní. Pro tuto skupinu cestujících nikdy nemohou zastávky MHD nahradit komfort autobusového nádraží. Nemohou poskytnout komplexní informační služby, vytápěnou halu, čisté WC, umývárny a podobně. O komfortu pro řidiče autobusů raději vůbec nepřemýšlím.
Další otázkou je co s budovou a pozemky stávající vlastník zamýšlí? Podle posledních informací má být z nástupního prostoru parkoviště, které město v této lokalitě opravdu nepotřebuje. Parkoviště v sousedním OC Forum je v horních podlažích trvale poloprázdné, pod hlavním nádražím zcela prázdné. Ještě horší je záměr s nevábnou nádražní budovou. Z té se má stát multifunkční komerční objekt. Přeloženo do češtiny – vietnamská tržnice. V novém územním plánu je tato lokalita označena OV – KM. Tomu vietnamská tržnice (podobné jsme se zbavili) jistě neodpovídá.
Postup soukromého vlastníku mohu chápat. Nesouhlasím s minimalistickým řešením kraje a magistrátu. Autobusové nádraží pro krajské město je nutnost. Navíc se obávám dalších minimalistických rozhodnutí, například zrušení divadla – vytvoření kasina, prodej dopravního podniku atd.
Ač jsem se ve městě nenarodil, jsem ústecký patriot . Zůstávám optimistou. Podobný problém byl v minulosti s Větruší. Ta je dnes dominantou města. Věřím, že vedení města udělá všechno pro to, aby Ústí nad Labem opět mělo autobusové nádraží.
Vladimír Novák člen TOP 09