TOP 09 a STAN: Starostové, nevzdávejte se svých kompetencí!
Vážená paní starostko,
vážený pane starosto,
středočeský hejtman Rath Vás ve svém dopise z 14. července 2011 opět vyzval, abyste se připojili k připravované soutěži na autobusové dopravce zajišťující základní dopravní obslužnost. Opět Vás znovu všechny varujeme, připravovaná soutěž není řádně připravena a není zkoordinována ani s ostatními kraji, především pak s Prahou. Takto nekompetentně vypsaná soutěž může zlikvidovat části Pražské integrované dopravy (PID) na území Středočeského kraje a skočit chaosem ve veřejné dopravě. Náměstek pražského primátora pro dopravu Březina (ČSSD) nám plně dává zapravdu!
Hejtman Rath Vám například sděluje, že „běží 12-měsíční výpovědní lhůta“ (tj. dopravcům skončí smlouva k 31.5.2012). A přitom Rada kraje s tímtéž hejtmanem v čele prodloužila již dva týdny před tím, tj. 27. června, výpovědi až do prosince 2012, případně do června 2013. Pan hejtman Vám to však v dopisu zatajil. Vedení Kraje pod vedením hejtmana Ratha udělalo totiž chybu a až nyní připustilo, že jsme měli pravdu a soutěž se nedá tak rychle zvládnout.
Dále Vám hejtman píše, že v žádném případě nechystá redukci spojů. Prý k nim byli „donuceni vládními škrty“. Přitom všechny kraje (a tedy i Středočeský) dostaly na dopravu v letošním roce 2011 z ministerstva financí úplně stejně jako v roce 2010. Kraj tedy neměl důvod letos zdražovat jízdné ani chaoticky, z měsíce na měsíc a hlavně bez Vaší účasti, škrtat autobusy v jízdních řádech.
Příklady a praxe ukazují, že není radno věřit jakýmkoliv slibům hejtmana Ratha a že kroky stávajícího vedeni Středočeského kraje jsou zcela nekoncepční a nekompetentní. Tím, že se „připojíte k soutěži“, předáte Kraji kompetence Vaší obce při výběrových řízeních a následném objednávání dopravy, a tím ztratíte jakýkoliv budoucí přímý vliv na proces plánování a objednávání dopravní obslužnosti Vaší obce.
Zde je vysvětlení: Ve věstníku Evropské unie se ve věci nové soutěže na autobusovou dopravu totiž jediným zadavatelem najmenoval pouze sám Středočeský kraj. Kraj tak „elegantně“ vyšachoval všechny obce Středočeského kraje, tedy i Vaši obec, z přímého vlivu na soutěž i další objednávání dopravy. Protože Vaše obec není ve věstníku jmenována zadavatelem, nebude moci být ani přímým objednavatelem Vaší ostatní dopravní obslužnosti (ODO), a tím pádem nebude mít Vaše obec (či Váš dopravní mikroregion) vlastní smlouvu s dopravcem. Všechny tyto kompetence si tímto způsobem samovolně převzal Středočeský kraj. Vše nasvědčuje tomu, že Vaše obec bude Kraji pouze posílat své peníze na ODO a Kraj pak sám bude objednávat a podepisovat smlouvy. A přitom Kraj měl možnost napsat do evropského věstníku jako zadavatele i všechny středočeské obce (tj. společná prenotifikace všech zadavatelů), ale neudělal to.
Kvůli závažnosti celé situace máme naplánovánu uskutečnit do 4.srpna 2011 sérii expertních konzultací s právníky a dalšími odborníky, abychom zjistili, co všechno nekompetentní a chaotické kroky Středočeského kraje v oblasti dopravy ještě mohou způsobit za škody. O výsledcích Vás budeme samozřejmě informovat, abyste měli co nejvíce podkladů pro Vaše rozhodování.
Naším cílem není bojovat za zájmy soukromých autobusových firem. Naším cílem je zajištění a stabilizování kvalitní dopravní obslužnosti na celém území Středočeského kraje.
Řešením je v úzké spolupráci s Vámi, starosty středočeských obcí a hl. m. Prahou, vybudovat jednotný integrovaný dopravní systém Prahy a Středočeského kraje – Metropolitní integrovanou dopravu (MID) postavenou na principech osvědčených v nynější PID. Jednotný integrovaný systém MID musí být hospodárný, efektivní, pro cestující komfortní a jednoduchý s možností přestupu na jakýkoliv dopravní prostředek. Po zkušenostech se stávajícím chaosem v dopravní politice Kraje také víme, že systém musí být zároveň odolný vůči nekompetentním politikům a úředníkům Kraje. O to více je důležité, aby každé obci (či dopravnímu mikroregionu) zůstaly kompetence v oblasti dopravní obslužnosti a zůstal status objednavatele.
Pokud se nechcete vzdát kontroly nad dopravní obslužností Vaší obce, doporučujeme Vám nepřevádět na Kraj kompetence Vaší obce, ale naopak žádat Kraj o:
- 1. zpětvzetí výpovědí dopravcům,
- 2. vypracování koncepce společného postupu a harmonogramu kraje, Prahy a obcí Středočeského kraje za dodržení všech předepsaných zákonných termínů,
- 3. vypracování společného plánu dopravní obslužnosti pro Prahu a Středočeský kraj, na základě které je možné stanovit hospodárnou, efektivní a účelnou dopravní obslužnost celého území a
- 4. následnou koordinaci nového podání výpovědí se všemi obcemi a sousedními kraji včetně Prahy.
V Praze 26. července 2011
Mgr. Helena Langšádlová, |
Ing. Věra Kovářová, |
Mgr. Luděk Kudláček, |