Švenda: Živnostníci a kvalitní zboží do center měst patří
Převzatý text z Pribram.cz
Ulici s názvem Pražská najdete v mnoha českých městech. Jedná se většinou o hlavní tepnu města. I v Příbrami to tak vždy bylo. Lidé sem chodili nejen na nákupy, ale také jen tak korzovat, potkávat známé a bavit se. Sláva a lesk této kdysi velmi silně pulsující tepny našeho města v posledních letech však ustupuje. Živnostníci odcházejí a noví se sem příliš nehrnou. A tak zatímco parkoviště u velkých nákupních center na periferii města praskají ve švech, Pražská se nám pomalu ale jistě vylidňuje. V médiích se objevily informace o tom, že za to může především špatné parkování.
Zeptali jsme se Václava Švendy, jednoho ze zakladatelů Spolku Pražské ulice.
Stojí za úpadkem Pražské ulice špatné parkování?
Špatné možnosti parkování jsou dnes již více opředeny mýty, než že skutečně brání v nakupování. Například mnoho řidičů stále neví, že když se vydá nakupovat do Pražské, tak pohodlně a zdarma zaparkuje přímo na náměstí T. G. Masaryka, a to každý všední den od 16 hodin a o víkendech.
Co říkáte na otevírací dobu obchodů v Pražské?
Provozní dobu většiny obchodů vnímám jako nedostatečnou a pro zákazníky málo atraktivní. Členové spolku se snaží na všechny působit, aby došlo ke změně, ale je to velmi těžké, protože se to nedá vynutit. V tomto mají velká nákupní centra výhodu, protože mají jednotná pravidla pro všechny nájemce a ta jsou podmínkou uzavření nájemní smlouvy.
Je zde posun k lepšímu?
K drobnému posunu určitě dochází. Je to patrné například při otevírání obchodů o svátcích.
Měli jste v plánu zavést nedělní prodej. S jakou odezvou jste se u podnikatelů setkali?
S obchodníky se o tom bavíme, ale aby to mělo smysl, musí se přidat více obchodů. Inspirací této myšlenky byl opětovně zavedený a funkční nedělní odpolední prodej na pěší zóně v našem partnerském městě Hoorn, kde se místní obchodníci také potýkali s problémy konkurence obchodních center na periferiích města.
Jaké obchody podle Vás v Pražské chybí?
Určitě chybí ještě jedna kvalitní pekárna a potraviny. Dále zde mají velký potenciál provozovny s občerstvením i zajímavé koncepty denních barů či kaváren a také další obchody s módou nebo obuví. Důležité je zaměřit se na větší kvalitu, než se nabízí v obchodních zónách u hypermarketů.
Které obchody byste nejraději z Pražské odstěhoval?
Takové, které nenabízejí kvalitní zboží. Naštěstí vždy zafungují tržní mechanismy a tyto prodejny se zde nemají šanci dlouhodobě udržet.
Čím byste nalákal živnostníky do Pražské ulice?
Například tím, že je Pražská ulice stále velmi atraktivní lokalita pro podnikání. Díky své poloze ve středu města, kde se nachází nemocnice, většina škol, úřadů či dalších institucí, se zde stále pohybuje mnoho potenciálních zákazníků. Kvalitní prodejna má tedy velkou příležitost je oslovit a uspět.
A čím nakupující?
Proti obchodním zónám u hypermarketů má Pražská svou specifickou důstojnou, poklidnou a přátelskou atmosféru. Nejvíce lze tento rozdíl v atmosféře pozorovat v předvánočním čase, kdy v Pražské ulici vládne nákupní pohoda a v ostatních příbramských obchodních centrech velký stres, a to nejen z nákupů, ale i z parkování, vjezdů a výjezdů. Přitom Pražská ulice mnohdy dokáže za obdobné peníze nabízet méně všední a kvalitnější zboží.
Podle Václava Švendy by při volbě místa nákupů měl hrát svou roli také lokální patriotismus, protože většina živnostníků z Pražské ulice žije v našem městě a jeho okolí a vydělané peníze zde též utrácí. To je pak velmi přínosné pro ekonomiku našeho regionu.
„Tuto podstatu pěkně vystihuje text, který jsem viděl napsaný na nabídkové ceduli v jiném městě: „Když nakupujete u malého podnikatele, tak nepřispíváte anonymnímu řediteli na třetí chatu, ale malé holčičce na taneční kroužek,“ dodává.
Myslíte, že je ještě možné do Pražské ulice vrátit někdejší atmosféru?
Usilujeme o to. Musíme se snažit nejen my všichni místní živnostníci a majitelé nemovitostí, ale také samotné město. Bez jeho pomoci se to nikdy nemůže podařit. Historického centrum má být chloubou každého města, ale nám hrozí, že se z něho stane mrtvá zóna.
Spolek vznikl v roce 2012 a nyní má zhruba tři desítky členů z řad místních živnostníků. Jejich největší výzvou je přizpůsobit provozní dobu a skladbu provozoven současným požadavkům a udržet život v srdci našeho města.
zdroj: pribram.cz