Švenda: Za prací do Prahy dojíždí pětina obyvatel středních Čech, z měst se stávají noclehárny
Více než pětina pracujících Středočechů dojíždí za prací do Prahy. Ráno si přivstat, odvézt děti, pak rychle na nejbližší nádraží nebo přímo autem do hlavního města a večer rychle to samé v opačném pořadí. Příběh společný pro zhruba 200 000 tisíc Středočechů. Dvě hodiny každý den, deset hodin týdně, čtyřicet hodin měsíčně stráví přes 20 % pracujících obyvatel středních Čech na silnici nebo v dopravním prostředku. Tím se řadíme do první třicítky nejvíce dojíždějících regionů v celé Evropě.
Když bych to vzal čistě za okres Příbram, v jehož hlavním městě jsem byl místostarostou, tak nám vyjíždí každý den čistě do zaměstnání zhruba 13 tisíc lidí, z toho zhruba 7 tisíc míří do Prahy a zhruba 3 tisíce stráví jednou cestou i více jak hodinu. Region, který je neuživí, pak logicky řada občanů opouští. Konkrétně v Příbrami tak dlouhodobě bojujeme se snižujícím se počtem obyvatel, přičemž nás opouští převážně ekonomicky nejsilnější skupina. A to navíc nepatříme mezi ty úplně nejpostiženější regiony. Z Prahy-západ a Prahy-východ dojíždí lidí dvojnásobně.
Po důvodu dojíždění netřeba dlouho pátrat. Praha nabízí lépe placené pozice u atraktivnějších zaměstnavatelů, než máme v regionech. Střední Čechy nedokážou zaměstnat své vysokoškolské absolventy, pokud člověk netouží pracovat ve skladu, montovně nebo ve službách, nemá často jinou možnost, než se po kariéře poohlédnout v Praze. Region tím přichází nejen o jejich čas strávený ve městě bydliště, ale i o útratu, kterou by zde takový člověk uskutečnil. Jen za oběd utratí průměrný Středočech 160 Kč, to je neuvěřitelných 32 milionů Kč, o které denně přijdou středočeští restauratéři. A to nepočítáme s typickým modelem, že Středočech po práci ještě v Praze zůstane, zajde s kolegy do hospody nebo vyrazí za kulturou.
Středočeský kraj tak čelí výzvě, jak být skutečným místem života a ne jen místem, kam se člověk jede vyspat, protože je tam stále levnější nájem. Klíčové bude, zda se kraji podaří dostatečně podpořit lokální podnikání a přilákat i firmy z hlavního města. Nabízí se cesta investičních pobídek nebo programu asistence investorů ve středočeských regionech. Svou roli hraje i marketing a osvěta směrem k podnikatelům. Střední Čechy se potřebují zbavit puncu kraje montoven s levnou prací a soustředit se na budování značky kraje zaměřeného na inovace, start-upy a technologické HUBy. Peníze, které tím v regionech zůstanou, pak využít na podporu kultury, místních spolků a celkově života v obcích. Vedlejšími pozitivními vlivy pak bude celkové odlehčení dopravy, snížení ekologické stopy a čas, který může Středočech strávit smysluplněji než ve stresu za volantem.
převzato z: Echo24