Rozhovor s poslancem Janem Smutným
Jsou tři měsíce po komunálních volbách. Vždy jste deklaroval, že jste poslancem za region Mladé Boleslavi a pro region chcete pracovat. Jak tedy vypadají Vaše poslanecké aktivity poté, co jste odešel z pozice náměstka primátora?
Jde mi hlavně o to, aby lidé věděli, že jsem zůstal v Mladé Boleslavi a že jsem se jak se říká neuklidil někam do Prahy. I přes velmi častá zasedání v Poslanecké sněmovně se snažím co nejvíce času trávit mezi Boleslaváky a být jim na blízku při řešení jejich problémů a starostí, které mohu z pozice poslance nějak ovlivnit.
Kdo se tedy na Vás nejvíce obrací a jak jejich problémy řešíte?
Chodí za mnou hlavně občané , zástupci občanských sdružení, živnostníci a podnikatelé, kteří při své práci narážejí na nedostatky v zákonech a snaží se na ně upozornit . Často přinášejí i konkrétní návrhy, jak by měly z jejich pohledu vypadat, co by se na nich dalo vylepšit či jak je třeba jen zjednodušit. Je to neuvěřitelná zkušenost, protože se denně dozvídám, jak jsou naše zákony mnohdy pro občany velmi nevýhodné, nesrozumitelné a jak jim brání v jejich podnikání či v běžném životě. Rozměry těchto problémů jsem si do doby, než jsem se stal poslancem, ani neuvědomoval. Podněty, které od nich získávám se snažím projednat mezi kolegy ve výborech a pak v klubu TOP 09 PS. Cílem je tyto výstupy pak zapracovat do zákonů, které se projednávají v Parlamentu.
Takže se tedy zaměřujete především na legislativu?
Práce na zákonech je jedna strana mince. Tou druhou je to, že se ze své pozice snažím pomáhat především starostům měst a obcí v regionu. Jsme v pravidelném kontaktu a pokud jim při řešení jejich problémů mohu být nápomocen, tak i tak činím. Pravidelně zajíždím do Nymburka a Poděbrad, kde velmi dobře spolupracuji s vedením obou radnic. Mám v obou městech i svou kancelář a tak i možnost se setkávat s občany.
Můžete být konkrétnější a uvést příklady takové spolupráce?
Konkrétně v Mladé Boleslavi je připraveno k realizaci několik projektů. Mohu uvést cyklostezku do Jemníků, v rámci projektu Bezpečná cesta do škol, pak kruhový objezd na Hejtmánce , záměr výstavby Hospice nebo úpravu parku Štěpánka . V městech našeho okresu pomáhám radou a zkušenostmi především co se týče zateplování obecních budov a financováním cyklostezek, v Poděbradech zase s variantním řešením parkovacího systému. Zásadním problémem jsou vždy peníze a zde se snažím navrhovat příslušná řešení . Zde se jedná hlavně o mimorozpočtové finance z operačních programů EU, které by při záměrech města mohly pomoci. Jde vždy o to, aby v rozpočtu města byly alespoň minimální prostředky na tzv. spolufinancování. Dále již musí pracovat místní politici,aby své kolegy v zastupitelstvu přesvědčili a záměr podpořili ….to je ta linie, jak má politika fungovat.
V úvodu našeho rozhovoru jste zmínil, že dostáváte od občanů celou řadu podnětů a ty pak uplatňujete při přípravě zákonů.
Ano je to tak. Podařilo se prosadit novelu Zákon o odpadech s kladným dopadem na firmu Škoda. Odvrátili jsme hrozbu zrušení státních maturit, kde jsem ve spolupráci s ředitelem gymnázia Volfem GJP (zástupcem asociace ředitelů gymnázií) připravil podrobný materiál s argumenty pro jejich prosazení v Parlamentu. V rámci schvalování energetického zákona se snažím, aby jeho negativními dopady nebyli zatíženi vlastníci malých vodních elektráren a nedopláceli tak na tzv. fotovoltaický boom. Budu se snažit v rámci Zákona o místních poplatcích prolomit velmi nízký limit pro stanovení výše poplatku za svoz komunálního odpadu. Zahájil jsem také práce na tvorbě úplně nové právní úpravy Zákona o cestovním ruchu.
Když hovoříte o cestovním ruchu, jak vnímáte Mladou Boleslav a její potenciál právě v této oblasti?
Jsem jedním z těch, kteří ten potenciál vidí jako velmi vysoký. Nesmíme však v této oblasti vystupovat izolovaně. Je potřeba, abychom byli součástí sdružení měst a obcí, které mají stejné ambice a postupovali společně. Zde uvítám, když Mladá Boleslav zůstane i nadále členem Sdružení Český ráj. Jako jeho součást tak integrujeme naše město do aktivit spojených s tímto sdružením, jehož činnost bude mít v budoucnu nemalý dopad na rozvoj cestovního ruchu v Mladé Boleslavi. Pozitivně to pocítí především živnostníci a podnikatele v našem městě. Sdružení Český ráj totiž vystupuje ve vztahu ke státu jako samostatný subjekt a uchází se o vysoké dotace z Evropských fondů, které tak zlepšují turistickou infrastrukturu našeho regionu. Z toho bude bezprostředně profitovat i naše město!
Děkuji za rozhovor.