Rath riskuje totální chaos
Rozhovor s poslankyní Mgr. Helenou Langšádlovou
Je skutečně ohrožena doprava ve Středočeském kraji?
Ano, skutečně. Středočeský kraj k poslednímu květnu jednostranně a nesmyslně vypověděl smlouvy všem autobusovým dopravcům, aniž by výpověď koordinoval s Prahou a všemi obcemi ve Středočeském kraji. Takže smlouvy dopravců s Prahou a s obcemi jsou nadále platné! Navíc kraj obce nabádá, aby mu předaly své kompetence v novém výběrovém řízení. Prý za ně vše zařídí…
Nedosáhne se lepší, tj. nižší ceny, když bude s dopravci vyjednávat jen jeden subjekt – tedy kraj?
Kvalitní dopravní plánování mohou vytvořit jedině odborníci. Ty ale Středočeský kraj doposud nemá.
Lepší ceny se může dosáhnout jedině efektivním a hospodárným dopravním plánováním, nikoli počtem vyjednávajících subjektů. Vše se totiž transparentně soutěží ve veřejné soutěži. Pokud bude mít jakýkoliv subjekt špatný dopravní plán, bude systém vždy vysoce ztrátový.
Proč vypracovávat nový integrovaný dopravní systém, když již funguje stávající?
Systém, který je doposud nastaven, funguje za značných finančních ztrát. Na území Středočeského kraje totiž dnes existují až 3 různé systémy hromadné dopravy – to je neúnosná situace.
Chceme JEDEN integrovaný dopravní systém (IDS) PRO PRAHU A STŘEDOČESKÝ KRAJ. Systém s jediným organizátorem, který bude zodpovědný za efektivní a hospodárné plánování. METROPOLITNÍ INTEGROVANOU DOPRAVU.
Dosavadní středočeská integrovaná doprava (SID) totiž funguje špatně a nehospodárně – spoje většinou nenavazují, tzn. neumožňují přestup mezi autobusy a vlaky, a lidé musí dlouho čekat. Mnohde v kraji existují souběhy autobusů a vlaků – kraj zde plýtvá penězi. Kraj ani po 6 letech existence své vlastní integrované dopravy nedokázal zefektivnit systém na svém území. Není důvod v této praxi pokračovat.
Budou dopravci rádi jezdit i po skončení výpovědní lhůty do doby, než se uzavřou nová výběrová řízení?
Nemohou. Stará smlouva nelze prodloužit, nová smlouva nelze bez výběrového řízení uzavřít. Výběrové řízení může být zahájeno až tehdy, když budou jeho pravidla „vystavena“ rok předem v Evropském věstníku v Bruselu. A kraj dosud ani pravidla v tomto věstníku nezveřejnil. Kraj si po 1. 6. 2011 bude muset najmout autobusy jako zájezdové. Tím pádem bude muset navíc platit 20 % na DPH. Hrozí další zadlužení Středočeského kraje o více jak 100 milionů korun. Středočeský kraj bude největší cestovní kanceláří v Evropě.
Proč řešit integrovanou dopravu společně s Prahou? Vždyť jde hlavně o linky ve Středočeském kraji…
Ani ve zdravotnictví nelze řešit tepny a žíly bez srdce – tak nelze řešit jednotlivé linky ve Středočeském kraji bez návaznosti na páteřní linky vedoucí do Prahy. IDS představuje jednotlivé dílčí dopravní oblasti, které jsou propojeny a pak navázány na páteřní dopravu do hlavního města. Nelze oddělovat linky místní (mnohdy pro dopravce nelukrativní) a páteřní (dopravci velmi žádané) a je žádoucí je „soutěžit“ dohromady, jinak se o nelukrativní zakázky nikdo nepřihlásí. A my chceme zachovat dopravní obslužnost i do té nejzapadlejší vísky!
Nejsou nabídková řízení pro veřejné služby jen další výmysl koalice, jak znepříjemnit život sociálně-demokratickým hejtmanům?
Naopak, jsou to celoevropská pravidla přejatá v roce 2010 do českého zákona 194/2010 Sb. o veřejných službách v přepravě cestujících, která členským státům EU zajišťují co možná nejtransparentnější výběrová řízení. Cílem je zamezit korupci a nastavit dlouhodobě i sociálně únosné podmínky ve veřejné dopravě.