O kampani TOP 09 s krajským místopředsedou Petrem Matušinou

13. 10. 2017

Petr Matušina, lídr regionu Nymburk pro letošní volby do Poslanecké sněmovny, objíždí společně s dalšími kandidáty kraj. Víc než kdy jindy sází TOP 09 právě na přímý kontakt s voliči a její zástupci jsou tak aktivně mezi lidmi. Stále v terénu, i když počasí tomuto typu kampaně zrovna dvakrát nenahrává. Jak tedy sám čtvrtý muž kandidátky hodnotí právě probíhající kampaň? 

Když se pohybuji po Středočeském kraji tak mám dojem, že předvolební prezentace politických stran není zdaleka tak intenzivní, jako si ji pamatujeme. Proč tomu tak je?

Volební kampaň před letošními volbami je samozřejmě specifická. Je to ovlivněno všemi skutečnostmi současného politického a celospolečenského dění, což se zvláště projevuje v kultuře komunikace při volebních kláních. Nezanedbatelný rozdíl oproti dřívějším kampaním je způsoben vznikem Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí, dle nového volebního zákona. Ten klade na bedra stran a především pak jejich marketingových týmů, řadu omezení. Po letech bezuzdného utrácení peněz půjčených na volby, jež vedlo až k takřka nesplatitelným dluhům politických stran a hnutí, byl zaveden maximální finanční limit pro kampaň. Mnohé subjekty budou určitě hledat způsoby, jak do tohoto limitu některé náklady nezapočítat. Vždyť případné nedodržení pravidel a z toho vyplývající následky přijdou až po volbách. Přesto se tento finanční limit stal dosti výrazným omezením. Nový zákon dává i další omezení, což pak v součtu a s připočtením zákazu billboardů kolem silnic vede k pocitu, že se nikde nic moc neděje.

Z tohoto zákona asi žádná strana není nadšená, TOP 09 nevyjímaje…

TOP 09 byla vždy především pro férovou soutěž. Už od počátku lze na našem webu dohledat aktuální seznam dárců, vždy jsme měli transparentní účet a nemáme žádný dluh. Skoro bych řekl, že se novela zákona upravující hospodaření stran v lecčems u nás inspirovala. Vnitřní chod strany se vlivem novely příliš nezměnil, rozdíl je tak vidět hlavně v těch ulicích. TOP 09 zákon respektuje, a proto nevyráží na nelegální „plakátovací nálety,“ které jsou vyloženě zakázány. Bohužel ne všechny strany jsou tak svědomité a veřejný prostor se tak zanáší výkřiky těch, kteří se rozhodli pravidla hry nedodržet.  

Hádám ale, že TOP 09 z veřejného prostoru jen tak nezmizela. Jak o sobě dává vědět? 

Každá strana si našla svůj způsob, jak oslovovat voliče. Někteří slibují, jiní vyhrožují, další straší. To jsou všechno metody, které jsou halasné a na mnoho voličů působí. Samozřejmě, že i TOP 09 využívá různá tisková sdělení, letáky, plakáty, billboardy, noviny, knihy atd., nicméně sází hlavně na kontaktní kampaň. Naprosto nepřehlédnutelnou akcí se stala tzv. pojízdná kavárna. V našem kraji navštěvujeme ta nejzajímavější místa, kde se scházejí lidé, oslovujeme je přímo a dáváme jim možnost nejen si vypít velmi dobrou kávu s kandidáty do Poslanecké sněmovny, ale především  možnost osobního poznání kandidátů a diskuze s nimi. Je jen na voličích, jak dalece této možnosti využijí.Soudím-li podle odezvy, je tato aktivita velmi dobře přijímána, stejně tak jako kampaň door-too–door. Kandidáti v rámci ní navštěvují voliče přímo v jejich bydlištích. Rozhodně jsem přesvědčen, že kdo má zájem s námi komunikovat, ten si nás najde. 

A v rámci konkurence? Je něco, co v rámci předvolebního boje vnímáte jako útočné až nečestné? 

Samozřejmě, že jak se volby přibližují, roste nervozita stran a tím i tlak na konkurenci. TOP 09 se uchází již o třetí období ve sněmovně a má volební potenciál oscilující kolem 12 %. Konkurence tak vidí, že “je kde brát” a zneužívá k tomu i různých nečestných metod, kterými se snaží podporovatele “luxovat” kde to jen trochu jde. Nejedná se jen o nepravdivá či líbivá tvrzení. Krásnou ukázkou jsou různé zaručeně spolehlivé údaje o volebních preferencích. Málokdo si dokáže představit rozdíly v pojmech, jako jsou preference, volební potenciál, průzkum, výzkum, volební model atd. V krátkém časovém rozmezí jsou tak zveřejňována zcela odlišná čísla, s nimiž pak média a hlavně lídři stran, podle chuti pracují. Kdyby se voličská podpora skutečně přelévala tak dramaticky, měli bychom každý týden zbrusu novou vládu. 

Váš lídr Miroslav Kalousek opakovaně deklaruje, že v těchto volbách jde o všechno. Je tomu tak? Co je to všechno, o co má český volič přijít?

Dá se to říct jedním slovem, budoucnost. O tu totiž přijdeme, pokud zvolíme demontáž všeho, čeho jsme od devadesátých let dosáhli. Tedy prozápadního ukotvení, základních práv a svobod a rozvoje demokracie. Na dobu před rokem 1989 se bohužel začalo vzpomínat s blahosklonnou nostalgií a v naší společnosti se začínají objevovat velmi nebezpečné tendence. Opravdu bych nechtěl opět zažít dobu, kdy mi manželka bude říkat: „Mlč, já ti do kriminálu buchty nosit nebudu“. Už vůbec nechci slyšet od lidí s jiným názorem větu:  „Až se to otočí, budeš viset“. 

Pevně věřím, že český volič již nechce znovu prožívat „vládu jedné strany“ a proto, tak jako již mnohokrát v minulosti, v poslední vyhrocené chvíli zatáhne za záchrannou brzdu a podpoří především demokratické strany. 

petr matušina, kandidát do psp čr 2017

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme