První dům pro auta začne růst na jaře
Parkovací dům pro 880 aut začne brzy vznikat u Chlumecké ulice v Praze 20. Přípravu obdobných projektů ale často brzdí problémy s výkupy pozemků. Sklady i administrativní a obchodní centra dnes hustě lemují všechny hlavní příjezdové trasy do metropole. Mnohé tamní pozemky přitom kdysi patřily městu, které je jako nepotřebné prodalo. Nyní magistrát řeší zoufalý nedostatek záchytných parkovišť P+R a vhodná místa pro stavbu nových už hledá jen velmi složitě. A když je najde, obvykle musí se soukromým vlastníkem o jejich ceně složitě licitovat. Právě to je jeden z hlavních důvodů, proč se hlavnímu městu nedaří rozšiřovat síť P+R na strategických místech při okrajích Prahy. Za uplynulé volební období nevznikla žádná nová místa s výjimkou několika provizorních ploch pro pár stovek aut. Současná kapacita oficiálních záchytných parkovišť je tak stále 3 500 míst, přitom ale pravidelně každý den do hlavního města dojíždí zhruba 75 tisíc aut. Nové vedení proto slibuje zrychlit v přípravě stávajících projektů a zároveň chystá seznam dalších vhodných lokalit. „Vytipováváme nové plochy pro budování parkovišť. Kompletně hotový seznam bychom měli mít k dispozici v lednu,“ sdělil bez bližších podrobností radní Prahy pro majetek Jan Chabr (Spojené síly pro Prahu/TOP 09). Z velkých projektů, na nichž město už pracuje delší dobu, je aktuálně vzniku nejblíže vícepodlažní parkovací dům na Černém Mostě pro 880 aut. Vyrůst má v místě stávajícího plošného parkoviště při ulici Chlumecká poblíž stanice metra Černý Most. „Na přelomu března a dubna příštího roku bychom měli získat stavební povolení a také vybrat zhotovitele stavby. Zahájení vlastních stavebních prací plánujeme na duben 2019 a dokončení stavby na konec roku 2020,“ sdělil mluvčí Prahy Vít Hofman. Součástí parkovacího objektu bude i prostor pro uskladnění kol i možnost parkování automobilů s alternativním pohonem včetně nabíjecích míst pro elektromobily. Předpokládané náklady na stavbu činí 324 milionů korun. Přípravy projektu začaly už v roce 2011, i tady však situaci značně zkomplikovaly majetkoprávní vztahy. Rychle se dohodnout s majiteli Další dlouhodobě plánovaný kapacitní parkovací dům má vzniknout poblíž metra na Opatově v Praze 11. Také tam je ale nejprve nutné najít společnou řeč s majiteli pozemků. „Přípravy se v tomto případě dají urychlit, pokud se s vlastníky brzy domluvíme. Proto jsem se už s jejich zástupci osobně sešel. Věřím, že to je na dobré cestě,“ prohlašuje náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) o chystaném objektu pro 550 aut. Naopak odvážný záměr pětipatrového parkovacího terminálu až pro 3 500 aut, který měl vzniknout přímo nad Rozvadovskou radiálou na Zličíně nakonec nevznikne. Nové vedení města jej zarazilo kvůli údajně příliš vysokým nákladům. „Minulá rada města podpořila tento mnohamiliardový záměr, kde nebyly vůbec jasné náklady, které se mohly vyšplhat až do výše 14,3 miliardy korun. Přitom existují projekty, které by vznikly na pozemcích města nebo dopravního podniku a jsou realizovatelné v řádově nižších nákladech,“ tvrdí Scheinherr. Konkrétně má na mysli plán vystavět parkovací objekty jen o kus dál u zličínského depa. Podle návrhu by první z nich měl kapacitu 600 a později až 1 200 míst, do toho druhého by se vtěsnalo až 720 aut. První řidiči by sem mohli vjet za tři roky. Město by navíc využilo stávající koleje vedoucí do depa a vybudovalo by jen novou stanici metra, která by parkoviště obsluhovala. Řidiči by se výhledově mohli dočkat parkoviště zhruba s tisícovkou stání také v lokalitě Dlouhá míle v Praze 6, která leží u Pražského okruhu při cestě na letiště či do Kladna. Zastupitelský výbor pro majetek už minulý týden schválil výkup potřebných pozemků. „Město v tomto případě dosud nebylo příliš aktivní, přitom jde o jedno z klíčových míst, neboť v budoucnu tudy povede železnice na letiště,“ upozorňuje radní Chabr. Výhodou projektu je, že tam není nutné složitě měnit stávající územní plán. Vzhledem k tomu, že stání pro auta by tady měla vzniknout dříve než dráha, měl by řidiče dočasně svážet na nejbližší stanici metra Nádraží Veleslavín kyvadlový autobus. Fakta Kde také mají vzniknout záchytná parkoviště P+R Praha 4: ● Nádraží Krč (300 míst), Nové Dvory (150 míst) Praha 5: ● Dobříšská (1 000 míst) Praha 6: ● Dlouhá míle (1 000 míst) Praha 10: ● Depo Hostivař (až 100 míst) Praha 11: ● Opatov (1 000 míst) Praha 13: ● Stodůlky (až 600 míst) Praha 14: ● Černý Most (880 míst) Praha 15: ● Hostivař (150 míst) Libuš: ● Depo Písnice (800 míst) Zličín: ● Depo Zličín (1 920 míst) Autor: Matěj Ludvík redaktor MF DNES