"Teď je veřejně obslužných nabíječek zhruba dvě stě padesát. A ten předpokládaný nápor v žádném případě nemohou zvládnout," říká pražský radní pro majetek Jan Chabr (TOP 09). Město se proto pustí do budování vlastní sítě.
Bez ní si podle Chabra nelze představit, že by snad někdy například obyvatelé pražských sídlišť kdy dokázali elektromobily pohodlně využívat. Na rozdíl od majitelů elektromobilů, kteří vlastní dům, totiž obyvatelé bytů často nemají, kam by svou vlastní nabíječku umístili. Dnes jsou tak odkázáni na několik málo veřejných stanic, které jsou ale často i několik kilometrů od jejich domova.
Městskou nabíjecí síť by mělo v roce 2030 tvořit 4 až 4,5 tisíce lamp veřejného osvětlení, s tím, že u každé by mělo jít pomocí rozbočovače současně nabíjet dvě až tři auta. Budovat se ale začnou postupně, spolu s už plánovanou obnovou stávajícího osvětlení, které leckde nevyhovuje ani dnešním potřebám. Na podzim se má začít s pilotními projekty v části Vinohrad. Příští rok má přijít na řadu Smíchov.
Své plány město podle Chabra zakládá na odhadech, které předpovídají, že by v roce 2030 mělo být v Česku přibližně 500 až 700 tisíc elektromobilů. "Dá se předpokládat, že nejméně pětina z nich bude jezdit v Praze," řekl radní.
Kabely, co máme dnes, nestačí
Problém je v tom, že k pražským lampám se aktuálně dostává právě tolik energie, aby dokázaly svítit. "Když s nimi zkusíte udělat něco dalšího, okamžitě spálíte dráty," vysvětluje Chabr. Obzvláště pak pokud mluvíme o energeticky náročných nabíječkách.
Kabely vedoucí k lampám i lampy samotné je proto nutné vyměnit. Kapacitnější vedení vyjde asi třikrát dráž než to dnešní. Místo stokoruny za metr stojí za metr tři sta korun. Ve výsledné částce se ale tento rozdíl podle Chabra ztratí. Za výkopové práce, už tak nutné pro výměnu chátrajícího vedení, totiž město zaplatí tři tisíce korun za metr čtvereční.
Přesto město odhaduje předběžné náklady na více než čtyři tisíce nabíječek na 2 až 3 miliardy korun. Vše ale ještě musí doložit přesnější analýza, která má být hotová do konce srpna. Ta má poskytnout odpověď i na to, kde budou nabíječky nejvíce potřeba.
Platit by mohlo jít i Lítačkou
Současně městská firma Operátor ICT vymýšlí, jak to udělat, aby řidiče elektromobilů nemátly desítky různých poskytovatelů elektřiny a mnoho různých platebních metod. Pražskou dopravní kartou Lítačka, nebo jinak nazvanou speciální kartou, tak zřejmě půjde u všech pražských stanic platit bezkontaktně bez ohledu na to, kdo konkrétní nabíjecí stanici provozuje.